סגור

אחרי הנטישה של המותגים: ברוסיה מחפשים תחליפים

קמעונאים ברוסיה פונים לסין, הודו, איראן וטורקיה: "לאורך זמן, זה יסייע לנו להחליף את המותגים שעזבו עם חלופות דומות". הסנקציות שהובילו למחסור במוצרים ברוסיה, כבר האיצו גם את האינפלציה במדינה

סין, הודו, איראן וטורקיה ממלאות את החלל שנוצר ברוסיה בעקבות הסנקציות וגל העזיבות של מותגים ורשתות מערביות את המדינה, כך לפי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס.
המועצה הרוסית למרכזי קניות (RCSC), המייצגת קבלנים, בעלי מרכזי קניות ומפעילי חנויות קמעונאיות, מסרה כי היא מנהלת מו"מ עם נציגים בארבע המדינות לגבי מציאת חלופות למותגים המערביים. "שלחנו אליהם רשימה של החברות הזרות שהפסיקו באופן זמני את הפעילויות שלהן ברוסיה כדי שיוכלו למצוא את המקבילות המתאימות", נמסר בהצהרה שפורסמה באתר המועצה. "לאורך זמן, זה יסייע לנו להשלים או להחליף לגמרי את המוצרים של המותגים שעזבו עם מותגים בעלי איכות ועיצובים דומים".
1 צפייה בגלריה
סניף מקדונלד'ס ב מוסקבה רוסיה
סניף מקדונלד'ס ב מוסקבה רוסיה
סניף מקדונלד'ס במוסקבה
(גטי)
עשרות מותגים מערביים גדולים הכריזו על הפסקת הפעילות שלהם במדינה מאז החלה הפלישה לאוקראינה לפני כחודש, ביניהם נייקי, זארה, סטארבקס, איקאה ואפילו מותגי יוקרה כמו שאנל ו-LVMH. בשבוע שעבר הצטרפה גם ענקית המזון נסטלה לחברות המצמצות פעילות והכריזה כי תפסיק למכור את מותגי קיטקט ונסקוויק ברוסיה, וזאת לאחר שעצרה יבוא ויצוא של מוצרים "לא חיוניים". המהלך האחרון מגיע בעקבות ביקורת שהטיח בחברה השוויצרית נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. "אוכל טוב. חיים טובים. זה הסלוגן של נסטלה. החברה שמסרבת לעזוב את רוסיה", אמר זלנסקי במסר מצולם למפגינים נגד המלחמה בברן.
הסנקציות שהובילו למחסור במוצרים ברוסיה, כבר האיצו גם את האינפלציה במדינה. ביום שישי פורסמו הנתונים הרשמיים במדינה לפיהם שיעור האינפלציה השנתי זינק ל-14.5% בשבוע שהסתיים ב-8 במרץ, השיעור הגבוה ביותר מאז 2015.
ב-RCSC קיימו לאחרונה ועידה בקרב משתתפי השוק ודנו באתגרים העומדים כיום בפני הקמעונאיים הרוסיים. כך למשל, איגור מלטינסקי המנכ"ל של חברת מלון פשן גרופ, שבבעלותה ארבעה מותגי אופנת נשים ברוסיה, אמר בוועידה כי האתגרים העיקריים העומדים בפני הקמעונאיות המקומיות כוללים את העלייה החדה בעלויות הייצור בשל הזינוק בעלויות הרכש והלוגיסטיקה. החברה אף תכננה הנפקה השנה, אך בשבוע שעבר חברת הנדל"ן השבדית איסטניין, שהיא בעלת אחזקת מיעוט במלון, הודיעה כי ההנפקה נדחתה, וזאת בין השאר מכיוון שהסנקציות השפיעו לשלילה על החברה.