ועידות ניו יורק 2022 ועידת ישראל-יוון לונדון 2023 ניו יורק 2024 כלכלה ירוקה כנס מיליון להייטק Power in Diversity הוועידה הלאומית לאנרגיה פינטק 2022 עתיד הרפואה ועידת הנדל"ן 2021 פינטק 2023 TECH TLV שבוע הסטארטאפים 2023 HealthTech משפיעות על הכלכלה The next big thing כנס כלכלת הקנאביס ועידת האנרגיה 2022 פינטק דיסקונט פריפריה טק שבוע הסטארטאפים 2024 Banking AI Mentor Class פורום היוניקורנס 2022 ארכיון הוועידות מקומי.קום The Hi-Tech Effect Meet&Tech ועידה לאומית לתשתיות אי-קומרס 2021 Agrifood Tech כנס הגיוון הכלכלית הלאומית 23 כנס יזמים ותעשיינים פורום היוניקורנס שבוע הסטארטאפים 22 כנס האיקומרס IPM SUMMIT FoodTech2023 שוק ההון 2024 AISRAEL 2024 כנס התחדשות עירונית Israeli Climate Awards המוח האוטיסטי איקומרס 2022 כנס הענן והדאטה שוק ההון 22 TechTLV2022 Innovation Cocktail Work after Work הפורום הכלכלי ערבי ניו יורק 2021 כנס השירות 2022 גיימינג 2022 טוקיו 2023 כנס אחריות סביבתית Roadshow Event כנס סייבר 2022 ClimateTech תחזיות 2024 מובילות את ישראל שבוע החדשנות 2022 גיימינג 2023 אקדמיה שעובדת כנס מוסדיים FOODTECH 2022 GeoInt360 שבוע החדשנות Tech@Work לוגיסטיטק Open Banking שש אחרי המלחמה כנס בילינסון לחדשנות PropTech ecommerce 360 Tech on the Beach ועידת החוסן הישראלי הייטק 2022 כנס המטרו 2023 ועידת האנרגיה 2021 RoadShow Event 23 Let's Talk Cyber כנס כלכלת המחר הכלכלית הלאומית 22 נגישות בטוחה Early on the spot TechTLV2024 Future of Higher Education לונדון 2022 Work Tech השקעות בראי גלובלי שוק ההון 2023 מפתחים בחזית 2023 +Startup +Startup Let's Talk Fintech ליברליות אונליין ניהול פיננסי

"ההבחנה בין מסחר מקוון ולא מקוון עומדת להיעלם"

דווין וניג, מנכ"ל ענקית המסחר האינטרנטי eBay, שינאם מחר בוועידת The Big e של כלכליסט, טוען שבקרוב תיעלם ההבחנה בין מסחר מקוון ללא מקוון: "השינויים מתרחשים במהירות האור"

עומר כביר 07:0104.06.17

כשמבקשים ממנכ"ל איביי (eBay) דווין וניג (Wenig) לסמן את המגמות הגדולות שצפויות לאפיין את עולם המסחר המקוון בעתיד הקרוב, הוא לא מדבר על קטגוריות מוצר חדשות או על שווקים מפתיעים. מבחינתו, המגמות המשמעותיות ביותר בעולם שלו מגיעות בכלל מתחום הטכנולוגיה.

 

להרשמה לוועידת The Big e לחצו כאן

 

"אנחנו מתקרבים לנקודת מפנה שבה ההבדלים בין מסחר מקוון ללא מקוון נעלמים וההבחנות ביניהם הופכות לחסרות משמעות", הוא אומר בראיון בלעדי ל"כלכליסט". "אנחנו גם מתקרבים במהירות לעידן של שופינג בהתאמה אישית גבוהה מאוד, שבו צרכנים מכל העולם יכולים למצוא ולרכוש בדיוק את מה שהם רוצים, עם שקיפות מלאה בכל הקשור לתמחור ולערך של המוצר, ולקבל אותו עד סף ביתם מתי שהם רוצים. את עתיד המסחר מעצבות טכנולוגיות כמו בינה מלאכותית (AI), מציאות וירטואלית (VR) ומציאות מוגברת (AR). אנשים יבצעו קניות מקוונות יותר ויותר באמצעות מכשירי האינטרנט של הדברים שנמצאים סביבנו. לאיביי יש מיקוד כפול — להתאים את הטכנולוגיות האלו ולהפוך אותן לזמינות לקונים, ולספק ליזמים ולעסקים גישה להמצאות מדהימות אלו".

 

וניג יהיה הדובר המרכזי ב־The Big e, ועידת המסחר המקוון של "כלכליסט", שתיערך מחר במרכז הירידים של תל אביב. בדברים שיישא הוא עתיד להציג את החזון שלו ושל איביי לעולם הסחר המקוון ולדבר על המגמות החשובות שישפיעו על התחום בשנים הקרובות.

 

המעבר למובייל הקפיץ את כמות המשתמשים

 

וניג, יליד ברוקלין ובעל תואר במשפטים מאוניברסיטת קולומביה, החל את דרכו בעולם העסקים בגיל 23 לאחר שאביו ד"ר ג'פרי וניג, מייסד ומנכ"ל Nastech Pharmaceutical, מת במפתיע. חרף העובדה שהיה חסר ניסיון, וניג לקח את המושכות כמנכ"ל חברת התרופות והצליח להוביל גיוס של 5 מיליון דולר. לאחר שנה מינה וניג מנכ"ל מקצועי במקומו והצטרף למשרד עורכי הדין Cravath, Swaine & Moore, שנחשב לאחד המשרדים היוקרתיים בעולם.

 

ב־1993 הצטרף וניג לרויטרס, והחזיק שם בתפקידים בכירים ובראשם סמנכ"ל תפעול, חבר דירקטוריון ומנכ"ל Thomson Reuters Markets, החטיבה הגדולה ביותר בחברה. בתפקיד זה היה אחראי על ניהול שירותי המדיה והפיננסים הבינלאומיים של רויטרס, שמספקים טכנולוגיה, חדשות ומידע לארגונים, חברות מדיה וצרכנים.

 

בספטמבר 2011 הוא עבר לאיביי. "איביי היא חברה מוכוונת מטרה מאז נוסדה לפני 22 שנה, וזה מה שמשך אותי לבוא לכאן מלכתחילה", הסביר את החלטתו לעבור מעולם המדיה לעולם המסחר. "יש כאן פלטפורמה שמעצימה מיליוני עסקים קטנים ויזמים שנסמכים על איביי כמקור הפרנסה שלהם. זה גם ארגון ייחודי שבנה את אחת מפלטפורמות הסחר המצליחות בעולם. תחושת השליחות הזו נטועה עמוק בתרבות של החברה וב־12 אלף העובדים שלה, והופכת את איביי למקום ייחודי ומיוחד".

 

וניג מונה תחילה למנהל הפעילות הבינלאומית של החברה. בתפקיד זה הוא הוביל את המעבר של איביי לפעילות רחבה ומגוונת במובייל, מהלך שהזניק את מספר

המשתמשים הפעילים של אתר הסחר מ־99 מיליון ל־169 מיליון כיום. "איביי נוסדה בתקופה שבה לקוחות היו חייבים להשתמש במחשב אישי כדי לקנות מוצר", הוא סיפר בראיון. "כשהושקו הסמארטפונים הראשונים, ראינו הזדמנות אדירה להרחיב את הגישה לאיביי באמצעות המובייל והפכנו למובילים בתחום הזה. הדבר הגביר משמעותית את הצמיחה של החברה שלנו והפך את חוויית השופינג לקלה ונוחה יותר עבור עשרות מיליוני אנשים. התובנה כאן, מבחינת החברה, היא שאנחנו צריכים לצפות את המהפכה של הפלטפורמה הבאה ולחדש לפני שהיא מגיעה. זאת כדי להמשיך לספק ללקוחות שלנו חוויית קניות אישית ויעילה יותר, בלי לקשר לאיפה הם נמצאים או איך הם בוחרים לתקשר איתנו".

 

הצלחת המהלך היתה בין הגורמים שהובילו ביולי 2015, אחרי השלמת הפיצול של פייפאל מאיביי, למינוי של וניג למנכ"ל החברה. תחת ניהולו הפכה איביי לאחד מ־30 המותגים הגדולים בעולם, והיקף המכירות שמתבצע באתר גדל מ־60.3 מיליארד דולר ב־2011 ל־84 מיליארד דולר ב־2016.

 

המהלכים האסטרטגיים הבולטים שהוביל וניג באיביי כוללים את המעבר למובייל ולעולם מרובה מסכים, קביעת סטנדרט עיצובי אחיד לכל מוצרי החברה, הרחבת הפעילות הגלובלית של איביי ופיתוח הסחר הבינלאומי באתר, והשקת קטגוריות מוצר חדשות כמו אופנה, אמנות, מכירות פומביות חיות ושירותים מקומיים.

 

"השאיפה שלנו היא שהעולם יבצע קניות קודם כל באיביי", הסביר וניג את החזון שהוא מוביל. "נמשיך להיות חלוצים בתחומי הטכנולוגיה והמסחר, להגדיר את הדרך שבה אנשים קונים, מוכרים ומוסרים מוצרים, ותמיד נפעל מהרצון לבצע העצמה כלכלית ועל בסיס ערכי הליבה החזקים שלנו. 

 

"המיקוד שלי הוא לבנות את היסוד של איביי ל־20 השנים הבאות, להאיץ את קצב הצמיחה של החברה ולרתום טכנולוגיה חדשנית כך שאיביי תמשיך להיות מובילה גלובלית בעולם הסחר. קצב החדשנות והשינוי בטכנולוגיה ובסחר מתרחש לפעמים במה שנראה כמו מהירות האור, וכמנכ"ל העבודה שלי היא לוודאי שאנחנו מקדימים את השינויים האלו ומסוגלים למנף אותם לטובת הלקוחות והמוכרים שמסתמכים על הפלטפורמה שלנו".

 

לא רק מכירות פומביות ומוצרים משומשים

 

איביי, שהוקמה ב־1995 כשהאינטרנט עוד היה בראשיתו, היא אחד הגורמים בעלי ההשפעה המהותית ביותר על התפתחות עולם הסחר המקוון. הפלטפורמה שפיתחה החברה, שמאפשרת לכל אדם למכור מוצרים לכל אדם בעולם, חוללה מהפכה ביחסים בין מוכר לקונה. ההצלחה של החברה לגרום למשתמשים לבטוח במוכרים נטולי פנים שנמצאים בצדו השני של העולם ולבנות אמון בין משתמשיה הפכה למודל לחיקוי לא רק לשחקניות אחרות בתחום הסחר המקוון, אלא גם לכל חברה שרוצה לחבר בין משתמשים שאינם מכירים זה את זה, דוגמת Airbnb או Uber.

 

אבל הוותק של איביי גם מאלץ את החברה להתמודד עם תפיסות שנובעות מראשית דרכה, ולא בהכרח מאפיינות את פעילותה כיום. "יש כמה תפיסות מיושנות על איביי, שמקורן בתחילת דרכנו כאחת מחברות הסחר המקוון הראשונות, בעת שהעסקאות התבצעו לרוב באמצעות מכירה פומבית", הסביר וניג. "כיום מרבית פעילות הסחר באיביי היא של רכישה מיידית ולא מכירה פומבית. יותר מ־85% מהמלאי באיביי הם חדשים, לא משומשים. במהלך 2016 נמכרה ונרכשה באיביי סחורה בהיקף של 24 מיליארד דולר, מה שהופך את החברה שלנו לאחת הקמעונאיות הגדולות בעולם. אנחנו מתמודדים עם התפיסות השגויות על בסיס קבוע, ובמקביל מבליטים לצרכנים את היתרונות העצומים שיש לנו, ובראשם מבחר ענק של יותר ממיליארד מוצרים. איביי היא המקום להביע בו את תחומי העניין ואת הרצונות שלך".

 

 

כיום איביי מתמודדת מול שחקניות חזקות דוגמת אמזון ועליבאבא, אך עדיין נחשבת לפלטפורמה המועדפת עבור מוכרים וקונים רבים, ולאחד היעדים המקוונים החשובים בעולם למציאת מוצרים מגוונים וייחודיים.

 

באמצעות התמקדות בטכנולוגיות חדשות איביי מקווה לשמר את התחרותיות שלה מול חברות אלו: "מהפכת המחשוב הבאה תתרחש בשלושה מישורים: בינה מלאכותית, AR/VR (מציאות וירטואלית ומציאות מוגברת — ע"כ) והאינטרנט של כל מקום (Internet of Everywhere). אנחנו ממוקדים בכל שלושת המישורים האלו ובונים יכולות עבורם. לדוגמה, בינה מלאכותית ולמידת מכונה אפשרו לנו להרחיב את יכולות ההתאמה האישית באיביי".

 

בכל זה יש לפעילות של איביי בישראל מקום חשוב. "מרכז המחקר והפיתוח שלנו בישראל הוא חלק חשוב מאוד בפעילות העסקית שלנו, ותומך במאמצי ארגון וקטלוג המידע שלנו", אמר וניג. "ביצענו השקעות נרחבות באזור זה, ורק בשנה האחרונה ביצענו כמה רכישות חשובות של חברות ישראליות, כולל Corrigan, שמתמחה בזיהוי תמונה מבוסס בינה מלאכותית; ו־SalesPredict שמשתמשת ביכולות ניתוח מתקדמות כדי לחזות את התנהגות הרכישה של צרכנים ולמנף אותה לעסקאות. איביי ישראל גם מאפשרת לסוחרים מקומיים להתחבר ל־169 מיליון קונים בכל העולם ומספקת תמיכה עסקית, טכנולוגית ולוגיסטית ברמה המקומית".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x