שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי

המימן הוא הדלק החדש

אחד מאתגרי העשור הוא אתגר האנרגיה: כיצד מייצרים יותר אנרגיה אך גם שומרים על הסביבה

שלומי בסון 08:5003.02.20

בפתח העשור החדש אנו עדים להפיכת האפשרות לשימוש נרחב במימן, כחלופה לדלקים, להבטחה הגדולה של עולם התחבורה העתידי. האירוע הסמלי ביותר התרחש בחודש יוני האחרון, כאשר אבי המכונית החשמלית, וואן גאנג, שהפך לשר המדע והטכנולוגיה הסיני, אמר בראיון כי סין והעולם צריכים לעבור למהפכה הבאה — השימוש במימן. המדינה שמובילה כבר כיום את מהפכת המימן היא יפן, שהציבה את הטכנולוגיה הזו כיעד אסטרטגי לפני כמה שנים, ומתכוננת להציג את התוצאה ‑ יותר מ־40 אלף מכוניות ו־160 תחנות תדלוק על בסיס מימן — באולימפיאדה הקרובה שתתקיים בטוקיו בקיץ.

 

לצפייה בתוכנית ועידת הכלכלה והתעשייה ולהרשמה - לחצו כאן

 

 

ממלא מקום מנכ"ל בזן, שלומי בסון ממלא מקום מנכ"ל בזן, שלומי בסון צילום: אבישג שאר-ישוב

 

המימן נחשב לדלק ידידותי לסביבה משום שתוצר הלוואי היחיד של שריפתו הוא מים (נטול פחמן לחלוטין). השימוש בו הוא הבטחה גדולה אף יותר מברכבים החשמליים, שפתרון לסוללות שלהם לאחר השימוש עדיין לוקה בחסר.

 

 

נכון לסוף 2018 היו בעולם 376 תחנות תדלוק מימניות (על פי נתוני סוכנות האנרגיה של ה־OECD, ה־IEA), כשמובילות המגמה הן יפן וגרמניה עם 43 תחנות ואפליקציה התומכת ומספקת מידע לגבי מיקומן. דבריו של גאנג הצטרפו לשורת אירועים בינלאומיים ומקומיים שמחזקים את החזון הירוק הבא. ביניהם, פריצות מדעיות שעדיין נבחנות והשקעות בתחום של ענקיות הרכב.

 

בזירה הישראלית, בחודש דצמבר האחרון פרסם משרד האנרגיה שבשיתוף עם מינהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה ייתן מענק להקמת תחנת הדלק הראשונה בישראל לתדלוק במימן, סנונית ראשונה בדרך לתחנות נוספות בעתיד.

אחד האתגרים של תחילת העשור הוא האתגר האנרגטי; השאלה היא כיצד מספקים אנרגיה בקצב צריכה הולך וגדל, מצד אחד, ושומרים על הסביבה וכדור הארץ, מצד שני. תחום האנרגיה נמצא במעבר מאנרגיה קונבנציונלית למתחדשת.

 

 

 

כחלק מהתמודדותנו עם האתגרים החדשים בזן בוחנת שיתוף פעולה אסטרטגי עם חברת סטארט־אפ בעלת טכנולוגיה ייחודית לייצור מימן נקי, שפותחה על ידי חוקרים מהטכניון. טכנולוגיה זו, בין היתר, תאפשר ייצור מימן "On spot" בתחנות התדלוק ותחסוך את הצורך בהובלת המימן.

 

האקדמיה והממשלה לא יצליחו בכל אלה ללא הירתמות של השוק הפרטי, בדגש על חברות האנרגיה ובתי הזיקוק בראשן. אני מאמין כי בזן, יצרנית המימן הגדולה בישראל, תוביל את המגמות החדשות ואת ייצור המימן הנקי בפרט.

 

הכותב הוא מ"מ מנכ"ל בזן

 

x