• תפריט

"ההבחנה בין מסחר מקוון ולא מקוון עומדת להיעלם"

דווין וניג, מנכ"ל ענקית המסחר האינטרנטי eBay, שינאם מחר בוועידת The Big e של כלכליסט, טוען שבקרוב תיעלם ההבחנה בין מסחר מקוון ללא מקוון: "השינויים מתרחשים במהירות האור"

עומר כביר 07:0104.06.17

כשמבקשים ממנכ"ל איביי (eBay) דווין וניג (Wenig) לסמן את המגמות הגדולות שצפויות לאפיין את עולם המסחר המקוון בעתיד הקרוב, הוא לא מדבר על קטגוריות מוצר חדשות או על שווקים מפתיעים. מבחינתו, המגמות המשמעותיות ביותר בעולם שלו מגיעות בכלל מתחום הטכנולוגיה.

 

להרשמה לוועידת The Big e לחצו כאן

 

"אנחנו מתקרבים לנקודת מפנה שבה ההבדלים בין מסחר מקוון ללא מקוון נעלמים וההבחנות ביניהם הופכות לחסרות משמעות", הוא אומר בראיון בלעדי ל"כלכליסט". "אנחנו גם מתקרבים במהירות לעידן של שופינג בהתאמה אישית גבוהה מאוד, שבו צרכנים מכל העולם יכולים למצוא ולרכוש בדיוק את מה שהם רוצים, עם שקיפות מלאה בכל הקשור לתמחור ולערך של המוצר, ולקבל אותו עד סף ביתם מתי שהם רוצים. את עתיד המסחר מעצבות טכנולוגיות כמו בינה מלאכותית (AI), מציאות וירטואלית (VR) ומציאות מוגברת (AR). אנשים יבצעו קניות מקוונות יותר ויותר באמצעות מכשירי האינטרנט של הדברים שנמצאים סביבנו. לאיביי יש מיקוד כפול — להתאים את הטכנולוגיות האלו ולהפוך אותן לזמינות לקונים, ולספק ליזמים ולעסקים גישה להמצאות מדהימות אלו".

 

וניג יהיה הדובר המרכזי ב־The Big e, ועידת המסחר המקוון של "כלכליסט", שתיערך מחר במרכז הירידים של תל אביב. בדברים שיישא הוא עתיד להציג את החזון שלו ושל איביי לעולם הסחר המקוון ולדבר על המגמות החשובות שישפיעו על התחום בשנים הקרובות.

 

המעבר למובייל הקפיץ את כמות המשתמשים

 

וניג, יליד ברוקלין ובעל תואר במשפטים מאוניברסיטת קולומביה, החל את דרכו בעולם העסקים בגיל 23 לאחר שאביו ד"ר ג'פרי וניג, מייסד ומנכ"ל Nastech Pharmaceutical, מת במפתיע. חרף העובדה שהיה חסר ניסיון, וניג לקח את המושכות כמנכ"ל חברת התרופות והצליח להוביל גיוס של 5 מיליון דולר. לאחר שנה מינה וניג מנכ"ל מקצועי במקומו והצטרף למשרד עורכי הדין Cravath, Swaine & Moore, שנחשב לאחד המשרדים היוקרתיים בעולם.

 

ב־1993 הצטרף וניג לרויטרס, והחזיק שם בתפקידים בכירים ובראשם סמנכ"ל תפעול, חבר דירקטוריון ומנכ"ל Thomson Reuters Markets, החטיבה הגדולה ביותר בחברה. בתפקיד זה היה אחראי על ניהול שירותי המדיה והפיננסים הבינלאומיים של רויטרס, שמספקים טכנולוגיה, חדשות ומידע לארגונים, חברות מדיה וצרכנים.

 

בספטמבר 2011 הוא עבר לאיביי. "איביי היא חברה מוכוונת מטרה מאז נוסדה לפני 22 שנה, וזה מה שמשך אותי לבוא לכאן מלכתחילה", הסביר את החלטתו לעבור מעולם המדיה לעולם המסחר. "יש כאן פלטפורמה שמעצימה מיליוני עסקים קטנים ויזמים שנסמכים על איביי כמקור הפרנסה שלהם. זה גם ארגון ייחודי שבנה את אחת מפלטפורמות הסחר המצליחות בעולם. תחושת השליחות הזו נטועה עמוק בתרבות של החברה וב־12 אלף העובדים שלה, והופכת את איביי למקום ייחודי ומיוחד".

 

וניג מונה תחילה למנהל הפעילות הבינלאומית של החברה. בתפקיד זה הוא הוביל את המעבר של איביי לפעילות רחבה ומגוונת במובייל, מהלך שהזניק את מספר

המשתמשים הפעילים של אתר הסחר מ־99 מיליון ל־169 מיליון כיום. "איביי נוסדה בתקופה שבה לקוחות היו חייבים להשתמש במחשב אישי כדי לקנות מוצר", הוא סיפר בראיון. "כשהושקו הסמארטפונים הראשונים, ראינו הזדמנות אדירה להרחיב את הגישה לאיביי באמצעות המובייל והפכנו למובילים בתחום הזה. הדבר הגביר משמעותית את הצמיחה של החברה שלנו והפך את חוויית השופינג לקלה ונוחה יותר עבור עשרות מיליוני אנשים. התובנה כאן, מבחינת החברה, היא שאנחנו צריכים לצפות את המהפכה של הפלטפורמה הבאה ולחדש לפני שהיא מגיעה. זאת כדי להמשיך לספק ללקוחות שלנו חוויית קניות אישית ויעילה יותר, בלי לקשר לאיפה הם נמצאים או איך הם בוחרים לתקשר איתנו".

 

הצלחת המהלך היתה בין הגורמים שהובילו ביולי 2015, אחרי השלמת הפיצול של פייפאל מאיביי, למינוי של וניג למנכ"ל החברה. תחת ניהולו הפכה איביי לאחד מ־30 המותגים הגדולים בעולם, והיקף המכירות שמתבצע באתר גדל מ־60.3 מיליארד דולר ב־2011 ל־84 מיליארד דולר ב־2016.

 

המהלכים האסטרטגיים הבולטים שהוביל וניג באיביי כוללים את המעבר למובייל ולעולם מרובה מסכים, קביעת סטנדרט עיצובי אחיד לכל מוצרי החברה, הרחבת הפעילות הגלובלית של איביי ופיתוח הסחר הבינלאומי באתר, והשקת קטגוריות מוצר חדשות כמו אופנה, אמנות, מכירות פומביות חיות ושירותים מקומיים.

 

"השאיפה שלנו היא שהעולם יבצע קניות קודם כל באיביי", הסביר וניג את החזון שהוא מוביל. "נמשיך להיות חלוצים בתחומי הטכנולוגיה והמסחר, להגדיר את הדרך שבה אנשים קונים, מוכרים ומוסרים מוצרים, ותמיד נפעל מהרצון לבצע העצמה כלכלית ועל בסיס ערכי הליבה החזקים שלנו. 

 

"המיקוד שלי הוא לבנות את היסוד של איביי ל־20 השנים הבאות, להאיץ את קצב הצמיחה של החברה ולרתום טכנולוגיה חדשנית כך שאיביי תמשיך להיות מובילה גלובלית בעולם הסחר. קצב החדשנות והשינוי בטכנולוגיה ובסחר מתרחש לפעמים במה שנראה כמו מהירות האור, וכמנכ"ל העבודה שלי היא לוודאי שאנחנו מקדימים את השינויים האלו ומסוגלים למנף אותם לטובת הלקוחות והמוכרים שמסתמכים על הפלטפורמה שלנו".

 

לא רק מכירות פומביות ומוצרים משומשים

 

איביי, שהוקמה ב־1995 כשהאינטרנט עוד היה בראשיתו, היא אחד הגורמים בעלי ההשפעה המהותית ביותר על התפתחות עולם הסחר המקוון. הפלטפורמה שפיתחה החברה, שמאפשרת לכל אדם למכור מוצרים לכל אדם בעולם, חוללה מהפכה ביחסים בין מוכר לקונה. ההצלחה של החברה לגרום למשתמשים לבטוח במוכרים נטולי פנים שנמצאים בצדו השני של העולם ולבנות אמון בין משתמשיה הפכה למודל לחיקוי לא רק לשחקניות אחרות בתחום הסחר המקוון, אלא גם לכל חברה שרוצה לחבר בין משתמשים שאינם מכירים זה את זה, דוגמת Airbnb או Uber.

 

אבל הוותק של איביי גם מאלץ את החברה להתמודד עם תפיסות שנובעות מראשית דרכה, ולא בהכרח מאפיינות את פעילותה כיום. "יש כמה תפיסות מיושנות על איביי, שמקורן בתחילת דרכנו כאחת מחברות הסחר המקוון הראשונות, בעת שהעסקאות התבצעו לרוב באמצעות מכירה פומבית", הסביר וניג. "כיום מרבית פעילות הסחר באיביי היא של רכישה מיידית ולא מכירה פומבית. יותר מ־85% מהמלאי באיביי הם חדשים, לא משומשים. במהלך 2016 נמכרה ונרכשה באיביי סחורה בהיקף של 24 מיליארד דולר, מה שהופך את החברה שלנו לאחת הקמעונאיות הגדולות בעולם. אנחנו מתמודדים עם התפיסות השגויות על בסיס קבוע, ובמקביל מבליטים לצרכנים את היתרונות העצומים שיש לנו, ובראשם מבחר ענק של יותר ממיליארד מוצרים. איביי היא המקום להביע בו את תחומי העניין ואת הרצונות שלך".

 

 

כיום איביי מתמודדת מול שחקניות חזקות דוגמת אמזון ועליבאבא, אך עדיין נחשבת לפלטפורמה המועדפת עבור מוכרים וקונים רבים, ולאחד היעדים המקוונים החשובים בעולם למציאת מוצרים מגוונים וייחודיים.

 

באמצעות התמקדות בטכנולוגיות חדשות איביי מקווה לשמר את התחרותיות שלה מול חברות אלו: "מהפכת המחשוב הבאה תתרחש בשלושה מישורים: בינה מלאכותית, AR/VR (מציאות וירטואלית ומציאות מוגברת — ע"כ) והאינטרנט של כל מקום (Internet of Everywhere). אנחנו ממוקדים בכל שלושת המישורים האלו ובונים יכולות עבורם. לדוגמה, בינה מלאכותית ולמידת מכונה אפשרו לנו להרחיב את יכולות ההתאמה האישית באיביי".

 

בכל זה יש לפעילות של איביי בישראל מקום חשוב. "מרכז המחקר והפיתוח שלנו בישראל הוא חלק חשוב מאוד בפעילות העסקית שלנו, ותומך במאמצי ארגון וקטלוג המידע שלנו", אמר וניג. "ביצענו השקעות נרחבות באזור זה, ורק בשנה האחרונה ביצענו כמה רכישות חשובות של חברות ישראליות, כולל Corrigan, שמתמחה בזיהוי תמונה מבוסס בינה מלאכותית; ו־SalesPredict שמשתמשת ביכולות ניתוח מתקדמות כדי לחזות את התנהגות הרכישה של צרכנים ולמנף אותה לעסקאות. איביי ישראל גם מאפשרת לסוחרים מקומיים להתחבר ל־169 מיליון קונים בכל העולם ומספקת תמיכה עסקית, טכנולוגית ולוגיסטית ברמה המקומית".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x