סגור
דונלד טראמפ יוצא מ בית המשפט
דונלד טראמפ יוצא מבית המשפט (AFP)

שאלות ותשובות
קנסות ביותר מחצי מיליארד דולר: מה יעשה טראמפ?

בית משפט בניו יורק הטיל בסוף השבוע קנס של 355 מיליון דולר על הנשיא לשעבר, לאחר שהורשע בניפוח שווי הנכסים של החברה שבבעלותו. לסכום זה מתווספים תשלומי ריבית וקנסות שהוטלו עליו בהליכים משפטיים נוספים. האם טראמפ מסוגל להחזיר את הכסף - ומה יקרה אם יכריז על פשיטת רגל

התביעות הרבות וכתבי האישום שהוגשו נגד דונלד טראמפ אולי עוזרים לו לצבור תמיכה בקרב מצביעי המפלגה הרפובליקאית, אך הם גם פוגעים לו בכיס. ביום שישי הטיל שופט בניו יורק קנס של 355 מיליון דולר על נשיא ארה"ב לשעבר, לאחר שהורשע בניפוח שווי הנכסים של החברה שבבעלותו. הקנס הזה מצטרף ל-83.3 מיליון דולר שנדרש לשלם בחודש שעבר כפיצויים לסופרת אי. ג'ין קרול בשל פגיעה במוניטין שלה לאחר שהאשימה אותו בתקיפה מינית. חבר מושבעים נפרד פסק לזכותה בשנה שעברה פיצויים של 5 מיליון דולר בתביעה אזרחית שהגישה נגדו.
לסכומים הללו יש להוסיף גם תשלומי ריבית, כך שהם עומדים כבר על יותר מחצי מיליארד דולר. עם זאת, טראמפ הכחיש את ההאשמות והודיע כי יערער על הפסיקות, הליך שעשוי להימשך חודשים ואפילו שנים.
בינתיים, בסוכנות הידיעות AP סיכמו את כל הידוע על הקנסות שהוטלו על טראמפ ועל הסיכויים שישלם אותם.
כמה כסף חייב טראמפ? פסק הדין במשפט ההונאה של העסקים שלו מחייב את הנשיא לשעבר לשלם ריבית על חלק מהרווחים שייאלץ להחזיר. להערכת התובעת הכללית של ניו יורק, לטישה ג'יימס, תשלומי הריבית הללו יסתכמו ב-99 מיליון דולר "וימשיכו לעלות בכל יום עד שישולמו". יחד עם הפסיקות נגדו בתביעות של קרול, כלל הקנסות שהוטלו על טראמפ מסתכמים ב-542 מיליון דולר.
לכך יש להוסיף 110 מיליון דולר שהוטלו עליו בשל סירובו לציית לצו בית משפט בתביעה האזרחית נגד האימפריה העסקית שלו, ועוד 15 אלף דולר על אי ציות לצו שהורה לו לא להגיב על המקרה באופן פומבי. השופט אף הטיל קנסות של 4 מיליון דולר על כל אחד משני בניו הבוגרים של טראמפ.
בכך לא מסתכמים החובות המשפטיים של טראמפ. בחודש שעבר שופט הורה לו לשלם הוצאות משפטיות בגובה של קרוב ל-400 אלף דולר ל"ניו יורק טיימס", לאחר שנכשל בתביעה שהגיש גד העיתון. במקביל, הוא מערער על פסיקה נפרדת בה בית המשפט חייב אותו לשלם 938 אלף דולר בשל הגשת תביעה "מטופשת" נגד הילארי קלינטון.
האם הוא יוכל להפחית חלק מהסכומים?
קנסות, במיוחד כשמדובר בסכומים גבוהים, לעיתים מצטמצמים לאחר ערעורים.
מתי אמור טראמפ לשלם?
נשיא ארה"ב לשעבר הפקיד כבר 5 מיליון דולר שנדרש לשלם לקרול במשפט הראשון, בחשבון שבשליטת בית המשפט, וכן 500 אלף דולר נוספים בריבית הנדרשים לפי החוק בניו יורק. עם זאת, לקרול תהיה גישה לחשבון רק לאחר סיום הערעורים. ייתכן שבקרוב יידרש טראמפ להפקיד גם את 83.3 מיליון הדולרים שעליו לשלם לה בתביעה השנייה או שיוציא ערבות וישלם מקדמה בלבד, אם כי האפשרות הזו תכלול ריביות ותשלומים נוספים, והנשיא לשעבר יצטרך למצוא מוסד פיננסי שיסכים להלוות לו את הכסף.
במשפט ההונאה, בית המשפט יחליט מה הסכום שטראמפ יידרש להפקיד עד לסיום הערעורים. הוא ככל הנראה יידרש לשלם את הסכום המלא לאחר סיום הליך הערעור, מה שעשוי לקרות כבר בקיץ, כך לפי וויל תומאס, פרופסור למשפטים באוניברסיטת מישיגן. "מערכת המשפט בניו יורק הראתה נכונות להתקדם במהירות בחלק מהנושאים הקשורים לטראמפ", אמר. "לאחר פסיקת הערכאה הראשונה בערעור, כמעט בטוח שכסף יעבור ידיים".
האם ביכולתו של טראמפ לשלם את כל הקנסות?
הנשיא לשעבר אמנם טוען ששווי ההון שלו עומד על יותר מ-10 מיליארד דולר, אך לפי מרבית ההערכות, כולל אחת של משרד התובעת הכללית של ניו יורק, הנתון עומד על סביבות 2 מיליארד דולר. בהצהרה פיננסית שפרסם ב-2021, טען טראמפ כי יש לו כ-300 מיליון דולר זמינים "במזומן ובחלופות למזומן". מאז הוא ערך כמה עסקאות מכירה, כולל מגרש גולף בניו יורק והמלון שלו בוושינגטון הבירה. הוא גם עשוי להרוויח הון מהנפקת חברת המדיה החברתית שלו, טרות' סושיאל. בכל זאת, לא בטוח שלטראמפ ולבני משפחתו יש מספיק מזומן זמין לשלם את כל הכסף שהם חייבים.
האם טראמפ יוכל להשתמש בתרומות לקמפיין הבחירות שלו כדי לשלם את הקנסות?
חוקי הבחירות הפדרליים אוסרים על שימוש של כספי קמפיין למטרות אישיות. אך יש את האפשרות של שימוש בכספים שמגייסות ועדות התמיכה המיועדות (PAC). בשנתיים האחרונות, ועדות התמיכה שהוקמו למען הקמפיין של טראמפ הקצו 76.7 מיליון דולר לכיסוי הוצאות משפטיות. לפיכך, ההערכה היא כי טראמפ ינסה להשתמש בכספים הללו כדי להוריד מעצמו חלק מהעלויות.
האם טראמפ או העסקים שלו יוכלו להכריז על פשיטת רגל?
לפי פסיקת השופט מיום שישי, טראמפ עדיין יהיה חייב לשלם את הקנס גם אם ארגון טראמפ יכריז על פשיטת רגל. עם זאת, אם הוא עצמו יכריז על פשיטת רגל, ביצוע הפסיקה נגדו יוקפא. ואולם ההערכה הרווחת היא כי צעד דרסטי מסוג זה אינו סביר, זאת בעיקר מכיוון שטראמפ אוהב להתרברב בכך שהוא עצמו מעולם לא פשט רגל, אף שחלק מהחברות שלו כן.
מה יקרה אם הוא פשוט יסרב לשלם?
מבחינה משפטית יעמוד טראמפ בפני אותן השלכות כמו כל אזרח אמריקאי שמסרב לשלם קנס, כולל האפשרות של הקפאת הנכסים שלו. "הנשיא אינו המלך, והנכסים שלו אינם פטורים רק כי הוא נבחר לתפקיד", אמר דניאל וויינר, נשיא התוכנית לבחירות וממשל במרכז ברנן. תומאס מאוניברסיטת מישיגן הוסיף כי לבית המשפט סמכות נרחבת בעניין ויכול להקפיא את חשבון הבנק שלו או אפילו נכסים כמו מגדל טראמפ ולהעמיד אותם למכירה.