שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי

מנכ"ל דלק קידוחים מבטיח: "אין מה שיעצור אותנו מלהביא גז ממאגר לווייתן בסוף 2019"

יוסי אבו בוועידת האנרגיה ה-9 בשיתוף "כלכליסט": "80% מהציוד לפיתוח לווייתן כבר נרכש". מנכ"ל פז, יונה פוגל, עקץ את אבו על תמחור הגז הגבוה: "המחירים צריכים להיות נמוכים". מנכ"ל כיל אשר גרינבאום הסכים עם פוגל: "יש פה הזדמנות שהמדינה מפספסת. עם גז זול אפשר להקים עוד תעשיה פולימרים ודשנים"

ליאור גוטמן 11:5804.04.17

"כמי שהיה שותף ברכבת ההרים – יש יאמרו רכבת שדים – של משק הגז, אני יכול לבשר שהלילה התחלנו לקדוח בלווייתן. מעל ל-80% מהציוד שנדרש כבר נרכש והתקשרנו בהסכמים מחייבים, ואנחנו בדלק קידוחים לא רואים משהו שיעצור אותנו מלהביא גז בסוף 2019" – כך הבטיח הבוקר (ג) מנכ"ל דלק קידוחים ואבנר יוסי אבו. הדברים נאמרו במסגרת מושב תעשיית הגז שהתקיים בוועידה הלאומית ה-9 של המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה בשיתוף "כלכליסט" שנערכת בתל אביב.

 

 

מנכ"ל חברת האנרגיה פז ניצל את המעמד כדי לעקוץ את אבו על תמחור גז גבוה, אולי גבוה מדי. "המחירים צריכים להיות נמוכים. לא בגלל שעיני צרה בהם אבל הפוקוס הוא צמיחה במשק וזה יצירת מקומות עבודה שייצרו הכנסה ראויה וערך מוסף. זה יקרה אם בתעשייה יהיה יותר גז ושהמחיר שלו יאפשר יתרון תחרותי מול שווקים בעולם. אנחנו עם שקל חזק ואני מזכיר שבימי הגז הראשונים של מאגר ים תטיס המחיר היה נמוך יותר (כ-2.75 דולר ליחידת אנרגיה לעומת 4.7 דולר כיום – ל"ג). המצב הוא שאין יתרון תחרותי ואולי חסרון לתעשיות המקומיות. אני מזכיר לכם שישראל לא מעצמת אנרגיה - אולי יש לה מקום ומשה רבנו היה נווט אבל מה שצריך הוא לחשב איך לתעל את גילוי המאגרים למקום טוב". יונה הצביע על היתרונות של תנועה במכוניות דיזל מודרניות לעומת גז שמשרד האנרגיה מנסה להחדיר לשוק וסיפר שחבר שלו קנה מרצדס במעל למיליון שקל אולם בשל הטבת מס למכוניות היברידיות נותר לו עודף ביד וזאת ביחס למחיר הרכב המשומש והקודם שלו.

 

מימין קרן מרציאנו, יוסי אבו, יונה פוגל, אשר גרינבאום ויפתח רון טל מימין קרן מרציאנו, יוסי אבו, יונה פוגל, אשר גרינבאום ויפתח רון טל צילום: אוראל כהן

 

אבו לא נשאר חייב והטיח בפוגל שהוא "מקבל גז יותר זול מכל בית זיקוק. אני מקבל את הטענה שכבר מנהלים איתו מו"מ על במה ציבורית. אזכיר לכולם שהמשק הישראלי נהנה מגידורים פנימיים של מחיר הגז, מציאות שאין באירופה. החוזים שלנו ל-15 שנה ואם יקרה משהו המחיר של הלקוחות מובטח. אני מסכים עם יונה פוגל שבמדינות מסויימות יש גז יותר טוב, אבל בארה"ב ההפקה יבשתית ולא בים, ולכן העלויות יותר נמוכות שם".

 

מנכ"ל כיל אשר גרינבאום הסכים עם פוגל ואמר שמחירי גז נמוכים ישפרו את התפקוד של התעשיה ובמיוחד למי שייצר פה מוצרים נלווים שתלויים בגז. "יש פה הזדמנות שהמדינה מפספסת. עם גז זול אפשר להקים עוד תעשיה פולימרים ודשנים", אמר גרינבאום, ורמז שמשבר האמוניה החיפאי עלול לפגוע גם בו אם המדינה לא תתן פתרונות לתעשיה בתחום חומרי הגלם, אמוניה או גז

 

יו"ר דירקטוריון חברת החשמל יפתח רון טל הסכים עם הנוכחים שרמת המחירים של הגז היא גבוהה מדי, במיוחד מה שקורה עם הסולר והפחם. "הסכם הגז שחתמנו (בשנת 2012 – ל"ג) הוא הסכם טוב והסוגיה של מחיר הגז שלנו תיפתר במערכת היחסים בין הספק ללקוח. יש מנגנון שפותח את המחיר ב-2021 בהיקף של 25%. מקווה שנקדים את המנגנון זה כי הפער היום בין המחיר הראוי למחיר התשלום הוא של 20%"

 

אבו אמר למנחת הפאנל קרן מרציאנו שהניחו מולו על הבמה את כל צרכני הגז, וכולם מתלוננים. "גם אני רוצה הנחה. גרינבאום צודק ובאמת יש פה הזדמנות. קשה לנו להתחרות בתעשיה קטארית או רוסית שהגז שם נלווה להפקת נפט ואין לו ערך, אבל יש מקומות שנצליח לייצר תעשיות מגז טבעי. ויש גם את עניין המיסוי הכבד פה שבארה"ב הוא 30 אחוז ובישראל אחרי מס ששיסנקי הוא מתקרב ל-60 אחוז. אבל אין סיבה שהבתים לא יחוברו לגז טבעי – יונה פוגל שיושב פה הוא גם נציג פז גז והוא הוא יכול להיות לידר כי אין סיבה שתוך עשור כל הבתים יחוממו בגז טבעי. אותו דבר בתחבורה - הדלקים המזהמים (בנזין, סולר – ל"ג) שייכים לעבר ואפשר להיות לידר להפוך את התחבורה לנקייה יותר על ידי שימוש בגז", סיכם.

 

 

לחצו כאן לכל הידיעות מוועידת האנרגיה
בטל שלח
    לכל התגובות
    x