סגור

ניתוח
כניסת רוזן וטוכמאייר מסמנת את תחילת סוף עידן כצמן בגזית גלוב

ברק רוזן התקשר לחיים כצמן ברביעי בערב ואמר "הגעתי ל־10%, כדאי שניפגש". מהפגישה הוא יצא כשישראל קנדה רוכשת מכצמן מניות בבעלת השליטה בגזית גלוב, מגיעה ל־22.6% ומשרטטת את העתיד: מיזוג שיהפוך אותו ואת אסי טוכמאייר לבעלי הבית

הדרמה שהתרחשה בשני ימי המסחר האחרונים של השבוע שעבר במניות קבוצת גזית גלוב מסמנת את תחילת הפרק האחרון של עידן חיים כצמן בחברה.


הכל החל בערבו של יום רביעי האחרון, שבו נרשם מסחר ער במיוחד במניות נורסטאר , בעלת השליטה בגזית גלוב. באותו ערב צלצל הטלפון של כצמן, בעל השליטה בנורסטאר (כ־40% באותה העת) כשעל הקו היה ברק רוזן, אחד משני בעלי השליטה בישראל קנדה, יחד עם אסי טוכמאייר. "הגעתי ל־10%, כדאי שניפגש", אמר רוזן לכצמן. בכך אישר רוזן את מה שנחשף ב"כלכליסט" זמן קצר קודם לכן: ישראל קנדה היא הגורם שרכש באגרסיביות באמצעות לידר מניות של נורסטאר, במחזור אדיר של 59 מיליון שקל שהקפיץ את המניה ב־37% באותו יום, ובכך עלתה מאחזקה בהיקף של 4.9% בחברה – שאליה הגיעה במהלך השבועיים־שלושה האחרונים ושאינה מחייבת אותה להיחשף כבעלת מניות - לאחזקה של 10%, שהופכת אותה לבעלת המניות השנייה בגודלה בחברה.

4 צפייה בגלריה
ועידה כלכלית לאומית 2019 חיים כצמן מייסד ומנכ"ל גזית גלוב
ועידה כלכלית לאומית 2019 חיים כצמן מייסד ומנכ"ל גזית גלוב
חיים כצמן
(צילום: עמית שעל)

הם נפגשו. בתום הפגישה, שהתרחשה באותו ערב ונפרסה על פני שעות ארוכות, הסכים כצמן למכור לישראל קנדה 11.5% ממניות נורסטאר שברשותו בתמורה לכ־190 מיליון שקל. בכך ירד כצמן לאחזקה של 29.1%, בעוד רוזן וטוכמאייר עולים לאחזקה של 21.5%, שאותה הגדילו במהלך יום חמישי ל־22.6%.
העסקה מול כצמן תושלם במהלך החודש הקרוב. המימון יגיע מהמקורות העצמיים של ישראל קנדה. זו מכרה בשבוע שעבר 50% מבית הנערה בהוד השרון ב־441 מיליון שקל וברווח של יותר מ־200 מיליון שקל, ובכך ייצרה לעצמה את התזרים הדרוש. מניית ישראל קנדה הגיבה בירידה קלה, מה שמאותת שהמשקיעים דווקא לא נלהבים מהמהלך המתגבש.

4 צפייה בגלריה
מתחם בית הנערה הוד השרון
מתחם בית הנערה הוד השרון
מתחם בית הנערה. העסקה אפשרה את תזרים המזומנים
(צילום: עמית שעל)

רוזן וטוכמאייר לא הגיעו לנורסטאר ולגזית גלוב כדי לעשות סיבוב פיננסי. המטרה שלהם גדולה הרבה יותר – יצירת ענקית נדל"ן. הם הבינו שבהשקעה של מאות מיליוני שקלים בודדים, הם יכולים להשתלט על נכסים בשווי של 40 מיליארד שקל שפרוסים ברחבי העולם. ואין להם שום כוונה להחמיץ את ההזדמנות הזו. בשלב זה מדובר על סוג של שליטה משותפת בחברה, הם וכצמן. אבל לא שליטה פורמלית, בשל מגבלות חוק הריכוזיות.

בדרך להשתלטות ידידותית?

אמנם לא מדובר בהשתלטות עוינת פר־אקסלנס מצד רוזן וטוכמאייר, אבל אי אפשר לומר שכצמן, מטייקוני הנדל"ן הוותיקים בישראל, הזמין מישהו להיכנס אליו לבית העסקי. את הרגל בדלת שמו רוזן וטוכמאייר בלי הזמנה, תוך שהם רוכשים בבורסה מניות עד שהגיעו להיקף של 10% מנורסטאר. כאמור, לאחר שהגיעו לאחזקה הזו, התקשר רוזן לכצמן.
השניים קבעו להיפגש בשעה 19:00 במשרדי קבוצת גזית גלוב במתחם G בפארק צמרת בת"א שבבעלות גזית גלוב. רוזן הגיע עם בנו, בן רוזן, שנמצא בשנות ה־20 המוקדמות לחייו, ועם עו"ד ישראל שמעונוב ועו"ד טל נער. טוכמאייר, שותפו, לא נכח משום שהוא שוהה בחו"ל. כצמן נכח בפגישה עם חתנו, צבי גורדון, שאחראי על המיזוגים והרכישות בקבוצה. רוזן לחץ על כצמן למכור לו נתח מהמניות שלו. כצמן אמר לו כי "אני כאן כבר 30 שנה ומעולם לא מכרתי מניה של החברה". גם חתנו התנגד נחרצות למכירת המניות.


4 צפייה בגלריה
בעלי השליטה בישראל קנדה אסי טוכמאייר ו ברק רוזן
בעלי השליטה בישראל קנדה אסי טוכמאייר ו ברק רוזן
בעלי השליטה בישראל קנדה אסי טוכמאייר וברק רוזן
(צילום: אוראל כהן)

אבל לאט לאט כצמן התרכך. זאת בזכות שתי תובנות שהחלו להתגבש במוחו ולחלחל ללבו. הראשונה היא ששיתוף פעולה עם רוזן וטוכמאייר מהווה גידור של הסיכון שהשניים ייצאו למהלך של השתלטות עוינת. השנייה היא שבסופו של דבר, לא מדובר בהכרח על מהלך שלילי מבחינתו. הוא יחזיק אמנם בנתח קטן יותר בחברה, אבל בשווי גבוה יותר, ויהיה לו שותף חדש. אמנם מדובר בסוס פרא, אבל כזה שיש לו אנרגיות ויכולות מוכחות בכל הנוגע להשבחת נכסים בישראל, וכזה שיש לו קשרים טובים במקומות הנכונים. בסופו של דבר, מדובר על שותף שיפיח רוח חיים בחברה.
בנוסף, בשיפולי התודעה של כצמן, הוא ידע שגזית גלוב היא חברה ממונפת מאוד ולא חפה מסיכונים, בוודאי שלא בשוק ההון הנוכחי שבו רבים סבורים שהחגיגה הגדולה שלו, שהתרחשה בשנתיים האחרונות, עשויה להסתיים. ואם כך, יחד עם השותף החדש, הנטל לא יונח רק על כתפיו. ובחשבון קר, את מכירת המניות שלה הסכים בסופו של דבר, ביצע במחיר גבוה ב־50% מהמחיר של המניות בשוק יומיים קודם לכן.
לדברי נוכחים בפגישה, רוזן היה נחוש בדעתו לא לצאת מהמשרד של כצמן עד שיהיה חוזה חתום. השיחה לא התנהלה על מי מנוחות ולוותה במשברים רבים. כאמור, חתנו של כצמן התנגד למכירת המניות ודעתו הקשתה על הגעה להסכמות. כצמן סיפר שלאחר שהגיעו להסכמות, שני הצדדים יצאו מהפגישה, שנמשכה עד ארבע לפנות בוקר, לא מרוצים.

ההשתלטות של רוזן וטוכמאייר על קבוצת גזיב גלוב לא תהיה מיידית. הם ישתפו פעולה עם כצמן, אבל טביעת האצבע שלהם תורגש היטב, על הטיקט הפורמלי של בעלי מניות משמעותיים.
לא ברור אם כצמן ער לחלוטין למשמעות העתידית של המתרקם לנגד עיניו, אולם נדמה שכן. בסופו של דבר, העסקה הזו מסמנת את בעלי השליטה העתידיים באימפריה שהקים עם שותפו לשעבר דורי סגל. בשיחת משקיעים בזום שיקיים רוזן השבוע, שאת ההזמנה אליה שלח משרד יחסי הציבור של כצמן, הוא יציג תמונה שלפיה הוא מאמין ביכולות ובניסיון של כצמן, ואת עצמו כמי שבא לתרום להתפתחות החברה. במילים אחרות, ההשתלטות של רוזן וטוכמאייר על קבוצת גזיב גלוב לא תהיה מיידית. הם ישתפו פעולה עם כצמן, אבל טביעת האצבע שלהם תורגש היטב, על הטיקט הפורמלי של בעלי מניות משמעותיים.
הדיווח לבורסה כלל התחייבות של ישראל קנדה לא לעלות לאחזקה של יותר מ־22.6% בנורסטאר. במהלך יום חמישי ישראל קנדה רכשה 1% נוסף בבורסה והגיעה למגבלה המקסימלית הנקובה בהסכם. היא גם התחייבה לא לשתף פעולה עם בעלי מניות אחרים נגד כצמן. זה סעיף טכני בעיקרו, שנועד לוודא שישראל קנדה לא תעבור על חוק הריכוזיות, כי אסור לה להחזיק בשליטה בנורסטאר במצב הנוכחי, וגם לא לעלות לאחזקה של מעל 25%-29.9% (תלוי את מי שואלים), שכן אז תיווצר פירמידה אסורה בת שלוש שכבות ציבוריות – ישראל קנדה, נורסטאר וגזית גלוב.



אך השפעה לא תחסר לרוזן וטוכמאייר. גם בין האחים זלקינד לצחי נחמיאס, שמחזיקים כל אחד ב־29.9% בקבוצת דסק"ש דרך חברות ציבוריות שבשליטתם, אין הסכם בעלי מניות, וזאת כדי לא לעבור על חוק הריכוזיות, אולם הם אלו שמשפיעים על התנהלות הקבוצה.
הדבר החשוב ביותר בהסכם הוא החריג שנקבע להתחייבות של ישראל קנדה לא לעלות מעל אחזקה של 22.6%. החריג הוא שההתחייבות לא תקפה אם רוכשים את מלוא המניות של נורסטאר. הסעיף הזה מרמז לעתיד: מיזוג ישראל קנדה ונורסטאר בעסקת מיזוג משולש הופכי. ישראל קנדה יכולה לבצע את המהלך עם כצמן או בלעדיו, כך שהוא בכל מקרה יישאר בעל מניות (מיעוט, אך בשיעור מכובד) בחברה הממוזגת. לנורסטאר יש חוב לבעלי האג"ח בהיקף של 800 מיליון שקל, מה שמבחינה פיננסית הופך את המהלך לאפשרי. זה היעד העליון של רוזן וטוכמאייר. התרחיש שבו כצמן יסכים למהלך הזה אינו בלתי סביר.
כצמן דאג להכניס לתקנון של נורסטאר, שהיא חברה שרשומה בפנמה, כמה גלולות רעל שימנעו השתלטות עוינת. ראשית, עצם הרישום שלה בפנמה, מה שמקשה משפטית את המיזוג שלה עם חברה ישראלית. אבל על הקושי הזה ניתן להתגבר. שנית, ההצבעה על זהות חברי הדירקטוריון מתבצעת בשיטה מדורגת, וכל חבר נבחר לשלוש שנים. ויש מנגנונים נוספים.


4 צפייה בגלריה
כנס שוק ההון 2019 רמי לוי בעלים של רשת רמי לוי
כנס שוק ההון 2019 רמי לוי בעלים של רשת רמי לוי
רמי לוי. פוטנציאל לשת"פ
(צילום: ענר גרין)

אבל לרוזן וטוכמאייר יש הנשקים שלהם. המרכזי מאלו שבארסנל הוא האפשרות לשתף פעולה עם בעלי מניות אחרים, שלא במסגרת חתימה על הסכם שיגרום להם לעבור על חוק הריכוזיות. הם יכולים לשתף פעולה עם רמי לוי (שמחזיק בכ־3%-4% בנורסטאר), איציק סלע (5.1%), מנורה מבטחים (2%) או קרן הגידור ספרה (3%, שאותם רכשה במהלך יום חמישי האחרון שבו מחזור המסחר במניית נורסטאר היה אדיר והסתכם ב־105 מיליון שקל), ולהצביע יחד באסיפות בעלי מניות. לרוזן יש קשרים טובים עם ספרה ומנורה מבטחים, ויש לו גישה נוחה גם ליתר בעלי המניות. כצמן לא רוצה למצוא את הקואליציה הזו מתגבשת נגדו.

רוזן יהיה מעורב בישראל

אי אפשר להתעלם מהעובדה שכצמן הסכים למכור לישראל קנדה מניות נורסטאר שברשותו שמהוות 11.5% ממניות החברה. אמנם הוא הקפיד על שיגור ושידור המסר שלפיו הוא נשאר לנהל את החברה והוא בעל השליטה בה. עם זאת, בגיל 72, וכששלוש הבנות שלו לא נוטלות חלק בעסק, שאלת ההמשכיות מרחפת באוויר בכובד מורגש. זאת אף שכצמן מלא אמביציה, אפילו יותר מבעבר. בסופו של דבר, העסקה הזו היא שמסמנת את דור ההמשך של גזית גלוב, והוא נטול זיקה או קשר דם לכצמן עצמו.

כצמן יוכל להיות מרוצה מכך שהמניות שלו היום שוות יותר. אבל מי שיכול להיות מרוצה יותר, הוא שכנו הרעב והאמביציוזי לטיסה – רוזן
עיקר המעורבות של רוזן וטוכמאייר צפויה להיות בנכסים של גזית גלוב בישראל. אלו מהווים 26% משווי הנכסים של החברה. הרצון הוא להגדיל את הנכסים באמצעות מימוש והגדלת זכויות הבנייה במרכזים המסחריים של גזית גלוב בישראל. מדובר על מאות אלפי מ"ר פוטנציאליים, כשהשאיפה היא גם להיכנס לתחום הדיור להשכרה, כך שהנכסים בישראל יגיעו לנתח של 40% מהפורטפוליו של גזית גלוב.
המעורבות הצפויה של רוזן וטוכמאייר בישראל אינה מקרית. מעבר לכך שישראל קנדה היא חברה שמרב הפעילות שלה הוא בישראל, ובהיקפים גדולים, מה שאומר שלשניים יש יכולת וניסיון בשוק המקומי, כצמן מתגורר רוב השנה במיאמי, כך שהם נכנסים לוואקום.
בימים הקרובים רוזן וכצמן יטוסו במטוס פרטי לסיורים בנכסיה של גזית גלוב ברחבי העולם. בזמן שיטוס במטוס, כצמן יוכל להיות מרוצה מכך שהמניות שלו היום שוות יותר. אבל מי שיכול להיות מרוצה יותר, הוא שכנו הרעב והאמביציוזי לטיסה – רוזן. מדובר בסוחר ממולח שיודע לתת לאדם שלצדו את ההרגשה שהם באותה סירה ונלחמים יחד באותה חזית. אבל בין השיניים הוא תמיד מחזיק סכין מושחזת וחדה, שבה הוא יודע להשתמש כדי לגרום גם לפרטנרים שלו כאב.