סגור

לחץ ברוסיה: האינפלציה זינקה ל-14.5% - שיא של שבע שנים

קריסת הרובל בעקבות הסנקציות והתייקרות מוצרי היבוא נותנות את אותותיהן; הרוסים חשים זאת בכיסם, ונאלצים לשלם יותר עבור שורת מוצרי בסיס, כשהסוכר והבצלים התייקרו ב-14% בממוצע, התה - ב-4% ונייר טואלט - ב-3%

הסנקציות על כלכלת רוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה נותנות את אותותיהן, בין היתר ביוקר המחיה במדינה. לפי נתונים רשמיים, שיעור האינפלציה השנתי זינק ל-14.5% בשבוע שהסתיים ב-18 למרץ. זהו שיא מאז שנת 2015.


לפי כתבה ב-BBC, הרובל הרוסי איבד 22% השנה, מה שסייע בעליית המחירים של סחורות מיובאות. היום (ו') נסחר המטבע הרוסי לפי שווי של יותר מ-99 דולר לרובל. הבנק המרכזי של רוסיה הכפיל את הריבית ל-20% החודש מתוך כוונה לעצור את קריסת המטבע.


2 צפייה בגלריה
מדפים ריקים בסופרמרקט במוסקבה
מדפים ריקים בסופרמרקט במוסקבה
מדפים ריקים בסופרמרקט במוסקבה
(צילום: Christian Thiele)

אתמול התחדש לאחר כחודש המסחר בבורסת מוסקבה שננעלה בעלייה של 4.4% לאחר שכבר עלתה ב-10% במהלך היום. לדברי אנליסטים, תוכנית הממשלה לקנות מניות של חברות רוסיות בשווי של מיליארדי דולרים סייעו למגמה החיובית, כשלפי שעה נמשך האיסור על סחר עם משקיעים זרים וביצוע מכירות בשורט.
לפי שירות הסטטיסטיקה הפרדלי של רוסיה, מחירי הסוכר זינקו ב-37.1% בכמה אזורים במדינה, ובממוצע - ב-14%. מדובר במוצר חשוב מיוחד מאחר שהוא משמש לשימור מזון ולהפקת משקאות אלכוהוליים.
מחירי הבצל עלה ב-13.7%, כשבכמה אזורים אף ב-40.4%. החיתולים רשמו התייקרות ב-4.4%, התה השחור - ב-4% ונייר טואלט - ב-3%.
סטיבן אינס מחברת SPI Asset Management תלה את עיקר ההתייקרויות בחולשת הרובל, ולדבריו בשל כך "כל דבר שרוסיה מייבאת מתייקר באופן אקפוננציאלי".

2 צפייה בגלריה
תור לבנק במוסקבה
תור לבנק במוסקבה
תור לבנק במוסקבה
(צילום: רויטרס)

רוסיה מתקשה מאוד לסחור עם העולם בעקבות הסנקציות שהוטלו מצד ארה"ב, בריטניה, האיחוד האירופי ומדינות רבות נוספות, כולל ניתוק קשר עם בנקים רוסיים ועם הבנק המרכזי, קרנות ההשקעה ומשרד האוצר שלה. חברות רבות הפסיקו את פעילותן במדינה.
למרות הטענות למחסור, סגנית ראש הממשלה ויקטוריה אברמצ'נקו פרסמה הודעה לפיה רוסיה "יכולה לספק את צרכיה בכל הנוגע לסוכר ולכוסמת. אין צורך בפאניקה, יש מספיק לכולם".
אולם כמה רוסים אמרו ל-BBC כי הם חשים בלחץ המחירים. ז'ניה מירוניוק אמרה שמחיריהם של מוצרי יסוד רבים "זינקו דרמטית" בסנט פטרסבורג. לדבריה, "זה די מורגש כשהולכים לקניות. הרבה אנשים קונים בכמויות, מחשש שהמוצרים יעלמו"
לדברי מרקוציו אנז'לו, המתגורר בקרסנודאר שבדרום רוסיה, המצרכים התייקרו ב-20%-10%, אך הוא אינו מודאג: "באופן כללי, לא אני ולא קרוביי מודאגים מכך. המחירים ברוסיה עולים מדי פעם ואנחנו רגילים לכך".