סגור

ניתוח
המרוויחים ממאבקי השליטה הם לרוב אלה שיושבים בצד

מאבקי שליטה נוטים להקפיץ את מניות החברות שבעין המאבק, ולא אחת הנהנים העיקריים הם המחזיקים שלא לוקחים חלק בקרב. כך למנורה מבטחים יש תשואה של כ־50% מגזית גלוב על הנייר, והפניקס גזרה 16% בארבעה חודשים על גלובל פאוור

המערכה על השליטה בגזית גלוב מתחממת, ופותחת פתח לבחינה רחבה יותר של מאבקי השליטה בענף הנדל"ן המניב. בליל רביעי נערכה פגישה בת כמה שעות בין ברק רוזן ואסי טוכמאייר לבין חיים כצמן, בעל השליטה בנורסטאר ; כצמן החזיק ב־29% ממנה עד לסוף אותו הלילה, ולפני כן בכ־40%. הפגישה נועדה להגיע להסכמות בנוגע לשליטה העתידית בחברה, שהפעילות העיקרית שלה היא האחזקה בגזית גלוב (55%). ישראל קנדה, שבשליטת רוזן וטוכמאייר, העלתה את אחזקתה בנורסטאר ל־22% לאחר שבסוף אותו לילה הושגו הסכמות, והיא רכשה ישירות מכצמן 11.5% ממניות נורסטאר. רוזן וטוכמאייר התחייבו שלא לחצות את שיעור האחזקה של 22.6% ובנוסף לא לחבור לבעלי אחזקות מיעוט אחרים בחברה, כמו רמי לוי (4%) ואיציק סלע (5%).


מאבקי שליטה מביאים לרוב לזינוק בשווי מניות החברה שעליה נאבקים הצדדים, וגזית גלוב אינה שונה בכך. מניית גזית גלוב, החברה־הבת של נורסטאר, נסקה בכמעט 22% מתחילת השנה לשווי של 4.66 מיליארד שקל, ובניגוד גמור למגמת הדשדוש בשוק מניות הנדל"ן. לשם השוואה, מדד ת"א־נדל"ן עלה 3.2% ובניכוי גזית גלוב רשם עלייה של 2.7% בלבד. עד כה נראה כי הנהנים העיקריים מעליית השווי במניות גזית גלוב הם מחזיקי המניות שאינם מתמודדים על השליטה, ובהם מחזיקה עיקרית אחת - מנורה מבטחים.


2 צפייה בגלריה
מימין אסי טוכמאייר ו ברק רוזן בעלי השליטה בישראל קנדה ו חיים כצמן בעל השליטה בגזית גלוב
מימין אסי טוכמאייר ו ברק רוזן בעלי השליטה בישראל קנדה ו חיים כצמן בעל השליטה בגזית גלוב
אסי טוכמאייר וברק רוזן, בעלי השליטה בישראל קנדה, וחיים כצמן בעל השליטה בגזית גלוב
(צילום: עמית שעל, אוראל כהן)

מנורה מבטחים מחזיקה ב־11.65% ממניות גזית גלוב ששוויין כ־540 מיליון שקל, והיא הגוף המוסדי היחיד שהוא גם בעל עניין בחברה. ההערכות בשוק הן שמנורה כבר רושמת תשואה של כ־50% על הנייר בעקבות אחזקתה בגזית גלוב, כלומר רווח של 180 מיליון שקל. זאת מאחר שחברת הביטוח אף הגדילה הנתח שלה בחברה ביוני 2020, כשמניות הנדל"ן המניב נחלו ירידות חדות בעקבות התפרצות משבר הקורונה, שבעטיו שרר ביקוש נמוך למשרדים בתקופת הסגרים ונוצרה אי־ודאות לגבי עתיד השוק. בנוסף לעלייה בשווי מניית גזית גלוב בשנה וחצי האחרונות, קיבלה מנורה מבטחים גם דיבידנדים ב־45 מיליון שקל; תשואת הדיבידנד של גזית גלוב עומדת על 5.06%.
הגדלת האחזקה של מנורה ב־2020 נעשתה באמצעות רכישה מחוץ לבורסה של חלק מאחזקות אלטשולר שחם ב־80 מיליון שקל. בית ההשקעות בחר אז לממש 6.2% מגזית גלוב כחלק ממכירה רחבה יותר של אחזקותיו בענף הנדל"ן המניב נוכח המגמה השלילית בו, ומכר אז גם מניות ריט 1 ומליסרון . מנורה רכשה ממנו את המניות תמורת 21 שקל למניה, כשמחירה עמד על 30 שקל. מאז עשתה המניה תשואה של 48%, בעוד מדד הנדל"ן עלה ב־98%. עד מאבק השליטה גזית גלוב השיאה תשואת חסר לעומת המדד. כשמנורה מבטחים רכשה את מניות גזית גלוב, היא לא חזתה כי כעבור שנה וחצי תימצא החברה על סף מאבק שליטה. משיחה עם בכירים בחברה עולה כי החברה "מאחלת לשני הצדדים בהצלחה", כלומר מצידה, שהצדדים ייאבקו וימשיכו לתמוך במחיר המניה.
זוהי אינה התגוששות השליטה היחידה בענף. מאבק התרחש עד לאחרונה בגב-ים , שם במשך שנה וחצי התמודד אהרון פרנקל מול בעלי המניות של דסק"ש ונכסים ובניין, כשכל צד מגדיל את אחזקתו. פרנקל הסכים למכור לנכסים ובניין 37.2% מגב־ים בסוף 2021 בתמורה ל־3.1 מיליארד שקל. במשך תקופת הקרב על השליטה, זינק שווי מניית גב־ים ביותר מ־130% והשיא תשואה גבוהה יותר ב־8% ממדד היחס. אמנם בגב־ים אין אחזקה מוסדית משמעותית, משום שבמהלך המאבק כלל החזקות מכרה את חלקה לנכסים ובניין ומגדל מכרה את אחזקותיה לפרנקל, אך שתיהן מכרו את המניות במחיר גבוה מהמחיר הנסחר נכון לאותה השעה (10% ו־5% בהתאמה).


2 צפייה בגלריה
גב ים פרויקט גב ים נגב
גב ים פרויקט גב ים נגב
גב-ים
( מיטלברג דיאגו)

גם בחברת האחזקות גלובל פאוור ניטש מאבק שליטה בין אוהד בן ש"ך (40%) לבין מוטי בן־משה. זה האחרון ניסה להשתלט ביוני האחרון על החברה, המחזיקה בשרשור בתחנת הכוח בבאר טוביה. בן־משה רכש 40% מהמייסד ניסן כספי ומילין לפידות ועלה לאחזקה של 46%. כדי למנוע השתלטות מצידו, רכשה קרן קיסטון את האחזקות של קרן נוי ובנק לאומי בתחנת הכוח, וכן את הזכויות בהלוואה שהעניקה הפניקס לגלובל פאוור; קיסטון, שמחזיקה היום ב־10%, תוכל להמירן בפברואר לאחזקה נוספת בתחנה.
מאז מאבקי הכוח עלתה מניית גלובל פאוור ב־45%. מי שזיהתה את האירוע היא חברת הביטוח הפניקס . זו החזיקה ערב ההשתלטות ב־8.6% מגלובל פאוור, ומיהרה להגדיל את אחזקותיה ביום שאחרי ל־10.3%, כלומר יותר משני שלישים ממניות הציבור. הפניקס מכרה לבסוף את אחזקתה לקיסטון באוקטובר האחרון תמורת 21 מיליון שקל, תוך שהיא גוזרת רווח של 16% בארבעה חודשים בלבד.