ועידת התחזיות

"התמחור בשווקים בישראל ובארה"ב לא משקף מצב של בועה"

את הדברים אמר יורם נוה, מנכ"ל כלל ביטוח ופיננסים, בשיחה עם עורך מדור שוק ההון של כלכליסט ירדן רוז'נסקי, שהתקיימה במסגרת ועידת התחזיות. נוה: "כל עוד הריביות הריאליות יישארו מאוד נמוכות, אזי לא מדובר בתמחור בועתי. עם זאת, ברור שזו תקופה בה צריך להיות מסוגלים לנהל סיכונים עם עין אחת על הטווח הארוך"

תומר הדר 12:3109.03.21

 

 

"אנחנו לא חושבים שיש בשוק בועה". דווקא בהצהרה זו פתח יורם נוה, מנכ"ל כלל ביטוח ופיננסים, את דבריו בשיחה שניהל עם עורך מדור שוק ההון של כלכליסט, ירדן רוז'נסקי, שנערכה במסגרת ועידת התחזיות.

 

 

לדברי נוה, "אנו חושבים שהתמחור, גם בישראל וגם בארה"ב אינו משקף מצב של בועה. יש לזכור שהתקופה הזו מאתגרת ועליית התשואות גרמה לכולנו לזוז בכיסא בחוסר נוחות, אך אני כן סבור שהתיקון הוא תיקון מקומי, תיקון בריא ומתבקש. ועם זאת, אחרי 2019 כאשר הריבית ירדה בצורה מאוד דרמטית, אנו עדיין נמצאים ברמות שפל של הריבית הארוכה וכל עוד הריביות הריאליות יישארו מאוד נמוכות, אזי לא מדובר בתמחור בועתי. לצד זה אנו מבינים שכל עוד הריביות יהיו נמוכות המגמה תהיה חיובית, אך ברור שזו תקופה בה צריך להיות מסוגלים לנהל סיכונים עם עין אחת על הטווח הארוך. אני עדיין חושב שמדובר בתמחור סביר כל עוד הריביות נשארות במגמה נמוכה", מסביר נוה, "וכך אנו צופים שזה יישאר".

 

עוד ציין נוה כי "אנו מקפידים בתיקים שלנו לשלב נכסים לא סחירים, השקעה בתשתיות, בקרנות השקעה. אנו משקיעים יותר בטכנולוגיה משהשקענו בעבר וכל אלה 'מחסנים' את התיקים שלנו מפני זעזועים בצד הסחיר. למען האמת את 2020 סיימנו בתשואות מובילות גם בפנסיה, גם בגמל וגם בהשתלמות - הרבה בזכות פעולות אלה". מבחינת היערכות עתידית ציין נוה כי "בסופו של דבר מדובר בתמות ארוכות טווח, הן מובילות את השקעותינו ושם מדובר על ניהול סיכונים, על פיזור גיאוגרפי, על תמות שחוצות אנרגיה ירוקה וטכנולוגיה. פעולות אלה הן רב שנתיות והאתגר הגדול של שנת 2020 היה לא לעשות טעויות בדרך וכן לנצל הזדמנויות כשהן קורות. אין כאן משהו נקודתי שאנו עושים – יש כאן היצמדות לתוכניות ארוכות טווח ומימוש שלהן. אין ספק שבאופן כללי רואים שכאשר התשואות ברכיב האג"חי מאוד נמוכות אזי יש נטיה לחפש את הדברים הנוספים בצד שאינו סחיר, כלומר בצד ה-EQUITY - שם אנו משקיעים משאבים רבים ושם גם נתמקד בשנה הקרובה".

 

יורם נוה יורם נוה צילום: סיון פרג'

 

לדברי נוה, "אנחנו תמיד עושים אנליזות שנושאות חשיבות אדירה. עשינו זאת כאשר השוק היה יבש ואנו עושים זאת כאר השוק יותר חם ויש הרבה יותר הנפקות. גם בעבר התבטאנו שההנפקות הסתמכו על תחזיות מאוד אופטימיות וסברנו שחלקן לא תתממשנה, ולכן הינו בררנים בהשתתפות בהנפקות, שם אנו נמדדים, ביכולת לברור דברים ולבחור נכונה. בתקופה של עליות בשווקים יש חברות שהגיעו אולי מוקדם מדי להנפקה".

 

"אנחנו החברה שצמחה באופן הכי יפה מבין חברות הביטוח המסורתיות", מסכם נוה. "האתגר שלי היה לשוב לחזור לצמיחה ועשינו זאת גם בתחום האלמנטרי וגם בתחום הסיכונים. אלה המוצרים שהגדרנו במיקוד ונמשיך לצמוח בתחומים אלה גם בשנה הבאה. הסיפור הגדול של 2021 הוא המשך המגמה של שינויי ערוצי הפצה. אני אישית פחות מאמין שקיימת דיכוטומיה בין הערוץ הישיר לערוץ הסוכנים. אני סבור שהעולם נהיה היברידי ואנו נערכים לכל מפיץ או לכל סוכן שיבחר לעבוד עימנו. אני גם לא מאמין שיש דבר כזה 'לקוח ישיר' - לכל אחד מאיתנו יש מגוון מוצרים, שבחלקם הוא ישיר, בחלקם יש לו קולקטיב ובחלקם יש לו סוכן שמלווה אותו לאורך כל הדרך. כך שאני חושב שזוהי הסתכלות צרה. האתגר הוא בהתאמה לארכיטקטורה פתוחה, כזו שתאפשר לבוא לערוצי ההפצה המשתנים האלה ולהתאים עצמך אליהם. הערוץ המרכזי שלנו הוא ערוץ הסוכנים ואני שותפים לתהליכי דיגיטציה כדי להביאם למקום הזה".

x