סגור

בלעדי
רוזן וטוכמאייר ינסו לחבור לרמי לוי ואיציק סלע למאבק בכצמן

ברק רוזן ואסי טוכמאייר עלו אתמול לאחזקה של 10% בנורסטאר, שבאמצעותה שולט חיים כצמן בענקית הנדל"ן גזית גלוב. תקנון נורסטאר וחוק הריכוזיות יקשו עליהם להשתלט עליה, אך לכלכליסט נודע כי השניים ינהלו מגעים עם בעלי מניות מיעוט אחרים

האם ברק ורוזן ואסי טוכמאייר מנסים לאתגר את השליטה בקבוצת גזית גלוב. כפי שנחשף אתמול באתר "כלכליסט", ישראל קנדה הבורסאית שבשליטת השניים, רכשה אתמול בבורסה קצת יותר מ־5% ממניות נורסטאר, שדרכה שולט חיים כצמן בגזית גלוב, והפכה להיות בעלת עניין עם כ־10% ממניות החברה.
המניות נרכשו תמורת כ־120 מיליון שקל, וכבר עתה שוויין בבורסה הוא 150 מיליון שקל. כצמן מחזיק ב־42% ממניות נורסטאר, 15% מהן מוחזקות על ידו באמצעות באמצעות החברה הזרה פרסט יו אס, שבה הוא שותף (72%) עם מרטין קליין (28%).
3 צפייה בגלריה
אסף טוכמאייר ברק רוזן כלכליסט דובאי מינגלינג גלריה
אסף טוכמאייר ברק רוזן כלכליסט דובאי מינגלינג גלריה
מימין: אסי טוכמאייר וברק רוזן. מגעים להקמת קבוצה שתעשה צרות לחיים כצמן
(צילום: אוראל כהן)
ישראל קנדה תתקשה לאתגר לבדה את השליטה בנורסטאר, ודרכה את השליטה בגזית גלוב. אבל ל־כלכליט" נודע כי רוזן וטוכמאייר מנהלים תקשורת מסויימת עם בעלי מניות קטנים אחרים בחברה לקראת הקמת קבוצה שתעמוד מול כצמן במאבק שליטה. בעל מניות מיעוט נוסף בנורסטאר, הנדל"ניסט איציק סלע שמחזיק ב־5% ממניות החברה באחזקה גלויה שכן הוא בעל עניין עם 5.13%. בעל מניות קטן אחר הוא רמי לוי, באמצעות חברת הנדל"ן שלו.
על פי הערכות בשוק רכש לוי בחודשים האחרונים מניות של נורסטאר והגיע לאחזקה של 4%-3% בחברה. לוי פועל במודל כזה בקבוצה אחרת שרכשה את מניות השליטה בקבוצת דסק"ש, ובה מחזיקים אלקו של האחים זלקינד ומגה אור של צחי נחמיאס ב־29.9%, ולוי בכ־8%. האחזקה של כל אחד מהם בקבוצה מאפשרת להם לא להיחשב בעלי שליטה בפירמידה, ולעמוד בחוק הריכוזיות שמאפשר פירמידה של שתי שכבות בלבד של חברות ציבוריות.
מכשולים בדרך להשתלטות
בשל האחזקה הגדולה של כצמן בנורסטאר, השתלטות עויינת על גזית גלוב ונורסטאר היא משימה קשה עד בלתי אפשרית. כצמן שנהנה בינתיים מעלייה חדה בשווי המניה, יוכל להגדיל עוד את אחזקותיו, אבל כדי לעלות ליותר מ־45% במקרה הצורך, וצורך כזה עדיין רחוק, הוא יידרש להצעת רכש. עוד נודע ל"כלכליסט" כי מכשול נוסף בדרך להשתלטות על נורסטאר נובע מתקנון החברה שבה הדירקטוריון הוא מדורג. כלומר: כל חבר מתמנה ל־3 שנים ולא לשנה כמקובל.
המשמעות היא שגם מי שעולה לאחזקה גדולה יותר בחברה מכצמן, יתקשה להתמנות מיידית לדירקטור וכל שכן לממש את הרוב גם בדירקטוריון באופן מיידי אלא לאורך תקופה שיכולה לארוך עד שלוש שנים. רוזן וטוכמאייר אינם מגיבים בשלב זה על תכניותיהם, ובכל מקרה בשל מגבלות חוק הריכוזיות היכולות שלהם מוגבלות.
נורסטאר עצמה איננה חברה גדולה והיא מסחרת בשווי של כמיליארד וחצי שקל אחרי זינוק של 37.2% אתמול במחזור של 59.5 מיליון שקל, לעומת ממוצע של 4.5 מיליון שקל ב־90 הימים האחרונים, לאור רכישות שביצעה ישראל קנדה. אבל היא מחזיקה בשליטה (55.25%) בגזית גלוב שנסחרת לפי שווי של יותר מ־4 מיליארד שקל אחרי שעלתה אתמול ב־7.1% במחזור גבוה יחסית של 14.5 מיליון שקל לעומת 9.2 מיליון שקל בממוצע. לגזית גלוב,אחת מחברות הנדל"ן הישראליות הבולטות ביותר, יש אחזקות בנדל"ן מסחרי מניב חובק עולם, בישראל, ברזיל, צפון אמריקה, מרכז ומזרח אירופה וארצות סקנדינביה.
התמונה שתתפתח בנורסטאר עשויה להיות דומה למאבק השליטה שהיה בחברת הנדל"ן גב־ים, שמקבוצת דסק"ש, שאהרון פרנקל הגיע בה לאחזקה של 37% ואתגר את השליטה של נכסים ובניין בה, זלקינד נחמיאס ורמי לוי הצליחו לעלות לאחזקה של 44.5%, ובסופו של דבר חתמו עמו על הסכם לרכישת מניותיו בפרמיה של 5% על מחיר השוק. מהלך רכישת מניות נורסטאר על ידי ישראל קנדה, שנסחרת בשווי 6 מיליארד שקל, נעשה שלא בתיאום עם כצמן. יתרה מכך: פרסט יו אס הגדילה את אחזקותיה בגזית גלוב בימים האחרונים ברכישות של כ־3 מיליון שקל. יתכן שכצמן הריח שמישהו מנסה לתפוס פוזיציה במניה ולעשות לו צרות.
3 צפייה בגלריה
חיים כצמן
חיים כצמן
חיים כצמן. "מברך על האמון של ישראל קנדה שמצטרף לאמון של איציק סלע"
(צילום: עמית שעל)

אפשרות חבירה למוסדיים

כדי לאתגר את השליטה יצטרכו רוזן וטוכמאייר להגדיל את אחזקתם הנוכחית במניות נורסטאר. לאור העובדה שישראל קנדה היא ציבורית, קשה לראות מצב שהיא תוכל לשלוט בנורסטאר וליצור פירמידה של שלושה שכבות. אבל בקבוצה שדומה לזו של זלקינד־נחמיאס־לוי, האפשרות קיימת וייתכן שהשניים יפנו לגופים מוסדיים לרכוש מניות נוספות בשבועות הקרובים. סביר גם להניח שבינם לבין כצמן תיערך שיחת הבהרת עמדות.
כצמן יכול להרגיש בשלב זה עדיין בטחון אבל העתיד מבחינתו פחות ברור משהיה לפני האירוע. רוזן וטוכמאייר כבר הגיעו לאחזקת מיעוט גדולה בחברה אחרת, כשרכשו את מניות כלל ביטוח באלרוב נדל"ן שבשליטת (79%) אלפרד אקירוב. במרץ האחרון רכשה ישראל קנדה את המניות (12.9%) ב־382 מיליון שקל, אך מאז היא עלתה לאחזקה של 13.9% באלרוב, בשווי של 590 מיליון שקל, כך שהיא כבר מורווחת במאות מיליוני שקלים על הנייר.
אקירוב שביקש לרכוש את המניות בעצמו מכלל ביטוח שעימה הוא מסוכסך ועליה הוא רוצה להשתלט, ונידחה על ידי החברה, לא ממש מרוצה מנוכחותם של השניים שהם בעלי המניות מיעוט הגדולים באלרוב. כל עסקת בעלי עניין באלרוב זקוקה לאישור של רוזן וטוכמאייר ובימים שאקירוב מנהל מאבק איתנים לקבלת היתר שליטה בכלל ביטוח, רוזן וטוכמאייר יכולים לנסות "לסחוט" ממנו מחיר אסטרונומי עבור תמיכתם במהלך או באמצעות מכירת מניותיהם בחברה לאקירוב ברווח גדול.

התרגיל של כצמן באורמת

כצמן עצמו הוא האחרון שיכול לבוא בטענות לאירוע כזה ולא בכדי הוא הגיב במשפט פוליטי נימוסי על המהלך: "אני מברך על הבעת האמון של קנדה ישראל, חברה עתירת זכויות בתחום הנדל"ן, שמצטרפת להבעת האמון של יצחק סלע, גם הוא משקיע בעל מוניטין וניסיון רב בנדל"ן. אני מאמין של נורסטאר עוד יש דרך ארוכה למעלה ונמשיך לפעול להשאת ערך לטובת כל בעלי העניין בחברה"
לכצמן אין עילה להתלונן לא רק מבחינה עסקית. הוא ושתפו לשליטה בגזית דאז, דורי סגל, רכשו החל מ־2007 ממניות אורמת תעשיות שהיתה מפעל החיים של יהודה ודיתה ברוניצקי, והגיעו לאחזקה של 20% אורמת, מה שאילץ את הברוניצקים להגדיל את חלקם באמצעות הלוואה שנטלו מבנק הפועלים. כצמן וסגל טענו שהנהלת אורמת כשלה וכי הם מודאגים מניהול החברה, אבל הדגישו שאין ברצונם להשתלט עליה. כעבור שנתיים־שלוש מכרו כצמן וסגל את מניותיהם באורמת לאחר שקרן פימי רכשה מניות מברוניציקי, לצד מניות שרכשה בשוק וכן מידי גזית, והפכה לבעלת השליטה בחברה.