כלכלה מעגלית

"חברה שרוצה לגייס עובדים מדור ה-Z - צריכה לתרום לסביבה"

כך אמר ד"ר גוין סאס, דיקן בית הספר לעיצוב וחדשנות במכללה למנהל. צביקה זק, מנהל מרכז החדשנות והקיימות של כתר: "אם נשים בבית מגרסת בקבוקים, נקבל חומר שמוכן לייצור". נעמה גלעדי, סמנ"כלית קשרי חוץ ואחריות תאגידית ב-P&G ישראל: "אנחנו רוצים לאפשר לקחת שמפו, לקנות את הבקבוק פעם אחת ולמלא אותו שוב ושוב ושוב"

עומר כביר 13:0728.02.21
"חברה גדולה שרוצה לגייס עובדים מדור ה-Z צריכה להיות חברה שתורמת לסביבה, שמעודדת עובדים להיות יצירתיים ולהביא פתרונות לבעיות ואתגרים של הסביבה בחברה" – כך אמר ד"ר גוין סאס, דיקן בית הספר לעיצוב וחדשנות במכללה למנהל, בכנס "כלכלה מעגלית: קיימות. טכנולוגיה. סביבה" של כלכליסט שנערך היום.

 

לדברי סאס, הנכונות של חברה למנף את הפעילות העסקית שלה לתרומה לחברה ולסביבה הופכת משמעותית יותר ויותר. "בעבר, נהוג היה לומר על חברות שהן צריכות לעשות טוב מבחינת עסקים (Do Well), היום הן צריכות לעשות טוב מבחינת החברה והסביבה (Do Good)", הוא אמר בפאנל בנושא חדשנות 2021 = קיימות, בהנחיית כותב שורות אלו. "הן צריכות לעשות מהלכים שלא תורמים להן מבחינה עסקית, אבל תורמים לסביבה. יש חברות שמוליכות מהלכים משמעותיים ואסטרטגיים שתורמים לחברה ולקהילה עצמה. ברמה העקרונית, אנחנו מזהים שינוי משמעותי במעמד של דור ה-Z. פעם דור ה-Y היה הקונה הכי משמעותי עם ההכנסות הכי משמעותיות. זה מתחיל להשתנות. דור ה-Z הוא הכי משמעותי, קונה הכי הרבה וזה שיגיע לחפש עבודה. הוא רוצה להרגיש משמעותי ולהשפיע. אחת הדרכים לעשות את זה, היא באמצעות תוכניות הכשרה פנים ארגוניות, שמעודדות יצירתיות ומנגישות לעובדים כלים שמאפשרים להם להצמיח מלמטה רעיונות ותוצרים שונים, והנהלה שיודעת להכיל ולברור את זה".

 

 

 

מימין: גוין סאס, צביקה זק, נעמה גלעדי מימין: גוין סאס, צביקה זק, נעמה גלעדי

 

צביקה זק, מנהל מרכז החדשנות והקיימות של כתר, אחת מנותנות החסות של הכנס, תיאר איך נראית חברה שכזו מבפנים: "המנכ"לים שמובילים את החברה היום דוחפים לזה. יש לנו קטגוריות מוצרים שעושות פיתוח שוטף, ומרכז החדשנות שלנו בוחן חדשנות פורצת דרך בתחום מוצרי הקיימות. אנחנו מביאים את זה להנהלה ויש פתיחות גדולה. כתר היא חברה מעניינת מבחינת השיטתיות, אבל יש גם כאוס. כל רעיון מתקבל, ויש גם רעיונות מטורפים. לדוגמה, היום אנשים ממחזרים בקבוקים. הם לוקחים אותם לפחים הגדולים, ואחרי זה אומרים, 'לא עושים עם זה כלום'. אנחנו רוצים לשנות את זה, וזה מתחיל באנשים. אם נשים בבית מגרסת בקבוקים, נקבל חומר שמוכן לייצור. אנחנו נכריח את העיריות לשים מכלים לבקבוקים גרוסים, ובמקום שזה ילך למיון זה ילך ישר לייצור. זה הדברים שיכולים ליצור שינוי, ויש פתיחות מוחלטת בכתר בעניין הזה".

 

נעמה גלעדי, סמנ"כלית קשרי חוץ ואחריות תאגידית ב-P&G ישראל, גם היא אחת מנותנות החסות של הכנס, תיארה בהקשר זה איך החברה פועלת לצמצום השימוש שלה במוצרי פלסטיק. "פלסטיק שמגיע לנהרות ולים זה משהו שצריך לעצור ולשנות", היא אמרה. "אנחנו מתמודדים עם האתגר באמצעות שלוש אסטרטגיות. אחת זה להפחית את השימוש בפלסטיק, פלסטיק הכי טוב הוא זה שלא משתמשים בו. דוגמאות לזה הם מוצרים באריזת קרטון או מוצרים שאין בהם פלסטיק בכלל כמו EC30, שזמין היום למכירה, שמחליף את השמפו בטבליה קטנה שאפשר להקציף עם קצת מים. הדרך השנייה זה להפוך את כל המוצרים שלנו לבני-מחזור. זה אומר שכל המוצר, כולל הפקק, יכול להיכנס למפעל מיון ולהפחית את השימוש בפלסטיק בתולי. שמנו יעדים ברורים להפחתה דרסטית של השימוש שלנו בפלסטיק בתולי. המאמץ השלישי הוא לאפשר שימוש חוזר במוצרים. אנחנו רוצים לאפשר לקחת שמפו, לקנות את הבקבוק פעם אחת ולמלא אותו שוב ושוב ושוב".

x