שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי

שבוע הסטארט-אפים

קרנות וגיוסים - אסטרטגיות הישרדות וצמיחה בזמן משבר

משקיעי הון סיכון מציעים אסטרטגיות שונות להתמודדות עם המשבר, לסטארט-אפים בשלבים מוקדמים ומאוחרים. מושב רביעי בשבוע הסטארט-אפים של Google וכלכליסט

נעמי צורף 14:5313.05.20
 

"אי הודאות לא מאפשרת לחברות לעשות תוכניות מוחלטות", אמר אהרלה מנקובסקי, שותף מנהל בקרן פיטנגו בשיחה עם כתב "כלכליסט" מאיר אורבך, שעסקה באסטרטגיות מימון וגיוסים המתאימים לתקופת הקורונה. הדברים נאמרו במסגרת פאנל מנהלי הקרנות של שבוע הסטרטאפים של של גוגל וכלכליסט בו השתתפו גם סיון שמרי דהן, שותפה בקרן Qumra Capital, טל סלובודקין, שותף בקרן ההון סיכון Stage One וגיגי לוי וייס, שותף מנהל בחברת ההשקעות NFX.

 

"כמו שבאתלטיקה יש 'מוכנים, היכון, רוץ', אז בתחילת המשבר החברות חזרו לשלב ה'היכון' ועשו את כל התכניות בהתאם למצב החדש", תיאר מנקובסקי. "עכשיו, כתלות בהזדמנויות החדשות, אנחנו רואים שחלק מהחברות החלו לרוץ ובעוד רבעון-שניים נוכל לדעת אם התכנית הייתה רלוונטית או שיש לשנותה".

 

מימין: אהרון מנקובסקי, יגי לוי וייס, טל סלובודקין וסיון שמרי דהן מימין: אהרון מנקובסקי, יגי לוי וייס, טל סלובודקין וסיון שמרי דהן צילום: ב אוראל כהן, טל אזולאי

 

איפה החברות שלכם נמצאות היום - בתחילת המשבר, בליבו או עם הפנים קדימה?

סיוון: אני חושבת שרוב החברות אחרי השלב הראשון. עיכלו שיש משבר עשו מה שצריך בזמן הקצר למדו לעבוד מהבית והכל תלוי עכשיו בכמה המשבר ימשך ומה יהיה אורכו מבחינה כלכלית.

 

טל: אני מסכים, חושב שרוב החברות כבר מאוד מעכלות. וחלק מהחברות כבר מתחילות לחשוב לאן הולכים ובזה רוב המנכ"לים משקיעים את הזמן שלהם.

 

גיגי: את החלק הראשון הקדשנו לתהליכים דיפנסיבים של הורדת עלויות. השלב הזה נגמר לפני מספר שבועות וכרגע ההנחיה שלנו זה תחילת התכנונים היותר תקפים, איך לוקחים את מה שיש ולוקחים את הסיכונים הנכונים כדי לצאת מהמשבר מנצחים.

 

התקופה של השפע שלפני הקורונה עיוורה את החברות? אולי גרמה להן לרוץ מהר מידי?
גיגי: אני לא מסכים. כשאתה מסתכל על תקופה שבה יש הרבה הון שנכנס לתוך החברות אז מותר להן לתכנן תכנונים שמטרתם לייצר גידול מאוד מהיר. הגידול המהיר חייב לבוא עם הרבה כוח אדם והוא מבוסס על העובדה שאתה יודע שתוכל לגייס את הסיבוב הבא שלך. זה יכול להיות AirBnb בקצה העליון שעכשיו נאלצה לפטר 1,900 עובדים וזה יכול להיות חברת סטרטאפ בסיד. ברגע שההנחות משתנות ואתה לא יכול לשער שתוכל להמשיך בגידול מהיר גם מבחינת לקוחות וגם לא יהיה לך את היכולת הקלה לגייס כסף, אתה צריך לחשב מסלול מחדש וזה הכרחי לעכשיו. אבל אם בעבר היית עובד אחרת היית פשוט נשאר מאחורי מי שהשתמשו בהון שנכנס כדי לגדול מהר יותר. זה תהליך יחסי.

 

סיוון: אני מתחברת למה שגיגי אומר, בהיעדר נראות יש פיטורים כי צריך להתאים את עצמך למצב הקיים. לאורך זמן, כמו במשברים קודמים של 2000 ו-2008 אני מניחה שמה שיקרה זה שהשוק הפרטי והציבורי יעריכו פחות ויתגמלו פחות חברות שצומחות בקצב מטורף, אבל בלי מודל עסקי מספיק חזק או בלי יחידות כלכליות מספיק טובות או בלי לראות מעבר לרווחיות בזמן נראה לעין. לאורך זמן יתוגמלו יותר חברות שיצמחו מהר עם מודל עסקי מוכח ויכולת לעבור לרווחיות בזמן קצר יחסית.
 
טל, אתה משקיע בחברות בשלבים מאוד מוקדמים, איזה לקח מהתקופה תקח לחברות הבאות שתשקיע בהן?

אחת מהתכונות שאנחנו אוהבים לראות אצל מנכ"לים זה לראות סיטואציה קיימת, להגיב אליה מהר וכשהיא משתנה להתייחס ולהגיב אליה בהתאם. וזה לא רק הלגדול מאוד מהר או לחתוך מהר. זה יותר להבין באיזה סיטואציה אני נמצא, לאן אני הולך ואיך אני צריך להגיב לזה והמנכ"לים שהצליחו לעשות את זה טוב הם אלה שיתאוששו מהר. אני חושב שבתקופה כזאת, מה שחזק מתחזק.

 

אם יגיע אליך מנכ"ל חדש, השקעה חדשה, תסתכל עליו אחרת?

אנחנו בטוח מפגינים יותר זהירות ממה שהפגנו פעם ואם אחד מהדברים היה עודף כסף משמעותי שגרם לעסקאות להיות תחרותיות ומהירות והיינו אומרים לעצמנו לעשות תהליך הרבה יותר מהיר, אני חושב שאחד מהדברים שיקרו זה שנרצה לראות מסלול הצלחה, המנכ"ל יצטרך להציג תכנית ל-5 שנים הקרובות שיביא אותו להצלחה אמיתית.

 

ארהלה, אצלך יש חברות גדולות מאוד. האם בחברות כאלה ההתנהגות שונה?

לחברות מהסוג הזה יש מגוון פרמטרים יותר רחב לדאוג לו לעומת חברות צעירות, אבל התהליך הוא כזה שבו אתה קודם כל עושה ברקס ובוחן את כל הפרמטרים. הדבר הכי משמעותי זה להבין מה קורה עם הלקוחות שלך, לאן הם הולכים, מה מעיק עליהם - הולכים לשלם, לא הולכים לשלם. בחברות טובות צריכה להיות חתירה למגע עם הלקוח בכל מחיר בשלב הזה כדי להבין מה קורה ומה אתה יכול לחזות. מצד שני, זה המקום הכי נכון להסתכל על ההוצאות, הספקים ועל מבנה ההון האנושי שלך. יש כל מיני סוגים של חברות - יש כאלה שתכננו לגדול ב-100% וחתכו את זה עכשיו ל-50% או 20% גידול, שזה מצב לא רע ויש כאלה שרואים שיהיו עכשיו הרבה פחות הכנסות כי אתה נמצא בתחום התיירות או תחומים אחרים שחטפו מכה קשה ואתה חייב להיערך. כשאנחנו מסתכלים על הפורטפוליו שלנו וגם של אחרים, אפשר לראות שיש הרבה מנכ"לים צעירים שזה המשבר הראשון שלהם והקרדיט מגיע להם ואצל רובם אפשר לראות תגובה יפה, הבנה שיש פה בעיה והפנמה לאקשן מהר מאוד.

x