ועידת התחזיות

מנכ"ל נמל אשדוד על התחרות הצפויה: "נעשה מהלימון לימונדה"

שיקו ז'אנה נכנס לתפקידו עם פרוץ משבר הקורונה ומבהיר כי בתקופה זו הנמל הצליח לשמור על התקופות הקיימות ואף להגדילן לקראת התחרות הצפויה. לדבריו: "דירקטוריון החברה החליט להשקיע כספים שהנמל חסך במשך שנים ולא כספי מדינה, ברציף עמוק מים, ובמנופים אוטומטיים גדולים, על מנת לשכלל ולייעל את הנמל"רק בשנתיים האחרונות השקענו 164 מיליון שקל לטובת ציוד ירוק

שלומית צור 11:5729.12.20
 בשיחה שקיים כתב התשתיות והאנרגיה של "כלכליסט" ליאור גוטמן עם מנכ"ל חברת נמל אשדוד שיקו ז'אנה, שנכנס לתפקידו בחודש מרץ עם פרוץ משבר הקורונה, הבהיר ז'אנה כי בתקופת הקורונה הצליח הנמל לשמור על התפוקות הקיימות ואף להגדיל אותן.

 

בנוסף התייחס זא'נה להשקעות הכספיות בסך של מעל 2 מיליארד שקל, שמבצעת חברת נמל אשדוד בנמל, כחלק מהכנה של הנמל לתחרות הצפויה מול הנמלים הפרטיים שיוקמו בחיפה ובאשדוד.

שיקו ז'אנה מנכ"ל נמל אשדוד שיקו ז'אנה מנכ"ל נמל אשדוד צילום: מאיר אזולאי

 

"דירקטוריון החברה החליט להשקיע כספים שהם כספים שהנמל חסך במשך שנים ולא כספי מדינה, ברציף עמוק מים, ובמנופים אוטומטיים גדולים, על מנת לשכלל ולייעל את הנמל", מוסיף ז'אנה. "אם עד היום אוניות ענק באורך 400 מטרים, שהיו נושאות מעל 20 אלף מכולות לא יכלו להיכנס לישראל ונתקעו במים, היום בזכות ההשקעה ברציף עמוק מים, יהיה נמל אשדוד הנמל העמוק והגדול ביותר בישראל, ואוניות הענק יוכלו להיכנס לנמל. בנוסף, רכשנו לאחרונה 6 מנופים גדולים ומשוכללים מחברה סינית מובילה, שיוכלו לשאת שתי מכולות בו זמנית ולייעל את הפריקה ואת קצב הפריקה. יכולת שאין היום לשום נמל. בזכות ההשקעה, ובעזרת עורף לוגיסטי לרבות שליטה מרחוק, נכין את הנמל לתחרות ונשפר את היעילות שלו".

 

 

 

ז'אנה התייחס גם לתחרות הצפויה מול הנמלים הפרטיים שיוקמו באשדוד ובחיפה בסמיכות לנמלים הקיימים. "האירוע מאתגר כי לא היינו שם עד היום" אומר ז'אנה. "יחד עם זאת, הנמל מכין עצמו לתחרות למעלה משנתיים, ומהלימון הזה הכוונה שלנו לעשות לימונדה, על ידי כך שניתן שירות טוב יותר. היום העומס על הנמלים מקשה על מתן שירות ברמה גבוהה, ולעניות דעתי שם המשחק יהיה שירות. איפה שיהיה שירות טוב - לשם יגיעו. נעשה עבודת התייעלות. נספוג ירידה במכולות שהן פלח ההכנסה הגבוה בנמל, נרד במספר העובדים באמצעות הסכמי פרישה מרצון, וכך נכין עצמנו לתחרות. גם העובדים, ששמם נקשר פעמים רבות בעבר לשביתות ועיצומים, עוברים תהליך לא פשוט של הפנמה ושינוי בתפיסת העבודה המאורגנת שלהם, ועוברים מתחושה של כל יכולים, להבנה שלטובת התחרות צריך להתייעל, וגם לרדת במספר העובדים. זה לא פשוט ולא קל, אבל אנחנו צועדים לשם".

 

"להפוך לנמל ירוק"

 

מהלך נוסף שנוגע להתייעלות הנמל, מתקשר גם למעבר לאנרגיה ירוקה. "הכוונה שלנו היא להפוך לנמל ירוק" מצהיר ז'אנה, "פרסמנו מכרז להקמת תחנת כוח שתהייה מונעת על ידי גז טבעי, וכך הנמל יוכל לספק חשמל, להוריד את עלויות החשמל ולספק בטעינה חשמלית של האוניות. כמובן שלא נסתפק בתחנה אחת ונקים תחנות נוספות. לצד זה, נמלא את הגגות במתקנים סולאריים. כך שאונייה תגיע לרציף תקבל טעינה חשמלית ועל ידי כך תדומם מנועים וגנרטורים ובזכות זה נשמור גם על אשדוד עיר נקיה עם פחות זיהם אוויר. רק בשנתיים האחרונות השקענו 164 מיליון שקל לטובת ציוד ירוק פריקה ירוקה יותר על מנת לשמור על הים והסביבה".

 

אתגר נוסף שהיום מקבל מענה בנמל, הוא פריקת סחורה בדמות גרעיני תבואה, שהתנאים בנמל הקיים לא איפשרו פריקת כלל הסחורה. על רקע זה, מקימים בנמל אשדוד ממגורה חדשה "מדינת ישראל מייבאת 5 מיליון טון גרעיני תבואה בשנה, כאשר החלוקה אמורה להיות סימטרית, ולכלול פריקה 2.5 טון בנמל חיפה, ופריקת 2.5 מיליון טון באשדוד. היום כתוצאה מכך שאין לנו ממגורה גדולה ויכולות הנמל לא מתאימות, נפרקו על ידנו רק 1.5 מיליון טון גרעיני תבואה בשנה. מעבר להרחבת הממגורה הקיימת, .בנינו מסוע של 2.5 קילומטר כולל רציף יעודי כדי שאוניות לא ימתינו ויגיעו ישר לרציף ויפרקו סחורה. קצב גבוה פי 8 מהקיים היום. כך נחסוך את התנועה של המשאיות מצפון לדרום, ונספק מה שישראל צריכה ובעצם התבואה תגיע למרכז ולדרום מנמל אשדוד ולא מנמל חיפה".

 

על השאלה היכן יהייה נמל בעוד כמה שנים, השיב ז'אנה כי הוא רואה נמל משוכלל מאוד, טכנולוגי, נמל רזה יותר ומתאים עצמו לתחרות, יעיל יותר, ממשיך לתת שירות רק עם רמה יותר גבוהה עם עובדים מחוייבים. "במדינת ישראל הנמל הוא צורך קריטי, וחלק מהאחריות שלנו הוא לשמור על הרציפות התפעולית והמשקית".

x