ועידות ניו יורק 2022 ועידת ישראל-יוון לונדון 2023 ניו יורק 2024 כלכלה ירוקה כנס מיליון להייטק Power in Diversity הוועידה הלאומית לאנרגיה פינטק 2022 עתיד הרפואה ועידת הנדל"ן 2021 פינטק 2023 TECH TLV שבוע הסטארטאפים 2023 HealthTech משפיעות על הכלכלה The next big thing כנס כלכלת הקנאביס ועידת האנרגיה 2022 פינטק דיסקונט פריפריה טק שבוע הסטארטאפים 2024 Banking AI Mentor Class פורום היוניקורנס 2022 ארכיון הוועידות מקומי.קום The Hi-Tech Effect Meet&Tech ועידה לאומית לתשתיות אי-קומרס 2021 Agrifood Tech כנס הגיוון הכלכלית הלאומית 23 כנס יזמים ותעשיינים פורום היוניקורנס שבוע הסטארטאפים 22 כנס האיקומרס IPM SUMMIT FoodTech2023 שוק ההון 2024 AISRAEL 2024 כנס התחדשות עירונית Israeli Climate Awards המוח האוטיסטי איקומרס 2022 כנס הענן והדאטה שוק ההון 22 TechTLV2022 Innovation Cocktail Work after Work הפורום הכלכלי ערבי ניו יורק 2021 כנס השירות 2022 גיימינג 2022 טוקיו 2023 כנס אחריות סביבתית Roadshow Event כנס סייבר 2022 ClimateTech תחזיות 2024 מובילות את ישראל שבוע החדשנות 2022 גיימינג 2023 אקדמיה שעובדת כנס מוסדיים FOODTECH 2022 GeoInt360 שבוע החדשנות Tech@Work לוגיסטיטק Open Banking שש אחרי המלחמה כנס בילינסון לחדשנות PropTech ecommerce 360 Tech on the Beach ועידת החוסן הישראלי הייטק 2022 כנס המטרו 2023 ועידת האנרגיה 2021 RoadShow Event 23 Let's Talk Cyber כנס כלכלת המחר הכלכלית הלאומית 22 נגישות בטוחה Early on the spot TechTLV2024 Future of Higher Education לונדון 2022 Work Tech השקעות בראי גלובלי שוק ההון 2023 מפתחים בחזית 2023 +Startup +Startup Let's Talk Fintech ליברליות אונליין ניהול פיננסי

נוסחת הזהב לקמעונאות

הרשתות שהצליחו לשרוד ולשגשג לאחר התקופה הקשה שילבו נכון את פעילות האונליין והאופליין

אפי דהן 08:2225.10.18

אחת המגמות הכלכליות הבולטות של השנה שעברה הייתה קריסת הקמעונאיות. בארה"ב, שם הפגיעה היתה הקשה ביותר, נסגרו כמעט 5,700 חנויות עד חודש ספטמבר. השנה נראה שהרשתות האמריקניות הצליחו לבלום את הנפילה, כשרק 4,480 חנויות נסגרו מאז ינוארורשתות רבות מדווחות על עלייה חסרת תקדים בהכנסות. רבים האשימו את המסחר האלקטרוני בהיעלמות הרשתות, אבל למעשה האי־קומרס דווקא הציל את הענף.

 

פרטים והרשמה לוועידת המובייל והדיגיטל של "כלכליסט" - לחצו כאן   

 

יש מגוון סיבות להתאוששות ענף הקמעונאות, החל מפריחת הכלכלה ועד להידלדלות התחרות, אבל יש גורם נוסף שמאפיין את הרשתות שהצליחו לשרוד ואף לשגשג לאחר התקופה הקשה: שילוב נכון של אונליין ואופליין. בטרגט, למשל, אפשר להזמין בגדים מהאתר ולבחור האם לאסוף אותם מהחנות או לקבל אותם הביתה – עוד באותו היום.

 

רשת בתי הכלבו האמריקאית נורדסטרום מאפשרת ללקוחות שלא מרוצים מהמוצר שרכשו להחזירו ללא צורך לעבור דרך מענה אנושי - אם רוצים להחזיר פריט פשוט זורקים אותו בקופסה ייעודית הנמצאת מחוץ לחנות.

 

וול־מארט, הרשת הגדולה בצפון אמריקה, מעסיקה עשרות אלפי עובדים שתפקידם הוא לבחור מצרכים עבור צרכנים שקנו ברשת ולהוציא להם אותם למגרש החנייה.

 

גם הרשתות הישראליות, שרבות מהן סובלות ממשבר וירידה במכירות, במיוחד בתחום האופנה, מחפשות בנרות את הפתרון העסקי הנכון. בעבר, גם הן התייחסו למכירות ברשת כאל האויב הגדול וחלקן אף מקדמות מהלך שתדלני להטלת מכסים על מוצרים שאנשים פרטיים רוכשים אונליין מאתרים בחו"ל. זה מזכיר קצת את המלחמה של העגלונים נגד המכוניות בתחילת המאה הקודמת. היקף הרכישות של הישראלים ברשת צפוי לעמוד על כ־17 מיליארד שקל עד סוף השנה, ועוד להגיע לכ־22 מיליארד שקל עד שנת 2020, כך שמדובר במגמה שכבר לא ניתן לעצור.

 

 

אילוסטרציה אילוסטרציה צילום: שאטרסטוק

 

הפתרון הנכון הוא למצוא את נוסחת הזהב, את השילוב הנכון בין העולם המחובר לעולם הפיזי. לא ניתן לנתק לחלוטין בין העולמות. לקמעונאים יש מוצר, שצריך גם להגיע ללקוח ולפעמים אפילו לחזור חזרה למוכר. הלקוח מחפש לפשט ולקצר את האינטראקציה הזו וכמובן להוזיל את הקנייה. מתוך כך, הקמעונאים צריכים ללמוד איך להעניק חוויית קניות טובה יותר, המסתמכת על מסחר דיגיטלי ומשלבת שירות משופר ובעל ערך מוסף ללקוח.

 

ישראל היא אחת המדינות המובילות בעולם באחוזים בקניות מחו"ל, כש־80% מהצרכנים הישראלים מבצעים היום רכישות מאתרים בינלאומיים. אם חוויות הקנייה, המחיר והשירות שיקבלו הישראלים לא יהיו טובים מספיק — הם פשוט יעברו הלאה. המחאה הבאה, אם תרצו, תהיה שקטה — אף אחד לא ייצא לרחוב כי כולם יהיו עסוקים בקניות באינטרנט כמענה ליוקר המחיה.

 

על הקמעונאים הישראלים להסתכל על המגמות בעולם וללמוד מה עשו הרשתות הגדולות. מנהיגי הרשתות חייבים להפסיק להילחם בטכנולוגיה ולהתאים את עצמם למאה ה־21. כדאי שיעשו את זה לפני שהמשבר הפיננסי שלהם יהפוך למשבר אמון מול הצרכנים, שאותו כבר יהיה קשה לתקן. כשהלקוח ממשיך הלאה, לרוב הוא לא מסתכל אחורה.

 

אפי דהן, מנהל אזור מזרח אירופה, המזרח התיכון ואפריקה ב־PayPal

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x