ועידות ניו יורק 2022 ועידת ישראל-יוון לונדון 2023 ניו יורק 2024 כלכלה ירוקה כנס מיליון להייטק Power in Diversity הוועידה הלאומית לאנרגיה פינטק 2022 עתיד הרפואה ועידת הנדל"ן 2021 פינטק 2023 TECH TLV שבוע הסטארטאפים 2023 HealthTech משפיעות על הכלכלה The next big thing כנס כלכלת הקנאביס ועידת האנרגיה 2022 פינטק דיסקונט פריפריה טק שבוע הסטארטאפים 2024 Banking AI Mentor Class פורום היוניקורנס 2022 ארכיון הוועידות מקומי.קום The Hi-Tech Effect Meet&Tech ועידה לאומית לתשתיות אי-קומרס 2021 Agrifood Tech כנס הגיוון הכלכלית הלאומית 23 כנס יזמים ותעשיינים פורום היוניקורנס שבוע הסטארטאפים 22 כנס האיקומרס IPM SUMMIT FoodTech2023 שוק ההון 2024 AISRAEL 2024 כנס התחדשות עירונית Israeli Climate Awards המוח האוטיסטי איקומרס 2022 כנס הענן והדאטה שוק ההון 22 TechTLV2022 Innovation Cocktail Work after Work הפורום הכלכלי ערבי ניו יורק 2021 כנס השירות 2022 גיימינג 2022 טוקיו 2023 כנס אחריות סביבתית Roadshow Event כנס סייבר 2022 ClimateTech תחזיות 2024 מובילות את ישראל שבוע החדשנות 2022 גיימינג 2023 אקדמיה שעובדת כנס מוסדיים FOODTECH 2022 GeoInt360 שבוע החדשנות Tech@Work לוגיסטיטק Open Banking שש אחרי המלחמה כנס בילינסון לחדשנות PropTech ecommerce 360 Tech on the Beach ועידת החוסן הישראלי הייטק 2022 כנס המטרו 2023 ועידת האנרגיה 2021 RoadShow Event 23 Let's Talk Cyber כנס כלכלת המחר הכלכלית הלאומית 22 נגישות בטוחה Early on the spot TechTLV2024 Future of Higher Education לונדון 2022 Work Tech השקעות בראי גלובלי שוק ההון 2023 מפתחים בחזית 2023 +Startup +Startup Let's Talk Fintech ליברליות אונליין ניהול פיננסי

הדואר והסחר המקוון: מנועי צמיחה לכלכלת העולם

כדי לעמוד בקצב, על חברות הדואר לאמץ טכנולוגיות מתקדמות ולהשקיע בתשתיות

חזי צאיג 08:2704.06.17
עידן האינטרנט יצר צונאמי דיגיטלי — התפתחות הדואר אלקטרוני והרשתות החברתיות, הפרסום המקוון, תשלום החשבונות אונליין לצד התפתחות הסמארטפונים וממשקי המשתמש היוו את הבסיס לצמיחת תחום הסחר המקוון. העולם הפך קרוב, והאפשרויות להזמין כל דבר מכל מקום הפכו כמעט בלתי מוגבלות. כתוצאה מכך, לצד הירידה המתמשכת במשלוח מכתבים ודברי דואר, חל גידול עולמי בתחום הסחר המקוון, שהפך למנוע צמיחה עבור רשויות דואר ברחבי העולם.

 

על פי ארגון הסחר העולמי, מכירות קמעונאיות מקוונות ברחבי העולם הגיעו לכ־100 מיליארד דולר בשנת 2013, ובשנת 2015 כבר עמדו על כמעט 500 מיליארד דולר. על פי הערכות, בסוף שנת 2017 סך הזמנות הסחר המקוון יעמוד על 1.2 טריליון דולר, והמסחר צפוי רק להמשיך לצמוח כתוצאה מהצטרפותם של צרכנים ממדינות מתפתחות, שם מגלים את עוצמתו של הסחר המקוון רק כעת.

 

להרשמה לוועידת The Big e לחצו  כאן

 

חברות ורשויות דואר רבות בעולם הפכו את תחום הסחר המקוון למנוע צמיחה מרכזי. תחום הסחר המקוון תרם 17% מהכנסות שירותי הדואר העולמיים בשנת 2012 לעומת 9% בלבד בשנת 2002. בשנת 2017 מוערך כי נתון זה יעמוד על כ־25%, שכן המסחר האלקטרוני מייצר כמות גדולה יותר ויותר של חבילות שזורמות דרך מערכת הדואר העולמית.

 

מסירת חבילות בדואר מסירת חבילות בדואר צילום: דור מנואל

 

 

יתרון תחרותי

עם צבא של דוורים ושנים של ניסיון לוגיסטי ותפעולי, לחברות הדואר במדינות רבות יש יתרון תחרותי על ספקים פרטיים. בשווקים מתעוררים מסוימים הדואר הוא הדרך היחידה לשלוח חבילות היישר לצרכנים וגם לאזורים הנידחים בעולם בזכות הסכמים עם מינהלי דואר בינלאומיים. רשויות הדואר גם מתמחות במסירת מוצרים בכל הגדלים לכל סוגי הלקוחות.

 

בארה"ב נבחנת בימים אלה אפשרות של העברת חבילות לאזורים מרוחקים באמצעות רחפנים הפועלים בעזרת נווטן מדויק, אך אמצעי זה נמצא רק בתחילת דרכו ומתעכב בשל שיקולי תחבורה, ביטחון, בטיחות וכמובן נוחות הלקוחות לעמוד מול רובוט מעופף עם להבים פעילים, חסר פנים ורועש במיוחד.

 

כדי למצות את מלוא הפוטנציאל, על חברות הדואר בעולם להסתגל לחידושים טכנולוגיים ולשתף פעולה יותר מתמיד. הצמיחה המהירה של תנועת החבילות הביאה לגידול גם בנפח הפריטים ובשינוי אופי עבודתו של הדוור, שכיום פעמים רבות משמש כשליח ומוסר חבילות ולא רק מכתבים. פתיחת צווארי בקבוק והסרת מחסומים לוגיסטיים למסחר אלקטרוני בינלאומי דורשות השקעה עצומה בתשתיות IT ובתשתיות פיזיות, שיתוף פעולה משופר ותיאום בין רשויות דואר בכל העולם, וכמובן אסדרת תקינה של מכס, אמצעי תשלום והליכי שילוח.

 

עמידה באתגרים

 

אתגרי הדואר בכל העולם דומים — זמני השירות והמסירה ללקוחות, היערכות לוגיסטית, החזרות של מוצרים לשולח ושימוש רחב בטכנולוגיה לשיפור השירות. אתגר עולמי נוסף הוא שיפור חוויית המשתמש ומתן מידע בעת ההזמנה באתרי הסחר הבינלאומיים. ככל שהאתר יהיה נגיש יותר וידידותי למשתמש, כך הוא ישהה בו יותר זמן ויקנה בו יותר ואף ישוב ויזמין ממנו בהמשך.

 

אתגר נוסף הוא טיפול בנושא ההחזרות, שכן כיום אין מענה אוניברסלי להחזרת חבילות (פגומות, שלא במידה או בצבע וכדומה), ובמרבית המדינות עלות ההחזרה נופלת על הלקוח. חסם זה מהווה גורם מעכב בצמיחת המסחר האלקטרוני. המעבר למשלוחי פרימיום יאפשר ללקוחות בכל העולם לקבל את החבילות שלהם מהר יותר עם רמת שביעות רצון גבוהה יותר. גם שימוש טכנולוגי במעקב אחר חבילות ומידע יאפשר ללקוחות להזמין יותר ובשקיפות רבה תוך מעקב אחר החבילה בכל נקודה במסלול עד לקבלת הפריט.

 

הכותב הוא יו"ר דירקטוריון דואר ישראל

בטל שלח
    לכל התגובות
    x