ועידות ניו יורק 2022 ועידת ישראל-יוון לונדון 2023 ניו יורק 2024 כלכלה ירוקה כנס מיליון להייטק Power in Diversity הוועידה הלאומית לאנרגיה פינטק 2022 עתיד הרפואה ועידת הנדל"ן 2021 פינטק 2023 TECH TLV שבוע הסטארטאפים 2023 HealthTech משפיעות על הכלכלה The next big thing כנס כלכלת הקנאביס ועידת האנרגיה 2022 פינטק דיסקונט פריפריה טק שבוע הסטארטאפים 2024 Banking AI Mentor Class פורום היוניקורנס 2022 ארכיון הוועידות מקומי.קום The Hi-Tech Effect Meet&Tech ועידה לאומית לתשתיות אי-קומרס 2021 Agrifood Tech כנס הגיוון הכלכלית הלאומית 23 כנס יזמים ותעשיינים פורום היוניקורנס שבוע הסטארטאפים 22 כנס האיקומרס IPM SUMMIT FoodTech2023 שוק ההון 2024 AISRAEL 2024 כנס התחדשות עירונית Israeli Climate Awards המוח האוטיסטי איקומרס 2022 כנס הענן והדאטה שוק ההון 22 TechTLV2022 Innovation Cocktail Work after Work הפורום הכלכלי ערבי ניו יורק 2021 כנס השירות 2022 גיימינג 2022 טוקיו 2023 כנס אחריות סביבתית Roadshow Event כנס סייבר 2022 ClimateTech תחזיות 2024 מובילות את ישראל שבוע החדשנות 2022 גיימינג 2023 אקדמיה שעובדת כנס מוסדיים FOODTECH 2022 GeoInt360 שבוע החדשנות Tech@Work לוגיסטיטק Open Banking שש אחרי המלחמה כנס בילינסון לחדשנות PropTech ecommerce 360 Tech on the Beach ועידת החוסן הישראלי הייטק 2022 כנס המטרו 2023 ועידת האנרגיה 2021 RoadShow Event 23 Let's Talk Cyber כנס כלכלת המחר הכלכלית הלאומית 22 נגישות בטוחה Early on the spot TechTLV2024 Future of Higher Education לונדון 2022 Work Tech השקעות בראי גלובלי שוק ההון 2023 מפתחים בחזית 2023 +Startup +Startup Let's Talk Fintech ליברליות אונליין ניהול פיננסי

Mind The Tech

החבילה מעבר לענן: אתגרי הדואר בעידן המקוון

הגידול העצום בסחר המקוון מעמיד בפני חברות הדואר לא רק אתגר לוגיסטי, אלא גם אתגרים בתחום הסייבר

דני גולדשטיין 08:2720.11.19
רבים אינם מבינים את הקשר בין הדואר לטכנולוגיה וחדשנות, שהרי הדואר נתפס כהפך הגמור לעולם הטכנולוגי, ואכן עדיין חלק ניכר מעבודת הדואר בעולם הוא עבודה ידנית, הכרוכה בעבודה פיזית מאומצת.

 

מהפכת הסחר המקוון בשנים האחרונות והגידול העצום בהזמנת חבילות הפכו לקטליזטור משמעותי במהפכה הטכנולוגית בחברות הדואר בכל העולם, ומצריכים התמודדות עם אתגרים לוגיסטיים וטכנולוגיים לא פשוטים, כדי להתמודד עם הצמיחה המהירה ולייצר חוויית לקוח.

 

מרכז המיון הארצי של דואר ישראל מרכז המיון הארצי של דואר ישראל צילום: אוראל כהן

 

היקף הסחר המקוון בעולם הוערך בשנת 2018 ב־2.9 טריליון דולר, כ־12.2% מכלל הסחר הקמעונאי, כאשר ב־2023, בתוך חמש שנים, הוא צפוי להגיע ל־22% מכלל הסחר הקמעונאי בהיקף של 6.5 טריליון דולר. גם בישראל הסחר המקוון קפץ פי עשרה בתוך פחות מעשור, מ־1.3 מיליארד שקל בשנת 2010 ל־13 מיליארד שקל ב־2018, וצפוי להגיע לכ־20 מיליארד שקל ב־2023.

 

חברות הדואר מתמודדות עם אתגרים רבים ככל שתחום האי־קומרס צומח: החל מאחסון החבילות, וכלה במיון, קליטה, הטסה, הובלה, מסירה והחזרה, וכל זאת במינימום זמן ובמינימום עלויות, תוך ציפייה למידע מלא על מיקום החבילה בכל רגע נתון. המשמעות מחייבת השקעות עצומות בטכנולוגיה ומערכות מתקדמות שתפקידן לנטר, לקדם, לבקר ולייעל תהליכים, תוך יצירת חוויית לקוח. מתוך הבנה כי נדרשת כאן שמירה על פרטיות הלקוחות מחד, ועל המידע המסחרי מאידך, נדרשת גם התייחסות מיוחדת למערכות אבטחת מידע והגנת סייבר.

 

דואר ישראל הוא למעשה הגוף הלוגיסטי הגדול בארץ, עם 45 מיליון ביקורים בשנה ומאות מיליוני טרנזקציות פיננסיות מדי שנה. כניסת הדואר לעולם הסחר המקוון יצר מצב שכיום חברת הדואר מטפלת ב־90% מכלל הסחר המקוון הנכנס לישראל. מדובר בכ־70 מיליון חבילות נכנסות מחו”ל בשנה. קצב הגידול השנתי הוא מהותי. לצד הכמויות הגדלות, משקלי החבילות צומחים בקצבים דו־ספרתיים, כאשר רק בחגי הקניות השנה חברת דואר ישראל צפויה למסור 14.5 מיליון חבילות במשקל 3,600 טונות, גידול של 18% מול אשתקד.

מנכ”ל דואר ישראל דני גולדשטיין מנכ”ל דואר ישראל דני גולדשטיין צילום: עמית מנגל

 

הגידול ברכישות אונליין באמצעות הטלפון הנייד מצריך הקמת מערכות דיגיטליות תומכות, הפרסונליזציה על בסיס ביג דאטה דורשת מידע רב מאחוריה והקמת מערכות מורכבות, וזאת כדי שהפנייה ללקוח תהיה פשוטה ומדויקת. הלקוח כיום קונה בשיטה רב־ערוצית (OmniChannel), כשהוא נמצא בסביבה רב־ערוצית, הן דיגיטלית והן פיזית, ובסופו של תהליך מחליט מה לקנות וכיצד. הרשתות החברתיות אף הן משמשות כיום כפלטפורמה מובילה לרכישה אונליין. הפיכת הסחר המקוון לדרך חיים והגידול בכמויות ובמשקלי המוצרים מצריכים הקמת מערכות לוגיסטיות, תפיסת “המייל האחרון” משופרת, מערכות ניתוב ובקרה משוכללות ומערכות מדידה לעמידה ביעדים.

 

כאשר לחברה כמו דואר ישראל יש עשרות מיליוני אינטראקציות עם לקוחות בשנה, עליה להגן על הנתונים שברשותה ועל לקוחותיה. דואר ישראל מפעילה כיום כמה יישומי ענן: מערך הדיגיטל של החברה, לרבות אזור אישי ללקוחות הסחר המקוון; וכן מערכת תפעולית של סיילספורס המשמשת עובדים ולקוחות עסקיים לניהול ותפעול מערך השליחים.

 

בשנים האחרונות בנינו מערך סייבר בדואר ישראל, כדי להתמודד מול איומים שלא היו בעבר, הן כחברה בעלת אופרציה עצומה ומידע רב והן כחברה ממשלתית המשמשת כמינהל הדואר של מדינת ישראל. הדרישה לקיצור זמני המשלוח והמסירה ללקוחות מצריכה אף היא מציאת פתרונות תפעוליים וטכנולוגיים מתקדמים, כאשר חברת דואר ישראל הכפילה את הנקודות הפיזיות שלה בתוך פחות מארבע שנים, באמצעות שיתופי פעולה עם מאות עסקים קטנים, וזאת על מנת לספק פתרונות “המייל האחרון” מתקדמים לפי צורכי הלקוחות.

 

הכותב הוא מנכ”ל דואר ישראל.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x