סגור
גג דו"ח טכנולוגי עומר כביר דסקטופ
truth social
truth social (צילום: רויטרס)

דוח טכנולוגי
כישלון אמיתי: Truth Social של דונלד טראמפ היא גווייה דיגיטלית

חצי שנה לאחר שהוקמה, אפשר לקבוע באופן חד וברור שהרשת החברתית שייסד נשיא ארצות הברית לשעבר לא מתרוממת, ועל פי כל האינדיקציות גם לא צפויה להתרומם בעתיד הנראה לעין. לאף אחד לא ממש אכפת ממה שטראמפ מעלה לשם, וגם לו עצמו ברור שמידת ההשפעה שלו דרכה אפסית עד לא קיימת. הגעגועים לימי covfefe כבדים מנשוא

מערכת בחירות אמצע הקדנציה בארצות הברית מתחממת, הפייק ניוז וההסתה בעלייה, וזה הזמן לבדוק מה המצב של Truth Social - הרשת החברתית בעלת השם הקליט של דונלד טראמפ, שנועדה להוות משקל נגד לפלטפורמות מיינסטרים כמו פייסבוק וטוויטר וכלי מרכזי להפצת השקרים שלו נגד יריביו, אמיתיים או מדומיינים. החודשיים הקרובים הם במובנים רבים שעת המבחן הגדולה של Truth. בדיוק בשביל זה היא הוקמה: כדי לעצב ולכוון את השיח סביב רגעי מפתח בפוליטיקה האמריקאית לעבר המחנה של טראמפ.
הבעיה היא ש-Truth מגיעה לנקודת המבחן הזו מעמדת פתיחה גרועה, לפחות בכל מה שקשור למאחורי הקלעים של פעילותה. זה לא שלפני הקלעים המצב שם מרהיב. אמנם טראמפ החל סוף-סוף לפעול בה באופן קבוע, אבל המסרים שלו (ה"אמיתות", כלשון הפלטפורמה) מתקשים לשחזר את היקף החשיפה שלה זכו בימי הזוהר שלה בטוויטר. כל ציוץ שלו היה זוכה להדהוד מסיבי בפלטפורמות החברתיות על ידי תומכים ומתנגדים כאחד, להודעות פוש מאתרי חדשות ולשעות של דיוני סרק. חלקם אף הפכו לאירוע תרבותי בפני עצמו (זוכרים את covfefe?).
3 צפייה בגלריה
truth social
truth social
Truth Social. מעט מאוד הורדות
(צילום: רויטרס)
חלק מהכישלון הזה נובע באופן ישיר מכך שטראמפ הוא כבר לא נשיא ארצות הברית, אבל האימפקט שלו נמוך מהותית גם בהשוואה לתקופה שבה עוד היה מועמד. ל-Truth אין את היקף הקהל וההשפעה שיש לטוויטר, והדרך שלה להגיע למעמד דומה עוד ארוכה מאוד. לפי נתונים של חברת Apptopia שפרסם אתר Axios בשבוע שאחרי ביצוע צו החיפוש הפדרלי באחוזתו של טראמפ במאר-א-לאגו, צמח היקף ההורדות של האפליקציה של Truth ל-88 אלף – הנתון הגבוה ביותר מאז השקת הפלטפורמה. כלומר גם האירוע הזה לא הצליח להביא ל-Truth דחיפה משמעותית במספר המשתמשים שלה. נכון להיום, לפי נתונים של data.ai, היא מדורגת במקום ה-20 בלבד ברשימת אפליקציות המדיה החברתית הפופולריות ביותר בארצות הברית.
לטראמפ עצמו יש רק 4 מיליון עוקבים, מספר זניח ביחס לכ-80 מיליון העוקבים שהיו לו בטוויטר טרם נבעט ממנה. התגית הפופולרית ביותר בפלטפורמה #DefundTheFBI משכה רק כמה אלפי פוסטים בימים האחרונים. הנתון המרשיע ביותר מגיע מסימיליארווב באדיבות "הוושינגטון פוסט": מספר הצפיות היומי העדכני של Truth עומד על 300 אלף בלבד, זאת לעומת כמעט 1.5 מיליון עם השקתה.
Truth פשוט לא מצליחה לפרוץ מעבר לקהל היעד המידי ביותר שלה, ומידת השפעתה במעגל הרחב יותר של תומכי טראמפ מוגבלת גם היא. הגורמים לכך מגוונים: הקשיים הטכניים שמלווים אותה, המענה המספק שפלטפורמות אחרות מספקות לקהל היעד והעובדה שהיא זמינה רק בארצות הברית ובבריטניה (מקום 69 ברשימת אפליקציות המדיה חברתית הפופולריות שם), ורק לאייפון – אבל התוצאה אחת היא: חוסר רלוונטיות שלה ברגע שאמור להיות מבחינתה הקריטי ביותר.
3 צפייה בגלריה
הציוץ של טראמפ covfefe
הציוץ של טראמפ covfefe
הציוץ של טראמפ covfefe
(צילום: טוויטר)
זה רק מה שקורה מלפני הקלעים. מאחורי הקלעים המצב חמור עוד יותר, אולי אפילו קריטי. ראשית, ביום שישי משרד הפטנטים וסימני המסחר של ארצות הברית דחה את בקשת החברה שמאחורי הפלטפורמה, Trump Media & Technology Group (TMTG), לרשום את השם Truth Social כסימן מסחרי. לדברי המשרד, הסימן המסחרי המבוקש "מבלבל בדמיונו" לשמות של ישויות אחרות בתחומי פעילות זהים או משיקים, כמו אפליקציית מדיה חברתית בשם Vero – True Social ורשת תחנות רדיו נוצרית בשם Truth Network. "מכיוון שהסימנים דומים והטובין והשירותים שהם מציעים קשורים, יש סבירות לבלבול בנוגע לספק הטובין או השירותים ובקשת הרישום נדחית", נכתב בהחלטת משרד הפטנטים.
ההחלטה לא סופית, ול-TMTG יש שישה חודשים לערער עליה. אם יידחה הערעור, ייתכן שהפלטפורמה תהיה חשופה לתביעות מצד בעלי סימני המסחר שבגינם נדחתה הבקשה או שתיאלץ להחליף את שמה ולמתג את עצמה מחדש (לא בהכרח דבר רע, בהתחשב בבחירה הגרועה בשם).
מבחינה פיננסית גם ניכרים קשיים. לפי דיווח של פוקס ביזנס, TMTG נמצאת בקרב משפטי חריף עם ספקית האחסון שלה RightForge סביב חובות עתק של הראשונה לאחרונה. לטענת RightForge, מאז מרץ, ואחרי שהעבירה שלושה תשלומים בלבד, הפסיקה TMTG לשלם עבור שירותי האחסון שהיא מקבלת, והחוב שלה עומד כעת על 1.6 מיליון דולר. לפי דיווחים, זה שבועות שהחברות מדברות רק דרך הפרקליטים שלהן, ו-RightForge שוקלת נקיטת צעדים משפטיים.
החוב הזה לא צריך להפתיע אף אחד. לטראמפ, הידוע בקהילה העסקית כאנטי-לאניסטר – הוא לעולם לא משלם את חובותיו – יש פרקטיקה קבועה של לא לשלם חובות לספקים, או להעביר להם רק תשלום מופחת. בין השאר ניתן לציין תשלום בסך 2.98 מיליון דולר שלא הועבר לקבלנים ששיפצו את מלון טראמפ אינטרנשיונל; וחוב בסך 90 מיליון דולר שנותר מפעילות המלון הכושל טאג' מאהל באטלנטיק סיטי.
3 צפייה בגלריה
truth social
truth social
Truth Social. חסרת השפעה בעליל
(צילום: רויטרס)
החוב הנוכחי מעלה חשש ש-TMTG תעשה את מה שהחברות של טראמפ יודעות לעשות הכי טוב: לפשוט את הרגל, כפי שעשו חברות אחרות שלו בלפחות שש הזדמנויות שונות בעבר. את החשש הזה מעלים לא רק מבקרי טראמפ, אלא גם מי שאמורה להיות התומכת המובהקת שלו – חברת השלד הבורסאי Digital World, שאמורה להתמזג עם TMTG במסגרת הנפקת ספאק (אם כי התוכניות לכך הוקפאו עד להודעה חדשה). "מספר חברות שהיו קשורות לטראמפ הגישו בעבר בקשה לפשיטת רגל", כתבה החברה בעבר בהודעה ל-SEC, שדווחה ב"וושינגטון פוסט". "אין ודאות ש-TMTG לא תפשוט את הרגל גם היא".
בהודעה ממאי השנה הזהירה Digital World שייתכן שהחברה של טראמפ "לעולם לא תייצר הכנסות תפעוליות או תגיע לרווח תפעולי", ו"אם תיכשל בהתמודדות עם הסיכונים שלה, העסק כנראה ייכשל". גם המצב של Digital World עצמה לא מזהיר. החברה הפסידה 6.5 מיליון דולר בחציון הראשון של 2022 (סכום משמעותי לחברת שלד נטולת פעילות ממשית), ומחיר המניה שלה צלל ב-75% בהשוואה לשיא שרשם במרץ. נתונים אלה מעמידים בספק גדול עוד יותר את מיזוג הספאק המתוכנן, שבלעדיו המצוקה הכספית של Truth Social רק תגבר.
חצי שנה לתוך פעילותה, ל-Truth Social אין משתמשים, אין כסף לשלם לספקים ואין תקווה לשינוי מהותי בטווח המידי.