סגור

קרן המטבע מורידה את תחזית הצמיחה העולמית ל-4.4%

זאת לעומת התחזית הקודמת לשנה הנוכחית שעמדה על 4.9%. "הצמיחה נחלשת כאשר הכלכלות מתמודדות עם שיבושים באספקה, אינפלציה גבוהה, חוב שיא ואי ודאות מתמשכת על רקע גל נוסף של קורנה", מציינים כלכלני הקרן ומעריכים שפגיעת האומיקרון בתוצר תורגש בעיקר ברבעון הראשון וכי "האפקט יתחיל להתפוגג החל מהרבעון השני"

קרן המטבע הבינלאומית (IMF) עדכנה את תחזית הצמיחה הגלובלית שלה (כלפי מטה), לפיה הכלכלכה העלומית תצמח ב-2022 בשיעור של 4.4% ולא ב-4.9% - 0.5% פחות לעומת התחזית האחרונה בנובמבר 2021.

3 צפייה בגלריה
קריסטלינה גאורגייבה יו"ר קרן המטבע
קריסטלינה גאורגייבה יו"ר קרן המטבע
קריסטלינה גאורגייבה, יו"ר קרן המטבע
(גטי אימג'ס)
"הצמיחה נחלשת כאשר הכלכלות מתמודדות עם שיבושים באספקה, אינפלציה גבוהה, חוב שיא ואי ודאות מתמשכת על רקע גל נוסף של הקורונה", מסביר גיטה גופינט, הכלכלנית הראשית של הקרן. לדבריה, ההתאוששות הגלובלית המתמשכת עומדת בפני אתגרים רבים כאשר מגיפת הקורונה נכנסת לשנה השלישית שלה וההתפשטות המהירה של זן האומיקרון גרמה להטלת מגבלות מחודשת במדינות רבות ולמחסור בכוח אדם.
"שיבושים בשרשראות אספקה עדיין מכבידים על הפעילות ותורמים לאינפלציה גבוהה יותר, מה שמוסיף ללחצי ביקוש שמקפיצים עוד את מחירי המזון והאנרגיה. יתרה מכך, רמת חוב שיא והמשך האינפלציה הגבוהה מגבילים את יכולתן של מדינות רבות לתת מענה לאותם שיבושים מחודשים", מציינת גופינט.
3 צפייה בגלריה
גיטה גופינאת גיטה גופינט הכלכלנית הראשית של קרן המטבע הבינלאומית
גיטה גופינאת גיטה גופינט הכלכלנית הראשית של קרן המטבע הבינלאומית
גיטה גיטה גופינט, הכלכלנית הראשית של קרן המטבע
(צילום: בלומברג)
לפי הקרן, פגיעת האומיקרון בתוצר תורגש בעיקר ברבעון הראשון של 2022, אך החדשות הטובות הן כי "האפקט יתחיל להתפוגג החל מהרבעון השני". כלכלני הקרן מסבירים כי הירידה של 0.5% בצמיחה מוסברת ע"י היחלשות הצמיחה בשתי הכלכלות הגדולות בעולם - האמריקאית (0.2%) והסינית (0.2%) וה-0.1% הנוספים בשאר כלכלות העולם.
3 צפייה בגלריה
מימין נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא סין שי ג'ינפינג
מימין נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא סין שי ג'ינפינג
מימין: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא סין שי ג'ינפינג
(צילום: AFP)
במקרה של ארה"ב, הירידה צפויה בשל הסיכוי הנמול שתוכנית ההשקעות בתשתיות הגרנדיוזיות של הנשיא ג'ו ביידן תתממש בהיבט התקציבי-פיסקאלי, וגם קצב מהיר יותר של צמצום מוניטארי מלווה בהעלאות ריבית תכופות יותר – בצד המוניטארי. גם לשיבושים בשרשראות האספקה צפויות לפגוע בכלכלה הגדולה בעולם.
לגבי הכלכלה הסינית, הורדת תחזית הצמיחה משקפת המשך ההתכווצות בסקטור הנדל"ן והתאוששות חלשה מהצפוי בצריכה הפרטית.

המדיניות הנוקשה בסין עלולה להחמיר את השיבושים

ובכל זאת, גם כלכלני קרן המטבע, בדומה לכלכלני הבנק העולמי מוטרדים בעיקר ממה שיתרחש בעולם המתפתח (השווקים המתעוררים): בעוד שהכלכלות המתקדמות צפויות לחזור כבר ב-2022 למגמה שלפני המגפה, מספר שווקים מתעוררים וכלכלות מתפתחות צפויות להישאר מתחת למגמה הזו גם השנה.
"התחזית כפופה לאי ודאות גבוהה ולסיכונים", כותבים כלכלני קרן המטבע כאשר הכוונה היא לסיכוי של הורדה נוספת במהלך השנה. "הופעתם של וריאנטים מזיקים יותר עלולה להאריך את המשבר. אסטרטגיית 'אפס סובלנות ל-COVID' של סין עלולה להחמיר את השיבושים בשרשראות האספקה העולמיות, ואם הלחץ הפיננסי בסקטור הנדל"ן יתפשט לשאר הכלכלה הסינית, ההשלכות יורגשו באופן נרחב", קובעים הכלכלנים.
כמו כן, סיכון נוסף שמאיים על התחזית מגיע מצד האינפלציה בארה"ב. אם היא תפתיע ותהיה חריפה יותר מהצפוי (תחזית האינפלציה לכלכלות המתפתחות הועלתה בכ-1.6% לרמה של כ-4% שנתית - מחוץ ליעד יציבות המחירים) היא עלולה לזרז עוד יותר את העלאות הריבית על ידי הפד "ולהחמיר בצורה חדה את התנאים הפיננסיים העולמיים", נכתב בדו"ח. כלכלני הקרן מציינים גם את ה"עלייה במתחים הגיאופוליטיים" ואת "התסיסה החברתית" כאיומים על הצמיחה העולמית.