• תפריט

ועידת שוק ההון

מנכ"לית הבינלאומי: "אני שומעת ברדיו שמציעים אשראי למי שמסורב בבנק ונחרדת"

סמדר ברבר צדיק לא חוששת מתחרות באשראי הצרכני וחושבת שזו דווקא הזדמנות לבנקים הבינוניים, אך מדגישה החשיבות במתן אשראי אחראי. גם הפרטת הבורסה לדבריה לא תגרור פגיעה בהכנסה מעמלות - אלא להיפך

רחלי בינדמן 10:2013.06.18

 

 

"יש צמיחה באשראי צרכני. כמעט 50% מהישראלים לוקחים אשראי. לפני 50 שנה חסכו יותר משנטלו אשראי. מה שמדאיג הוא ששיעור האשראי אצל בעלי הכנסות נמוכות גבוה בהשוואה לעולם". כך אמרה מנכ"לית הבינלאומי סמדר ברבר צדיק בוועידת שוק ההון של כלכליסט, בהתייחסה לתחרות באשראי צרכני ברקע רפורמת שטרום. "מה שחשוב פה זה מידתיות ופיקוח", היא הוסיפה, "כשאני נוסעת במכונית ושומעת פרסומת שאומרת 'הבנק לא אישר לך אשראי, אנחנו ניתן לך', אני נתקפת חרדה קלה. הגוף שאישר אשראי חייב לדעת שהוא יכול לגבות אותו".

 

ברבר צדיק התייחסה לתחרות במערכת הבנקאית. "יש תחרות אמיתית באשראי צרכני ובכלל בתחום הצרכנים. הציבור יודע להשוות. אנו חיים בעידן של ריבית נמוכה, רגולציה עולה ושינוי בתרבות הצריכה ומעבר לדיגיטל. הציבור יודע לצרוך ולקחת אשראי מכל המערכת הבנקאית. דווקא הבנקים הבינוניים צמחו באשראי הצרכני יותר מהגדולים ברבעון הראשון. לא משנה כמה בנקים יהיו. צריך בנק איתן כדי להתחרות. לא חוכמה שיהיו הרבה בנקים, אלא יכולת כלכלית איתנה להתחרות. כתבו לאחרונה שדויטשה בנק עשוי להתמזג עם קומרס בנק - באירופה רוצים ליצור ענק. כדי ליצור תחרות אמיתית לא צריך דווקא הרבה בנקים. התחרות האמיתית תגיע מהבנקים הבינוניים".

לדברי ברבר צדיק, "סטנלי פישר אמר עוד לפני המשבר שצריך לחזק את הבנקים הבינוניים והורה לפועלים למכור את בנק אוצר החייל. יש היום מצב שמחייב בנק להחזיק כלים להתמודד עם תחרות. לא יודעת אם איגוד יישאר ללא המיזוג עם מזרחי. ברור לי שבינלאומי ללא הרכישות שעשה וההתייעלות, היה מתקשה להתחרות".

סמדר ברבר צדיק מנכ"לית הבינלאומי בשיחה עם עורכת כלכליסט גלית חמי סמדר ברבר צדיק מנכ"לית הבינלאומי בשיחה עם עורכת כלכליסט גלית חמי צילום: עמית שעל

 

ביחס לטענה כי מכירת הבורסה תפגע בבנקים מהכנסות מעמלות אמרה "להיפך. אני רגועה. בטווח הארוך, אם גיל הציבור ילך ויגדל, חייבים לחסוך כבר היום. שימח אותי לראות שתוחלת החיים עולה כי יהיו חייבים לחסוך יותר. לגבי הפרטת הבורסה, זה תהליך שנעשה. המטרה ליצור מוסד תחרותי עם יותר הנפקות ומוצרים מעניינים ויביא דווקא לגידול בפעילות שטוב לכל המשק וגם לבינלאומי. אני לא חוששת מפגיעה בהכנסות בעמלות".

 

ביחס לתחרות מצד חברות כרטיסי האשראי המופרדות אמרה ברבר צדיק כי "הדרך הנכונה להגיע ללקוח זה דרך מידע. בהיעדר מידע, יהיה קשה למתחרים החדשים לתת אשראי אחראי. אנחנו יודעים לתת אשראי אבל מקווה שהפיקוח ידע שהמתחרים שלנו יתנו אשראי נכון ואחראי".

 

ביחס לדיגיטל, ברבר צדיק טענה כי "אם הציבור רוצה להיות בדיגיטל, חייבים להיות שם. חייבים להיכנס לתחום ואנחנו שם. הלקוחות צריכים לשלב בין השניים. הסניפים יקטנו ויתנו ערך ללקוח כמו ייעוץ משכנתא ולקיחת הלוואה, אבל שהחלק הטכני יהיה בדיגיטל. לנו זה מצוין, כי זה יאפשר לנו להתייעל. זה לא עניין של שומנים, אלא הבנה עולמית שחייבים שינוי. דרך מוצר דיגיטלי שלנו שנקרא 'אדוויז מי', מגיעים ליותר לקוחות שרוצים ייעוץ פיננסי שפעם בכלל לא היו נגישים לייעוץ".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x