סגור

חזרתו של אברכהן לשופרסל מערערת את מעמדו של בלוך

איציק אברכהן, שנבחר לדירקטוריון שופרסל ואמור להיבחר לתפקיד היו"ר, צפוי לפעול להחלפתו של המנכ"ל עופר בלוך. האחרון כבר הודיע למוסדיים שבכוונתו לעבוד לצד כל יו"ר

ניצחונו הסוחף של איציק אברכהן בבחירות לדירקטוריון שופרסל מציף את שאלת עתידו של המנכ"ל עופר בלוך. אברכהן, שעזב במרץ האחרון את כס המנכ"ל, לא מעוניין שבלוך ישמש תחתיו מנכ"ל החברה - וצפוי לפעול להחלפתו, חודשיים בלבד אחרי שמונה לתפקיד.
אברכהן הצליח להיבחר עם ארבעת הדירקטורים שאמורים לבחור בו לתפקיד היו"ר, ולהעניק לו יתרון מול ארבעת הדח"צים בחברה - מיכל קמיר, גדעון שור, אלדד אברהם ואיריס שפירא ילון - שזיגזגו בצורה מביכה, הובילו להדחתו של אברכהן מתפקיד המנכ"ל, ומאוחר יותר המליצו עליו ברשימת המועמדים לדירקטוריון, לפי דרישת הגופים המוסדיים שמחזיקים במניות שופרסל.
הארבעה שנבחרו לדירקטוריון לצד אברכהן הם שלמה זהר, ששימש מנכ"ל שופרסל פיננסים, רון הדסי, אילן רון ומשה אטיאס. שני דירקטורים מכהנים, רן גוטפריד ויואב שלוש, קיבלו פחות קולות מהחמישה והודחו מתפקידם בדירקטוריון, בצעד חריג מצד המוסדיים, בעלי המניות וצבי ויליגר, שהוא בעל המניות הפרטי הגדול בשופרסל.
הדבר המדהים הוא שאברכהן קיבל תמיכה מכל הגופים המוסדיים המשמעותיים שהצביעו בעד כניסתו לתפקיד. גוטפריד לא נתמך וכמעט שלא קיבל קולות, ואילו בשלוש תמכו שניים־שלושה מוסדיים גדולים, מה שלא הספיק לו.
גוטפריד, ששימש יו"ר זמני מאז שהודח יקי ודמני מתפקיד היו"ר ולא הועמד לבחירה לקדנציה נוספת על ידי ועדת הרכב הדירקטוריון שהורכבה מהדח"צים בחברה, אמר בתגובה ל"כלכליסט": "אני מקבל בכבוד ובאיחולי הצלחה לחברה את תוצאות ההצבעה. מה שבאמת חשוב זו החברה והעלאת ערכה לבעלי המניות. המבחן האמיתי יהיה בתוצאה. מקווה שהדירקטורים יפעלו על פי שיקול דעתם העצמאי, כפי שהחוק והממשל התאגידי הנכון מחייב ולא כמו שנכתב בתקשורת, כדבוקה". בדברי גוטפריד יש יותר מעקיצה לארבעת הדח"צים בחברה, שלכל אורך המהלך פעלו בדעה אחידה בהצבעות המשמעותיות הפרסונליות בעיקר.
בלוך, ככל הידוע, אינו מתכוון להתפטר מיוזמתו. ל"כלכליסט" נודע כי בשבועות האחרונים הוא נפגש עם גופים מוסדיים והודיע כי מבחינתו יעשה הכל כדי לעבוד לצדו של כל יו"ר שייבחר, כולל אברכהן. "אני פה כדי להישאר. כל תפקיד שבו כיהנתי כמנכ"ל היה ארבע שנים ויותר", אמר בלוך בפגישות, והוסיף כי אין בינו לבין ודמני, שהוביל לבחירתו, קשר מיוחד: "הוא יושב כמה כיסאות ממני בדירקטוריון חברת החשמל, ואין בינינו קשר מעבר לכך".
בלוך זכה לתמיכה גדולה מאוד של 95% מהמוסדיים שאישרו את תנאי שכרו והאופציות שאישר לו הדירקטוריון. שכרו החודשי של בלוך, שהחל את תפקידו ב־9 במאי, יהיה 125 אלף שקל ברוטו, והוא זכאי למענק שנתי מותנה ביצועים בהתאם להוראות מדיניות התגמול של החברה. בלוך יהיה זכאי לקבל 853,021 אופציות שיחולקו לארבע מנות, בשווי כולל של 4.2 מיליון שקל ובמחיר מימוש של 30 שקלים למניה (235% מעל המחיר היום), אשר יבשילו על פני תקופה של ארבע שנים (משקף שווי לשנה של 1,050,000 שקל).
עם זאת, גופים מוסדיים מיהרו לצנן את הרוחות סביב התמיכה שכביכול קיבל בלוך, ואמרו כי אין לתמיכה בשכרו שום קשר לדעה של בעלי המניות אם יש להשאירו בתפקיד המנכ"ל וכי את ההחלטה השאירו לדירקטוריון ולאברכהן. "אי־אפשר להגיד לא לשכר שהוא נמוך יותר מהמנכ"ל הקודם אברכהן", אמר מקור בגוף מוסדי והוסיף כי "תנאי השכר שלו פשוט סבירים. ההצבעה על כל אחד מהנושאים היתה בנפרד".
אותם גופים מוסדיים הדגישו כי בניגוד למנכ"ל פרטנר לשעבר אבי צבי שקיבל אופציות בתוך הכסף, האופציות של בלון הן מחוץ לכסף והבשלתן מותנית בהחלטה של הדירקטוריון שבראשו יעמוד אברכהן. נראה גם כי המוסדיים העדיפו להשאיר את ההחלטה אם להדיח את בלוך בידי אברכהן, שגם יישא באחריות לתוצאותיה.