סגור
מגרש מכוניות השכרת רכב ליסינג חדש
מגרש מכוניות. עלייה במכוניות החדשות שנמכרות לשוק המוסדי (צילום: יריב כץ)

46% מהרכבים החדשים מגיעים לציי רכב: כך עברו היבואנים למכור לשוק המוסדי

במחצית הראשונה של 2025, רק 54% מהמכירות נרשמו על שם פרטיים. המפסידים: בעלי רכב שמתקשים למכור, והקונים שמקבלים מכוניות שכבר "עשתה שנה" בשמש. הנתונים המלאים והפילוח בשוק הרכב

מחציתה הראשונה של 2025 אופיינה בשוק הרכב הישראלי בעלייה מספרית במכירות, אבל לא בהכרח בעלייה ששיקפה את המציאות. בעוד שיבואני הרכב אכן רשמו עלייה מסוימת ביחס לאשתקד, חלק נאה מהמכוניות הגיעו לחברות ליסינג וגופי סחר, שמיהרו להציע את המכוניות למכירה במגרשי "יד ראשונה אפס קילומטר" ברחבי הארץ.
מעבר לכך, חלק מרישומי המכוניות החדשות שבוצעו במחציתה הראשונה של 2025 היו רישומים על שם יבואני הרכב עצמם, כך היבואנים הגיעו למצב בו המכוניות ישבו במגרשים 11 חודשים ואז, בלית ברירה, רשמו את המכוניות על שם החברה.
כל העסקאות האלה שבהן מכוניות נרשמות על שם לקוח שאינו פרטי, אינן עסקאות ש"נעלמות" מהרדאר. כיום יש שתי דרכים לדעת כמה מכוניות נמכרו בישראל בפרק זמן נתון: הדרך האחת היא באמצעות הנתונים של איגוד יבואני הרכב - אך זה מדווח רק את מספר העסקאות שבוצעו על ידי יבואני הרכב הישירים (כלומר ללא יבוא עקיף). הדרך השנייה היא באמצעות נתוני משרד התחבורה אשר כוללים את כל המכירות. נתוני משרד התחבורה כוללים גם פילוח של נתוני המכירות ללקוחות פרטיים לעומת כל מי שאינם פרטיים, כלומר חברות, חברות ליסינג, גופי סחר וכו'. נתוני משרד התחבורה בדרך כלל אינם זמינים לציבור, בין היתר מכיוון שהם חושפים את הבטן הרכה של שוק הרכב הישראלי: מי מכר לציי הרכב וכמה. ואולם, לבקשת כלכליסט נחשפים כעת נתוני משרד התחבורה המסכמים את המכירות ללקוחות פרטיים, לעומת לקוחות שאינם פרטיים.
חשוב לציין: בשנים האחרונות נתוני משרד התחבורה כוללים גם מכירות "פייק" של רכבים חדשים שדווקא מופיעים במערכת כרכבים שהם יד ראשונה פרטית. הסיבה לכך היא שהיבואן רושם את המכוניות על שם עובדים בחברה עם הגיען לגיל 12 חודשים, מה שלמעשה מונע ממי שיקנה את הרכב לקבל את מלוא ההנחה שמגיעה לו על רכישה של רכב שנרשם על שם חברה.
מדוע לציבור חשוב לדעת אילו רכבים נרשמו על שם חברות ואיזה נרשמו על שם לקוחות פרטיים? הסיבה טמונה במכירה העתידית ובשמירת הערך: לקוח שקונה מיבואן רכב מכונית מצפה למכור אותה אחרי שנה, שנתיים או חמש שנים. ולכל מכונית יש ירידת ערך מסוימת במחירונים. אבל כאשר מדובר במכונית שהיא פופולרית דווקא בחברות, הלקוח מוצא עצמו אחרי שנתיים או שלוש שנים במצב שהופך את המכירה לבלתי אפשרית: בעוד שהלקוח הפרטי מבקש למכור את מכוניתו ורוצה לקבל עליה מחיר מחירון, חברות הסחר וציי הרכב מציעים את המכונית במחיר נמוך יותר, עם אחריות, עם מנגנון פרסום מאסיבי ש"דוחף" את המכונית ללקוחות, עם תוכניות תשלומים ומימון ועוד, מה שדורש מהלקוח הפרטי "להשוות תנאים", כלומר להוריד ממחיר הרכב כדי למכור אותו.
בעבר למוכרי מכוניות מ"יד ראשונה פרטית" הייתה הרבה יותר הצדקה לדרוש ולקבל מחירי מחירון. כיום לנוכח היקף השליטה של חברות הסחר בשוק המשומשות, מדובר במשימה הרבה יותר קשה. בנוסף, אי אפשר להתעלם מההיקף של מכירות "יד ראשונה אפס קילומטר"- מכוניות שכבר ברגע קריעת הניילונים נמכרות ללקוחות בהנחה נאה. גופי הסחר ויבואני הרכב "הוציאו את התופעה לאור" בשנה האחרונה, כך כבר לא מדובר בעסקאות שנעשות בשקט והרחק מעיני הציבור - ולמרות שמחירי המחירון לא תמיד משקפים את המצב, הקונים אינם טיפשים, כלומר מכונית שנפוצה ב"יד ראשונה אפס קילומטר" היא מכונית שתאבד מערכה.
אז אילו מותגים מכרו השנה יותר ללקוחות פרטיים ואילו מכרו יותר לחברות? נתוני משרד התחבורה שהושגו על ידי כלכליסט נוגעים למכוניות שנרשמו על שם לקוחות פרטיים – ולכל המכוניות שנמכרו בישראל, כולל יבוא עקיף. נתוני איגוד יבואני הרכב שמשמשים כבסיס להשוואה הכוללת (כלומר כמה מכוניות נמכרו בסך הכול) נוגעים רק לנתוני היבואנים שחברים באיגוד. אבל בכל מקרה, היקף היבוא העקיף כיום זניח ורוב המותגים המופיעים בסקירה כלל אינם מיובאים ארצה ביבוא עקיף.
באשר לנתונים הכוללים: לפי משרד התחבורה במחצית הראשונה של 2025 נמסרו בישראל 145,834 רכבים. מתוכם 79,158 נרשמו על שם לקוחות פרטיים. כלומר 66,676 נרשמו על שם חברות שונות. כלומר השנה 46% מהרכבים נרשמו על שם חברות. בשנה שעברה, לפי משרד התחבורה, נמכרו במחצית השנה הראשונה 131,082 מכוניות בסך הכול, מתוכן 74,486 נרשמו פרטיות - משמע אשתקד במחצית השנה הראשונה 56,596 מכוניות נרשמו על שם חברות שונות - משמע אשתקד 43% מהמכוניות נרשמו על שם חברות.
מבחינת הפילוח: כאן מדובר בהשוואה בין נתוני משרד התחבורה - שמספק מידע כמה מכוניות נרשמו לפי סוג הבעלות - ובין נתוני איגוד יבואני הרכב, המספק רק מידע אודות מסירות לפי מותג אך מדרג את המותגים לפי היקפי המסירות. כך, לפי נתוני משרד התחבורה אשר נוגעים לחמשת המותגים הנמכרים בישראל - נרשמו במחצית השנה הראשונה בישראל 8,807 מסירות של יונדאי על שם לקוחות פרטיים. לפי איגוד יבואני הרכב בתקופה זו נמסרו בישראל בסך הכול 20,063 מכוניות יונדאי (כולל מוניות) - משמע כ-43% ממסירות יונדאי במחצית השנה הראשונה הגיעו ללקוחות פרטיים.
טויוטה ניצבת במקום השני בטבלה - אך הפילוח שונה מאוד: בחצי השנה הראשונה 11,835 מכוניות טויוטה נרשמו על שם לקוחות פרטיים. לפי איגוד יבואני הרכב נמסרו בישראל 19,980 טויוטות - כלומר כ-59% ממסירות טויוטה הן ללקוחות פרטיים. במקרה של טויוטה יש לציין כי מדובר באחד המותגים הבודדים שכן נפוצים ביבוא עקיף, אבל גם כאן קיימת הטיה מסוימת: עיקר הטויוטות שמופיעות כיום במגרשי "יד ראשונה אפס קילומטר" (כלומר שנרשמו על שם חברה) הן מכוניות ביבוא עקיף.
במקרה של קיה – 4,435 מכוניות נרשמו על שם לקוחות פרטיים. בסך הכול לפי איגוד יבואני הרכב נמסרו במחצית הראשונה של השנה 13,543 קיות. משמע רק 32% ממסירות קיה השנה הגיעו ללקוחות פרטיים.
סקודה מסרה השנה 11,955 מכוניות לפי נתוני איגוד יבואני הרכב. לפי משרד תחבורה במחצית השנה הראשונה נרשמו 3,778 סקודות, משמע כ-31% ממסירות סקודה הגיעו ללקוחות פרטיים.
באשר לצמד מותגי הרכב הסינים המובילים - כאן קיימת התפלגות מעניינת: לאור היקף המלאים במגרשי ה"יד ראשונה אפס קילומטר" ניתן לשער שאצל הסינים תהיה הטיה חזקה לציי רכב - אבל בפועל ההתפלגות לא תמיד מעידה על רוב מכריע למכירות לליסינג, מה שמעיד על שתי מגמות: ראשית, הציבור בישראל מאמץ את הרכבים הסינים. שנית, לפי גורמים בענף, דווקא בגלל שמדובר במותגים הסינים הנמכרים ביותר, הם כן העבירו אלפי מכוניות לציי הרכב ולמגרשי הסחר - שפשוט אינם בנויים לקבל עוד מכוניות, כלומר במונחים אבסולוטיים אצל חברות הליסינג ומגרשי הסחר כן יש אלפי יחידות של הרכבים האלה, הם פשוט לא מוכנים לקבל יותר. במקרה של צ'רי, במחצית הראשונה נמכרו בישראל 4,157 מכוניות ללקוחות פרטיים. לפי הנתונים של איגוד יבואני הרכב - בישראל נמכרו 10,925 מכוניות במחצית. משמע 38% ממכירות צ'רי במחצית הגיעו ללקוחות פרטיים. במקרה של ג'אקו - המותג מסר 4,406 מכוניות ללקוחות פרטיים – ולפי איגוד יבואני הרכב נמסרו בישראל 8,459 רכבים. כלומר 52% ממסירות ג'אקו נרשמו על שם לקוחות פרטיים.

המותגים היפנים: סוזוקי ומאזדה לפרטיים, ניסאן לחברות

באשר למותגי הרכב היפנים (שאינם טויוטה) - כאן ניכרת מגמה מעניינת: בחלק מהמותגים הלקוח הפרטי עדיין שולט, אך בחלק מהמותגים מדובר בהטיה ניכרת לציי רכב. במאזדה 3,857 מכוניות נרשמו על שם לקוחות פרטיים – ובמחצית השנה הראשונה לפי איגוד יבואני הרכב נמסרו 6,344 מכוניות- משמע 60% ממסירות מאזדה נרשמו על שם לקוחות פרטיים. יצוין כי גם בפרסומי יבואנית מאזדה שבעצמה מוכרת "יד ראשונה אפס קילומטר" מצוינות מכוניות מאזדה שהן "יד ראשונה אפס קילומטר", אבל הרישום שלהן הוא פרטי (כלומר נרשם על שם עובדים ביבואנית) מה שעלול להטות את הנתונים.
בניסאן קיימת הטיה משמעותית בכיוון רישומי ציים: לפי משרד התחבורה 1,338 ניסאן נרשמו על שם לקוחות פרטיים - ולפי איגוד יבואני הרכב נמסרו בישראל במחצית 4,889 מכוניות ניסאן – כלומר רק 27% מהניסאן נמסרו ללקוחות פרטיים. במיצובישי 2,048 מכוניות נרשמו על בעלות פרטית מתוך 4,159 יחידות, כלומר 49% מכירות לפרטיים. בסוזוקי 1,712 מכוניות נרשמו על לקוחות פרטיים מתוך 2,710 מסירות, כלומר 63% מסירות ללקוחות פרטיים. ואילו בסובארו 1,457 מכוניות נרשמו על לקוחות פרטיים מתוך 2,701 מסירות, כלומר 54% מהמסירות נרשמו על שם לקוחות פרטיים.

המסירות הסיניות: מה עושים כשציי הרכב לא רוצים לקבל

קטגוריה נוספת שהתפלגות המסירות בה מעניינת מאוד היא קטגוריית החשמליות הסיניות: בשנה שעברה היה מדובר בלהיטי מכירות, השנה הרבה פחות. במקביל, בשנה שעברה חברות הליסינג לא מיהרו לאמץ את המכוניות האלה בגלל שיקולי ירידת ערך וערך שוק - והשנה נתח השוק שלהן בציי הרכב גדל. אבל מעבר לכך, הירידה בביקוש לרכב חשמלי השנה דירבנה העברת רכבים כאלה לגופי סח ר- שבתורם "נתקעו" עם החשמליות, מה שיצר חסם בפני העברת מכוניות חשמליות סיניות נוספות לסוחרים. כל אלה מייצרים תמונה מעניינת מבחינת היקף רישומי הציים.
כך, לפי נתוני משרד התחבורה יבואנית BYD רשמה השנה 3,215 מכוניות על לקוחות פרטיים. סך המכירות של המותג בישראל במחצית, לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, עמד על 5,577 יחידות, משמע כ- 57% ממכירות BYD השנה היו ללקוחות פרטיים. במקרה של MG, לפי משרד התחבורה 2,983 מכוניות רשמו על לקוחות פרטיים מתוך 5,343 מסירות, כלומר כ 55% ממסירות MG הגיעו ללקוחות פרטיים.
באקספנג שמסרה סך של 4,073 רכבים - 2,906 מכוניות נרשמו כפרטיות, משמע רוב הלקוחות- 71% הם פרטיים. בג'ילי נרשמו השנה 642 מסירות ללקוחות פרטיים מתוך 1,800 רכבים - משמע 35% ממסירות ג'ילי היו ללקוחות פרטיים. בלינק אנד קו 1,073 מכוניות נרשמו על שם לקוחות פרטיים מתוך סך מסירות של 1,697 יחידות, כלומר 63% מסירות לפרטיים. זיקר מסרה 833 מכוניות ללקוחות פרטיים- מתוך סך של 998 מסירות- מה שמצביע על אימוץ נאה מאוד בקרב לקוחות פרטיים עם 83% מסירות ללקוחות פרטיים. במקרה של דונגפנג- 546 מכוניות נרשמו במחצית על לקוחות פרטיים- מתוך 809 מסירות- כלומר חדירה של 68% ללקוחות פרטיים. לצד הסיניות יצוין כי בטסלה מסרו השנה 1,031 מכוניות ללקוחות פרטיים מתוך 1,571 מכוניות. טסלה לא מרבה למכור "יד ראשונה אפס קילומטר- משמע חוץ מ65% מכירות לפרטיים- קיים אימוץ של מכוניות טסלה בציי רכב.
לצד שלל הסיניות, הקוריאניות והחשמליות ניתן להבחין בנתון נוסף שמעיד על "מאזן כוחות חדש" בשוק הרכב הישראלי: הלקוחות הפרטיים מתרחקים ממותגי רכב אירופים - שבתורם פונים לציי הרכב . לפי הנתונים סיאט מסרה במחצית השנה הראשונה 1,422 מכוניות ללקוחות פרטיים מתוך 4,448 מסירות- 31% מסירות ללקוחות פרטיים. בפולקסווגן, מותג שנחשב כיום פחות ממוקד ציים נמסרו 1,588 מכוניות ללקוחות פרטיים מתוך 1,974 מסירות – כלומר 80% מסירות לפרטי.