סגור
דונלד טראמפ יוצא מ בית המשפט
דונלד טראמפ יוצא מבית המשפט (AFP)

מכה לטראמפ: קנס של 355 מיליון דולר במשפט ההונאה בעסקיו

בית המשפט בניו יורק מסר את פסק דינו בפרשת ההונאה, במסגרתה נתבעו הנשיא לשעבר, שניים מבניו ובכירים בקבוצה העסקית בראשותו על ניפוח שווי הנכסים שלה; כן נאסר עליו לשמש בתפקידי ניהול בחברות בעיר במשך שלוש שנים; מומחים מסוימים הגדירו את הפסיקה כ"גזר דין מוות" לקבוצה, שרישיונות העסק שלה בוטלו

מכה לנשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ: בית משפט בניו יורק הורה היום (ו') כי עליו לשלם קנס בהיקף של 355 מיליון דולר, וזאת במסגרת המשפט המתנהל סביב להונאה במסגרת עסקיו. את פסק הדין מסר שופט בית המשפט העליון במנהטן, ארתור אנגורון.
כן נאסר על טראמפ לשמש בתפקיד ניהולי כלשהו או כדירקטור בחברה או בתאגיד בניו יורק, וזאת למשך שלוש שנים. במשך תקופה זו גם אסור לו לפנות בבקשה לקבלת הלוואה ממוסדות פיננסיים המוכרים בעיר. מומחים מסוימים הגדירו את הפסיקה כ"גזר דין מוות" לקבוצה של טראמפ (Trump Organization).
במסגרת התביעה שהגישה התובעת הכללית של ניו יורק, לטישיה ג'יימס, טראמפ הואשם יחד עם שניים מבניו אריק ודונלד ג'וניור (שנקנסו ב-4 מיליון דולר כל אחד), החברה בבעלותו ובכירים בה בהונאה. במסגרת ההונאה נופח שווי העסקים של הנשיא לשעבר באופן שאפשר לו להשיג רווחים פיננסיים בצורה לא הוגנת. ג'יימס דרשה כי הקנס הכולל על טראמפ יעמוד על 370 מיליון דולר, וכי יאסר עליו באופן גורף לקיים פעילות עסקית בניו יורק למשך כל חייו.
טראמפ מתמודד לראשות המפלגה הריפובליקנית וצפוי גם להתמודד על הנשיאות מול הנשיא ג'ו ביידן. במקביל, הוא נאלץ להתמודד עם שורה של הליכים פליליים. בחודש שעבר, חבר מושבעים במשפט אחר שמתנהל בבית המשפט הפדרלי בניו יורק, הורה לו לשלם פיצויים בסך של 83.3 מיליון דולר. זאת לאחר שהוציא את דיבתה של אי. ג'ין קרול, כשהגיב לטענתה לפיה אנס אותה באמצע שנות התשעים. אתמול נדחתה בקשתו לביטול כתב האישום בפרשת הסתרת דמי השתיקה ששילם לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס.
טראמפ נוהג לתקוף את ההליכים המשפטיים המתנהלים נגדו ולהגדירם כ"ציד מכשפות" במסגרת רדיפה פוליטית של הממסד שנתמך על ידי המפלגה הדמוקרטית היריבה.
הוא הכחיש את ההאשמות במסגרת המשפט הנוכחי וטען לחפותו המוחלטת - גם בעומדו על דוכן העדים. הוא אף טען כי השווי האמיתי של נכסיו גבוה עוד יותר מכפי שדווח.
השופט אנגורון מסר את פסיקתו לאחר שקיבל את טיעוניה של התובעת ג'יימס בדבר ההונאה לכאורה שביצעו טראמפ ואנשיו. אנגורון מצא כי ההצהרות הפיננסיות שמסר טראמפ בין השנים 2014 ו-2021 אמדו את שווי נכסיו בין 812 מיליון דולר ו-2.2 מיליארד דולר. בפסיקה אף נכתב כי הוא ניסה לשכנע את בית המשפט ש"לא להאמין למראה עיניו". לדברי השופט, "ניו יורק רצינית במלחמה בהונאה עסקית".
השופט הורה על ביטול רישיונות העסק של קבוצת טראמפ בניו יורק ומינה נאמן מטעם בית המשפט שיפקח על פירוק החברות של הקבוצה במדינת ניו יורק.
פרקליטו של טראמפ, עורך הדין כריס קייס, אמר כי מרשו יערער והביע ביטחון כי אז יתוקנו "הטעויות הקטסטרופליות שביצע בית המשפט". לפי CNBC, הליך הערעור עשוי להימשך מספר שנים.