סגור
מגרש מכוניות השכרת רכב ליסינג
מגרש מכוניות השכרת רכב (צילום: יריב כץ)

נתוני מכירות הרכב החצי שנתיים: עלייה מנופחת על רקע הנחות חריגות ומכירות פיקטיביות

מדו"ח המסירות של המחצית הראשונה של 2025 עולה כי למעלה מ-10% מהמכוניות נרשמו על שם היבואנים עצמם, הנחות של עד 30% ניתנו על דגמים סיניים וקיימת הצפה במגרשים של מכוניות "יד ראשונה אפס ק"מ". מכירות הרכב החשמלי צנחו מ-25% אשתקד ל-16.4% מהשוק בלבד

היום (ד') פרסם איגוד יבואני הרכב הישראלי את נתוני המסירות של המחצית הראשונה של 2025. בימים כתיקונם הדו"ח מהווה סוג של מקרה בוחן למצב שוק הרכב הישראלי. זמן קצר לפני פרסומו, מיהרו יבואני רכב שונים לשלוח הודעות לתקשורת שקובעות כי המכוניות שלהם "הכי נמכרות מסוגן".
בפועל, כיום להצהרות איו הרבה משקל: לפי הערכות מתוך כ-155 אלף מכוניות שנמסרו על ידי היבואנים, מעל 10% הן מכוניות ברישום עצמי. כלומר יבואנים מכרו את המכוניות לעובדיהם, רשמו אותן על שם החברה וכיו"ב.
מעבר לכך, כמויות אדירות של מכוניות סיניות, מג'אקו ועד צ'רי ו-BYD שמוצעות חדשות למכירה במגרשים של סוחרי רכב יעידו שחלק גדול מהמסירות היו לגופי סחר. כלומר, לא מדובר במכירות "אמיתיות" ללקוחות, אלא למי שמחזיק את המכוניות כעת.
על עובדה אחת אין עוררין: מה שקובע מי מוכר הכי הרבה השנה, לפחות במקרה של יצרני הרכב הסינים, הוא גודל ההנחה שאפשר להעניק לגופי סחר. כפי שפורסם ב"כלכליסט", מכירת מכונית פלאג אין הייבריד סינית בהוזלה של 25% לחברת סחר אינה נחשבת אירוע חריג. במקרה של חשמלית סינית, גם 30% אינם נחשבים להנחה חריגה.
חשוב לציין, טכנית, נתוני המסירות שמראים עלייה בהיקף הם רק ההתחלה: השוק צפוי לצמוח בחודשים הקרובים במה שיבואני הרכב לבטח יתארו כ"עלייה נאה במכירות". הסיבה היא שהיבואנים נקלעים כעת למחצית השנה השנייה בה המכוניות שיצאו מסין לישראל אשתקד יחגגו בקרוב שנה לייצורן - והיבואנים יהיו חייבים למכור אותן כ"יד". בין נתונים אלה למכירות אמיתיות – אין הרבה קשר. למעשה, ברוב חודשי השנה שלושת השבועות הראשונים של כל חודש היו חלשים למדי, ואז השבוע האחרון היה "חגיגת מסירות" - מה שמעיד על מכירה מאסיבית לציי רכב וגופי סחר. החודש היחיד בו ניתן היה לתרץ את המצב הזה - הוא חודש יוני, בגלל המלחמה.
מניתוח נתוני המסירות החצי שנתיים עולה תמונה שעל פניו אינה שונה משמעותית משנים עברו. מה שהשתנה הוא היקפי המאמצים שיבואני הרכב השונים השקיעו בשימור מיקומם בטבלה. עקרונית, מי שיסתכל על טבלת המכירות לא יופתע, אפילו יחשוב ש"אין חדש תחת השמש": סך המסירות בשוק עומד על 159,566, עלייה מתונה של 3% ביחס ל-155,181 מסירות אשתקד. וכאן "מפת האינטרסים" נהיית יותר מורכבת.
יונדאי מובילת השוק המסורתית עדיין מובילה עם 20,063 מסירות. יונדאי חוגגת שלושים שנים בישראל ובימים אלה ליבואנית חשוב לשמר את מעמדה בשוק הישראלי, גם מול היצרן וגם נוכח העובדה שהיא מייבאת כיום גם את רכבי ג'אקו הסינית ש"מככבים" בלא מעט מגרשי "יד ראשונה אפס קילומטר", מה שמצביע על הצפה של השוק. גורמים בענף הציגו בפני "כלכליסט" הנחות חריגות שניתנו על דגמים מסוימים של יונדאי, מה שמסביר את העלייה במסירות.
במקום השני ניצבת טויוטה עם 19,980 מסירות. במקרה זה, הביקוש נובע "מלמטה" - כלומר מהלקוחות הסופיים וגם העסקאות מול ציי רכב מציגות הנחות יחסית מתונות. קיה במקום השלישי עם 13,543 מסירות, נתון שמשקף ירידה מעניינת בהיצע הדגמים שנובעת מהתייקרויות של דגמים קטנים ופופולריים (כמו הפיקנטו). גם במקרה של סקודה, שנמצאת במקום הרביעי (כפי שהיה גם בעבר), מסירות של 11,955 מכוניות אינן מעידות בהכרח על התנפלות של הציבור אלא על מבצעים והנחות. גם במקרה האמור- נתוני עסקאות שהגיעו לידי "כלכליסט" מעידים על דחיפה אגרסיבית של סקודה בהנחות לציי הרכב.
אחרי סקודה מתרחש דווקא תהליך מעניין: צ'רי נמצאת במקום החמישי עם 10,925 מסירות ואחריה ג'אקו במקום השישי עם 8,459 מסירות. צ'רי וג'אקו הן שני מוצרים של קונצרן צ'רי- אך יש להן שני יבואנים שונים. אם מאחדים את המסירות שלהן – יוצא שמסירות קונצרן צ'רי בישראל ממקמות אותה למעשה במקום השלישי בישראל בהיקף המסירות. במקרה של שני המותגים, מגרשי "יד ראשונה אפס קילומטר" מוצפים במכוניות שלהם. נתוני עסקאות, במיוחד של דגמי הפלאג אין הייבריד אבל לא רק- חושפים הנחות בשיעור שעולה אפילו על 25%, מה שמאפשר למותגים האלה נתוני מסירות נאים – אינו בהכרח איכויות או יכולת.
מעבר לאלה, קשה שלא לשים לב ש BYD היא אומנם המותג החשמלי הנמכר בישראל – אבל במחצית הראשונה של 2025 היא רק במקום השמיני עם 5,577 מסירות (חלק קטן מהן-פלאג אין היבריד). בל נשכח שמדובר במותג שבשנה שעברה עוד איים על יונדאי וטויוטה וכעת נמצא הרחק תחתיהן. יצוין כי ל-BYD יש כיום את ההיצע הגדול ביותר בישראל של דגמים חשמליים: מכונית קטנה, מכונית עירונית, מספר רכבי כביש שטח, מכוניות מנהלים, אבל עובדתית הפגיעה במסירות רכב חשמלי מורגשת כעת ביתר שאת אצל מי שמבסס מכירות - על רכב חשמלי.
בהיבט זה מעניין לבדוק את נתוני המכירות של רכבים חשמליים בישראל השנה. כעת כבר ברור, מכירות רכב חשמלי בישראל נמצאות בירידה (26,159 מכוניות המהוות 16.4% מהשוק מול כ-25% אשתקד). יותר מכך, ברור שמכירות רכב חשמלי שעליהן יבואני הרכב מצהירים אינן בהכרח אמיתיות: המגרשים הגדושים במכוניות חשמליות "יד ראשונה אפס קילומטר" מוכיחים זאת היטב. אבל בכל זאת מעניין לראות את החלוקה - לווא דווקא של המותגים המובילים בשוק - אלא דווקא של אלה שנמצאים יותר נמוך בטבלה. הסיבה לכך היא שבסגמנט בו כל היבואנים "מבלפים" במסירות, לפחות אצל מי שלמטה בטבלה אפשר לדעת עד כמה הוא שקוע בבוץ.
השנה הגיעו לישראל לא מעט דגמים ומותגים חדשים, ברוב המקרים היבואן התחייב ליצרן לאלפי הזמנות. למעשה, אפשר להגיד בביטחון שמי שיש לו מותג חדש - הזמין לפחות 1,500 מכוניות, ולרוב גם יותר. וכעת המסירות הזעומות אינן מבשרות טובות.
BYD כמובן מובילה את השוק עם 4,328 מכוניות, אקספנג במקום השני עם 4,073 מכוניות (אגב, באופן מעניין אקספנג מוכרת מכוניות יותר יקרות מ-BYD ויש לה גם היצע מצומצם ביחס ל-BYD אבל הפער בין היצרניות מינורי), אבל מה שיותר מעניין הוא כאמור המותגים החדשים: דונגפנג מסרה 809 מכוניות ונאלצת לאחסן מכוניות בקניון ברעננה, כל מסירות מקסוס (שני יבואנים) מסתכמות ב-604 יחידות, דיפאל הצליחה למסור 487 יחידות בלבד השנה, הונגצ'י שהציגה בישראל רכבים חשמליים חדשים מסרה 397 יחידות בלבד, JAC שהזיכיון שלה עבר לידי אוטומקס - מסרה 277 מכוניות בלבד והמסירות של פורצ'ינג בישראל מתחילת השנה עומדות על 207 יחידות בלבד. למען הספר ספק: אלה נתונים מאוד חלשים.
מבחינת מדינות הייצור, כלומר מהיכן המכוניות מגיעות לישראל, סין נמצאת במקום הראשון עם 45,803 מכוניות, קוריאה הדרומית במקום השני עם 31,155 מסירות, יפן במקום השלישי עם 24,962 מסירות. זהו נתון שיש בו עיוות משמעותי - הסיבה היא שהדיווחים של יבואני הרכב מתייחסים למדינת ייצור, כלומר למדינה בה שוכן המפעל של יצרן הרכב - ולא למדינה בה שוכנת ההנהלה. כלומר, יצרן "קוריאני" כמו קיה מייצר גם באירופה. לעומת זאת, יצרן סיני מייצר לעת עתה רק בסין.
כאן נשאלת השאלה: כיצד יראו המכירות בעתיד? התשובה לעת עתה קשה לניבוי. הסיבה לכך אינה ההצלחות יוצאות הדופן שיהיו לענף השנה אלא דווקא העובדה שכבר כעת ניתן לומר בביטחון מלא שהנתונים לא יהיו מדויקים. למעשה רק כעת הענף נכנס להכנות ל"רבעון הבעייתי" האחרון של 2025. הסיבה לכך טמונה בנסיבות: השנה מס הקנייה על רכב חשמלי עלה בינואר, יבואני הרכב הכניסו לישראל מכוניות בדצמבר כדי לשחרר אותן ממכס, המכוניות האלה יוצרו באוקטובר אשתקד - וכפי שהנתונים מוכיחים היטב, מסירות רכב חשמלי בישראל בירידה משמעותית. כלומר, היבואנים שהכניסו לישראל אלפי מכוניות חשמליות יהיו חייבים למכור אותן למישהו (שאינו קונה אמיתי) באזור אוקטובר. על "נתוני מסירות" מרשימים כאלה לא ניתן לסמוך ולכן כל מה שקשור במסירות רכב חדש בישראל, לפחות השנה הנוכחית, הוא יותר בבחינת "מידע צופה פני עתיד" ופחות בבחינת מידע שבאמת ניתן להסתמך על מהימנותו.