הנפקות SPAC

"איכות הספונסרים שמקימים את הספאקים עלתה באופן דרמטי"

את הדברים אמר קרלוס אלוורז, בנקאי השקעות בכיר ב-UBS, המתמחה בתחום הנפקות הספאק, במסגרת כנס הנפקות הספאק של כלכליסט ו-UBS. אלוורז לקח חלק בשיחה שבה השתתף גם פול זפף, יו"ר ומנכ"ל חברת הספאק גלובל פרטנר אקוויזישן קורפ II. זפף: "זה תהליך מהיר יותר ובטוח יותר"

רון פרידמן 15:5302.03.21

 

 

"עם התפתחות השוק, הרבה חברות טובות הבינו שספאק זו הדרך הטובה ביותר לשוק הציבורי, הדרך הטובה ביותר לגיוס הון קבוע. זה תהליך מהיר יותר ובטוח יותר. אם יש התאמה טובה בין השותף המפעיל, החברה, והספונסר של הספאק, יש בכך ערך מוסף לשני הצדדים"; כך מסביר פול זפף, יו"ר ומנכ"ל חברת הספאק גלובל אקוויזישן קורפ II, את העלייה המורגשת בהנפקות מהסוג הזה בתקופה האחרונה. זפף, שמאחוריו כבר עסקה מוצלחת בספאק קודם, התראיין ביחד עם קרלוס אלוורז, בנקאי השקעות בכיר ב-UBS המתמחה בתחום הנפקות הספאק, במסגרת כנס הנפקות הספאק של כלכליסט ו-UBS.

 

 

"איכות הספונסרים שמקימים את הספאקים עלתה באופן דרמטי בתקופה האחרונה. למשקיעים ציבוריים יש כיום הזדמנות להמר על כישורי המיקור ועשיית העסקים של ספונסרים כמו פול. ואני חושב שזה מושך משקיעים רבים לשוק. בנוסף, לחברות היעד שרוצות לבצע הנפקה באמצעות מיזוג עם ספאק, בניגוד להנפקה המסורתית, התהליך שונה במקצת, ובמקרים מסוימים מתאים יותר למה שהחברה מחפשת", הסביר אלוורז את הצמיחה בפופולריות של השיטה.

 

זפף שיתף מניסיונו וסיפר: "בספאק הראשון שלנו התמזגנו עם חברה בשם Purple Innovation, שנוהלה על ידי המייסד שלה וצמחה במהירות רבה: ישירות לצרכן, ילידה דיגיטלית, הגנה מצוינת על קניין רוחני - אבל חברה צעירה. אני חושב שזאת דוגמה לשותפות עם ספאק בעל ניסיון תפעולי מוצלח וניסיון בוול סטריט, בשווקים הציבוריים, שיצר שותפות עם Purple. כשביצענו את המיזוג, לפני שנתיים, הכנסות החברה עמדו על כ-200 מיליון דולר, והיא הגיעה כמעט לנקודת האיזון ב-EBITDA. בשנה שעברה הכנסות החברה עמדו על למעלה מ-600 מיליון דולר ויותר מ-80 מיליון דולר ב-EBITDA. כשמשקיעים רואים הצלחה כזאת, ושותפים פוטנציאליים נוספים למיזוג בשוק הציבורי רואים זאת, זה מושך חברות פוטנציאליות נוספות".

 

זפף ציין כי כעת, לאחר הקמת GPAC2 בינואר בעזרת UBS כחתמים, "אנחנו מחפשים סיפור הצלחה דומה, חברה דומה, שתרוויח ממה שאנחנו יכולים לתרום לעסק, והשוק הציבורי יחשוב שהיא חברה מלהיבה בתחום הטכנולוגיה או צרכן יליד דיגיטלי".

 

עד כמה אתם לחוצים למצוא את החברה המתאימה למיזוג במהלך חלון ההזדמנויות של שנתיים מרגע ההקמה?

"יש תמיד מידה של דחיפות כשהשוק פתוח. יחד עם זאת, אנחנו רוצים למצוא את השותף הנכון למיזוג, חברה איכותית שתצליח בטווח הארוך בשוק הציבורי. מבחינתנו, לא מספיק למצוא חברה ולבצע את העסקה, אנחנו רוצים שזאת תהיה הצלחה לטווח הארוך".

 

קרלוס אלוורז ופול זפף קרלוס אלוורז ופול זפף

 

כשמדברים על חברות שמתאימות למיזוג עם ספאק, מה אתם מחפשים?

אלוורז: "קודם כל, הייתי אומר שהחברה צריכה להיות מוכנה להצלחה כיישות ציבורית. צריך להיות מרכיב של צמיחה והתפתחות של העסק, שיעזור להם לבצע, לעמוד או להתעלות על הציפיות בשוק הציבורי רבעון אחרי רבעון. יש היבטים שקשורים לתשתית הדיווח הפיננסי, חברה ציבורית צריכה לעמוד בביקורת חשבונאית, ודרושה דרגה של תחכום בהיבט של הדיווח שהיא קריטית. בנוסף, השוק כיום מוכוון צמיחה. אנחנו רואים משקיעים שמממנים חברות עם מרכיב משמעותי של צמיחה: אולי הם פונים לשווקים גדולים ונגישים, או שיש להם טכנולוגיה משבשת, והם רואים מסלול לצמיחה לפניהם. אלה עסקים עם סיכויי הצלחה גבוהים יותר".

 

מה היתרונות והחסרונות הגדולים ביותר בבחירה בדרך הזאת?

אלוורז: "לדעתי, היתרונות העיקריים הם כניסה לשוק נזיל מאוד, באמצעות כלי שלמעשה כבר גייס את ההון, והתהליך הוא שונה במקצת. אתה יכול להגיע לנקודת גילוי של הערכת השווי ומבנה העסק שלך מוקדם יותר מאשר באמצעות הנפקה מסורתית. בנוסף, אתה עובר את התהליך בשותפות עם ספונסר, שמממן את הספאק, מישהו בעל ניסיון ברמה של פול, למשל, זה יכול לעזור מאוד בהבאת העסק לידיעת משקיעים ציבוריים בארה"ב.

 

"בנוגע לחסרונות, יש מרכיבים של עלויות שקיימים בספאק. כשהספאק נמכר למפרע, המשקיעים בספאק מקבלים אופציות מופחתות, כך שיש פחות אופציות ציבוריות. וכמובן, הספונסר של הספאק מקבל אחוזים מהעסקה, כך שזאת שאלה של ניתוח עלות-תועלת, מנקודת המבט של היזם".

 

האם שיטת הספאק כאן כדי להישאר?

אלוורז: "לדעתי, הם יישארו כאן בעתיד. הספאקים הופכים לחלופה להנפקה המסורתית. כאשר חברות יעריכו את האפשרויות שלהן לרשום מניות ולהציע מניות לציבור, יהיו הנפקות רגילות, יהיה אולי רישום ישיר למסחר, ויהיו ספאקים - בנוסף לחלופות אחרות".

 

זפף: "כששומעים על התנאים הסביבתיים, האיכות של הספונסרים וסיפורי ההצלחה, זה מגדיל את ההתעניינות בתחום הספאקים. יהיו עליות ומורדות בשווקים הציבוריים,אבל במשך עשרות שנים חברות, בעלי החברות, יזמים, קרנות הון סיכון וקרנות השקעות פרטיות היו מתוסכלים לפעמים מתהליך ההנפקה המסורתי, מחוסר הוודאות בנוגע למשך התהליך ומחלק מההגבלות האחרות. ספאקים הם חלופה שמציעה יתרונות מסוימים שלא קיימים בהנפקה מסורתית, ואני חושב שהאפשרות הזו תמשיך להתקיים לפרק זמן לא מבוטל".

x