סגור
חלב תנובה
חלב תנובה (צילום: שאטרסטוק)

גל ההתייקרויות במשק: מחירי מוצרי החלב שבפיקוח יעלו ב-4.9%

משרדי החקלאות והאוצר הגיעו להסכמות עם נציגי ענף החלב, לפיהן יעלו מחירי מוצרי החלב שבפיקוח ויבוטל המכס על גבינות קשות באופן מיידי ועל גבינות רכות בהדרגה

לא רק הדלק. גם מחירי מוצרי החלב יעלו ב-4.9%. זאת בהמשך להסכם ענפי שנחתם היום. בין מוצרי החלב שמחיריהם יתייקרו - חלב, גבינה צהובה, גבינה לבנה, אשל, שמנת, שמנת מתוקה ועוד. במסגרת ההסכם, הגיעו משרדי החקלאות והאוצר להסכמות עם נציגי ענף החלב, לפיהן יעלו מחירי מוצרי החלב שבפיקוח ב-4.9% ויבוטל המכס על גבינות קשות באופן מיידי ועל גבינות רכות בהדרגה.
בין הגבינות עליהן יבוטל המכס: מוצרלה, חלומי, גבינת ג'מיד (קישק) וגורגונזלה, וכן, יבוטל בהדרגה המכס על גבינות שמנת בעלות אחוז שומן הגבוה מ-5%. כך שבפעימה הראשונה, בתחילת שנת 2023, יירד המכס ב-50% מהמכס המוטל כיום, ושנה לאחר מכן (2024), יבוטל המכס לגמרי. כמו כן, יוגדלו מכסות היבוא למוצרי חלב בפטור ממכס בהתאם לנתוני הצריכה המקומית. כמו כן, מחיר המטרה (מחיר שאותו מקבלים הרפתנים מהמחלבות) יפחת ב-2.15 אג' מדי רבעון למשך שנה.
כמו כן, החל ממאי 2023, מחירי מוצרי החלב שבפיקוח יתעדכנו באמצעות מנגנון אוטומטי, בהסתמך על החלטות ועדת המחירים הבין-משרדית של משרד האוצר ומשרד החקלאות וללא צורך בחתימת השרים על צו מחירים.
נוסף על כך, הוסכם כי תוקם ועדה בהשתתפות משרדי החקלאות ופיתוח הכפר והאוצר ונציגי ענף החלב אשר תגבש תכנית פעולה לקידום והתייעלות ענף החלב, לרבות: בנושאי איחוד רפתות, קידום רפתות קטנות, רגולציה והקלות בניוד מכסות ועוד. הוועדה תגיש את מסקנותיה לוועדה תוך 6 חודשים. בנוסף, תיבחן האפשרות להגדיל את הקצאת העובדים הזרים בענף.
לנוכח המצב הפוליטי, הסכם זה ככל הסכם אחר בתקופה זו, נדרש לאישור משפטי.
בתקופה האחרונה חלו התייקרויות במגוון של מוצרים. בין היתר עלו מחירי מוצרי המותג הפרטי של שופרסל ורמי לוי. סנו ושסטוביץ העלו אף הם מחירים וחלו התייקרויות גם במחירי המשקאות (10.2%) והכלים החד־פעמיים (13.6%) בעקבות החלטת המדינה להטיל עליהם מס קנייה.
כמו כן בחודש שעבר חלה התייקרות במחיר הדלק שעלה ב-12 אגורות לליטר - העלייה החדה מזה 13 שנה.