סגור
מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן
איציק אברכהן (צילומים: ערן גרנות, אביגיל עוזי)

פרשנות
אברכהן מחפש קבלות מהירות, ורומס את הספקים

שופרסל הודיעה באופן חד־צדדי לספקיה על העלאת עמלות ההפצה והסדרנות. למרות ניסיונה להתנער מאחריות, מהלכה מניע גל התייקרויות חדש לצרכן. עבור היו”ר החדש איציק אברכהן, מדובר בהזדמנות לספק תוצאות מיידיות למוסדיים שבחרו בו, לאחר רבעון ראשון של הרעה בתוצאות

ההרעה בתוצאות שוק המזון וברשת שופרסל בפרט, במחצית הראשונה השנה, הובילה את מובילת שוק הקמעונאות בישראל לפעול במהירות ובאגרסיביות המאפיינת אותה. אלא שההודעה החד־צדדית ששלחה השבוע לספקים ולפיה, החל מעוד שבועיים, תייקר ב־20%–30% את עמלות ההפצה והסדרנות, היא רק יריית הפתיחה בקרב שצפוי להתחולל בשנה הקרובה בשוק המזון ומוצרי הצריכה, על גב הצרכנים.
שופרסל שמצויה במשבר פנים ארגוני בעקבות המאבקים שהיו בחודשים האחרונים בצמרת החברה, קיבלה לפני שבועיים חיזוק בדמות מינויו של המנכ"ל המודח איציק אברכהן לתפקיד יו"ר החברה. אברכהן, שמכיר את שוק המזון לעומק, חזר לרשת במקביל להרעה שרשמה החברה במחצית הראשונה, שעשויה להתגבר לאור התחרות מכניסת קרפור וסבן אילבן לשוק, והן מהמשך צמצום סל הקניות אצל הצרכנים, שמתמודדים במקביל עם זינוק חד במחירי הדלק והחשמל.
המהלך מגיע על רקע הניסיון לבלום את ההרעה ברבעון השלישי, כשעל אברכהן מוטלת האחריות לפרוע את התחייבותו לגופים המוסדיים. שופרסל רואה כעת בספקים כקורבן קל, שעל חשבונם ניתן לצמצם כעת במהירות את הוצאותיה הגבוהות של הרשת ולשפר את שורת הרווח.
הספקים מוטרדים מזה שנים מעוצמתה של שופרסל, שלא חוששת לעשות שימוש בכוח המופרז שבידיה. מה שהתחיל עם הרחבת המותג הפרטי והענקת שטחי מדף גדולים מכפי מכירותיו בסניפים, התרחב עם הזמן למכירה ישירה למכולות, במחירים נמוכים להם זוכה שופרסל בשל כוח הקנייה שלה. “חברות הפצה אחרות לא העלו מחירים, ובטח לא בשיעור החד שמבקשת שופרסל. היא עושה זאת כי אנחנו לקוחות שבויים שלה, כי אין היתכנות לקיומו של ספק בלי הרשת המהווה 20% משוק הקמעונאות”, אמר ספק גדול.
על רקע זה, טוענים גורמים בענף, שבכוונתם להתייעץ עם יועצים משפטיים בתחום ההגבלים, בכדי לדעת האם שופרסל לא חצתה גבול אסור בדרישתה. “התוצאות של כל שוק המזון במחצית יהיו לא טובות ולכן, היד שלנו כבר לא קלה על ההדק כפי שהיתה בשנים האחרונות, במהלכן חווינו צמיחה משמעותית במכירות וברווח. הפעם, מדובר באתגר ניהולי גדול מאוד עבורנו ונצטרך להיות זהירים”, מסר אותו גורם.
הזהירות עליה מדבר אותו ספק, נדרשת לא רק ביחס למשמעות המיידית של הגדלת העמלה לשופרסל, אלא מההשלכות הרוחביות של היענות לדרישה. “רגע אחרי שופרסל, יגיעו רמי לוי, ויקטורי, יוחננוף ויינות ביתן, וימהרו ליישר קו עם המתחרה. מדובר בנטל עצום, שחלק מהחברות שגם כך מתמודדות עם זינוק בהוצאות מבלי יכולת להעלות מחיר, לא יעמדו בו”. לדבריו, החברות הגדולות ינהלו מו”מ עם שופרסל ויגיעו להבנות, אבל ספקים קטנים ובינוניים, יצטרכו לבחור האם לשלם ולהסתכן בקריסה, או לצאת מהרשת, כפי שעשו כבר מספר ספקים בעבר.
כך או אחרת, מי שישלם בסוף את החשבון ששופרסל הגישה השבוע לספקים, הם הצרכנים. אי אפשר שלא לראות במהלך של שופרסל הודעה שמבשרת על גל התייקרויות, שכן הספקים שממתינים בעצמם להזדמנות להעלות מחירים בעקבות הזינוק שחוו בהוצאות השינוע ומחירי חומרי הגלם, לא יספגו את העלייה וצפויים לגלגל אותה הלאה לצרכנים, בין אם במחירונים חדשים ובין אם בצמצום מבצעים.
ההודעה הכוחנית, שהחליפה את מקומו של המשא ומתן שאמור להתקיים בין הצדדים, נוסחה בהקפדה, מתוך נסיון להרחיק מהרשת את האחריות לעליות המחירים לצרכן. “אנו סבורים שהשתת הגידול בהוצאות על הצרכן על ידי העלאת מחירים לצרכן אינה באה בחשבון בעת הזו”. כתב ניר מטוסביץ, מנהל הסחר והמשנה למנכ”ל שופרסל, לספקים. אפשר להעריך כי שופרסל, שהיתה אחראית מרכזית לגל עליות המחירים בשנה החולפת, כשהעלתה את מחירי מוצרי המותג הפרטי שלה, חוששת מהפניית הזרקור אליה, למרות שברור לכל שהיא מובילה לכך בעקיפין, כיוון שהספקים לא יוכלו לספוג את ההוצאה החדשה שהשיתה עליהם.
רכישות שופרסל מהספקים הסתכמו ב־2021 בכ־10 מיליארד שקל. כ־60% מהן עוברות דרך המרכז הלוגיסטי ולא מסופקות ישירות לסניפים כמו מוצרי חלב או משקאות קלים, הדרישה של שופרסל חלה על קניות בגובה של 6 מיליארד שקל. תוספת של אחוז לעמלה הקיימת, מייצרת לרשת הכנסה חדשה בגובה של כ־60 מיליון שקל.
מדובר בתוספת דרמטית לרשת שסיימה את הרבעון הראשון השנה עם ירידה בשיעור כפול (10.1%) במכירות החנויות הזהות, מזה שרשם השוק ועם צניחה של 76% ברווח הנקי, בהמשך לשחיקת הרווחיות התפעולית של רשת המזון לשפל של 1.5% מהמכירות.
בשופרסל נימקו את ההחלטה בעלייה בהוצאות: "אנו חווים עלייה משמעותית בעלויות של תשומות, לרבות שינוי והובלת מוצרים, אחסנה, עבודה ועוד. הייקור עולה לכדי עשרות ואף מאות אחוזים, ורק לאחרונה הגיעה התייקרות הדלק ל־26% מתחילת השנה. הייקור משפיע על הפעילות הלוגיסטית המשרתת בין היתר את המוצרים שלכם הנמכרים ברשת. על כן, השינוי בעלויות אלו צריך לבוא לידי ביטוי בעליית ההנחות הנגבות בגינם", נטען במכתב לספקים.
לספקים יש שבועיים לגבש את עמדתם, למרות שניתן להעריך כי המו”מ יימשך גם מעבר למועד האחרון שקבעה הרשת. את תוצאות העימותים, אפשר יהיה לראות במבצעי הרשת לקראת חגי תשרי, שיעלו במהלך ספטמבר.