סגור

מהנדסי הערים למשרד הפנים: ראש מנהל התכנון הבא חייב להיות אדריכל עם ניסיון ברישוי

יו"ר איגוד המהנדסים בישראל צחי כהן קורא למנות כמחליף לדלית זילבר אדריכל עם ניסיון בתחום הרישוי. לטענתו, תנאי הסף לתפקיד כיום נמוכים מדי

מהנדסי הערים יצאו בקריאה למשרד הפנים, לבחור במועמד או מועמדת לראשות מינהל התכנון בעלי ניסיון ברישוי.
כך עולה ממכתב שששלח האדריכל צחי כץ, מהנדס העיר מודיעין ויו"ר איגוד מהנדסי הערים בישראל, ליאיר הירש, מנכ"ל משרד הפנים, העומד בראש ועדת האיתור למנכ"ל מינהל התכנון הבא.
במכתב מצויין כי "עמדת האיגוד היא, שבראש מינהל התכנון י/תעמוד אדריכל/ית בעל/ת ניסיון מעשי בתחום התכנון והרישוי. כך היה בעבר, ובנוסף יש לתת עדיפות למי שכיהנ/ה בפועל בתפקיד מהנדס/ת עיר".
המכתב מלמד על המתח המחריף בין האדריכלים ומתכנני הערים. יש לציין כי בשתי הקדנציות האחרונות מילאו את תפקיד ראש מינהל התכנון דלית זילבר ובינת שוורץ. שתיהן בוגרות תואר בתכנון ערים.
2 צפייה בגלריה
יאיר הירש מנכל משרד הפנים
יאיר הירש מנכל משרד הפנים
יאיר הירש מנכל משרד הפנים
ברקע הדברים פרישתה הצפויה של דלית זילבר, מנכ"לית מינהל התכנון, בחודש אוגוסט הקרוב. מינהל התכנון הוא הגוף החשוב במדיניות התכנון בישראל. במציאות של משבר דיור ומצוקת תשתיות, מרכזיותו ומשמעותו של תפקיד זה לשוק רבה. פרסום הקמתה של ועדת האיתור לפני כחודש עורר שמועות על זהות המועמדים. בין השמות שהוזכרו: אדר' רפי רייש, מתכננת הערים דקלה פרסיקו, מתכנן הערים איתמר בן דוד, ושירה ברנד, מתכננת ערים ומשפטנית.
איגוד מהנדסי הערים טוען שהדרישות לתפקיד, כפי שפורסמו ע"י ועדת האיתור "נמוכות". הארגומנט המרכזי במכתב הוא שלמתכנני ערים אין נסיון מעשי בקידום בנייה: "תחום הרישוי הינו תחום התמחות ייעודי, שחלק מהמועמדים, נעדרי כל הכשרה, רישוי הולם ואף סמכות לעסוק בו. יובהר, על מנת לתת היתרי בנייה נדרש המהנדס או האדריכל להיות רשוי, ולקבל רישיון מרשם המהנדסים והאדריכלים. מתכננים אינם רשומים בפנקס רשמי של המדינה ואינם מקבלים רישיון לעסוק בתחום היות ואין להם הכשרה מתאימה".

בעיה רחבה

ללא מעט מהנדסי ערים אין הכשרה באדריכלות ותיכנון הערים. כך למשל, יואל אבן, מהנדס העיר ירושלים, מוסמך הטכניון במדעים ובהנדסה אזרחית. וכך גם פארס דאהר, מהנדס העיר נהריה, בוריס טיקמן, מהנדס טירת הכרמל וליאון גורדצקי, מהנדס נשר.
2 צפייה בגלריה
דלית זילבר מנכ"לית מינהל התכנון 9.2.20
דלית זילבר מנכ"לית מינהל התכנון 9.2.20
דלית זילבר מנכ"לית מינהל התכנון היוצאת
(צילום: ענבל מרמרי)
צחי כץ אמר שמדובר בבעיה רחבה: "אני חושב שראוי שבערים הגדולות, בהן יש סוגיות של תכנון אורבני, המהנדס לא יהיה מהנדס עיר. לעומת זאת במקומות קטנים, כפריים, לא יזיק אם יהיה מהנדס. זו עמדה שרווחת אצל הרבה חברים באיגוד. מי שיעמוד בראש הפירמידה צריך להיות אדריכל. כזה שמבין תלת מימד".
לדברי כץ, לא מתאים שמתכנני ערים יעמדו בראש מינהל התכנון: "אין לנו עניין עם מתכנני הערים. אבל, הגיע הזמן שיתכבדו לפנות למדינת ישראל ויקבלו הכרה. אדריכלים, ועורכי דין עושים סטאז', מבחן הסמכה ונרשמים ע"י המדינה שגידרה מה מותר ואסור להם לעשות. המתכננים עשו תואר שני ביום וחצי לימודים בשבוע. בעולם זו דיסציפלינה שנלמדת בצורה ראויה. נוצר פה ואקום, והמדינה צריכה לעשות סדר. ראש מינהל התכנון לא מתעסק רק עם תכנון. הוא מתעסק עם רישוי, רגולציה של תכנון. תנאי הסף לבחירת מנכ"ל מינהל התיכנון מדאיגים. אנחנו רואים מה קורה כבר עכשיו".
איגוד המתכננים בתגובה: "לצערנו הרב, אנו עדים לניסיונות חוזרים ונשנים של איגוד מהנדסי הערים, שותפינו למקצוע, לצמצם את מספר העוסקים בתחום התכנון ובכך למעשה לבטל תחום מקצועי שלם, תכנון ערים ואזורים, שהעוסקים בו הם שהוכשרו לפעילות תכנונית כוללת ומקצועית. ניסיונות אלו עלולים להביא לפגיעה אנושה באיכות התכנון ובשוק הדיור בישראל.
"נזכיר לאיגוד מהנדסי הערים את שידוע להם: עיקר ייעודו של מנהל התכנון הוא לקדם ראייה תכנונית רחבה ומטרות לאומיות כוללות בתחום התכנון והפיתוח של מדינת ישראל. מתכנני הערים הם בעלי הכישורים וההכשרה המקצועית לכך. תחום התכנון העירוני מטרתו לקבוע מדיניות ציבורית ואסטרטגיות לפתרון בעיות מורכבות בתחום העיר והאזור ולשמור על הערכים הציבוריים והבריאותיים במרחב הפיסי, הכלכלי והחברתי בעיר. הוא נלמד בארבע אוניברסיטות בישראל, וקיבל על כך את אישור המל"ג. רק לימודים אלו מקנים את הראיה הכוללת. הרקע למקצוע תכנון ערים יכול להיות מגוון של מקצועות, ביניהם כמובן אדריכלות, אבל לא רק. כל ניסיון לקדם לראשות מנהל התכנון אנשים שאינם בעלי השכלה וראייה של תכנון ערים הינו פגיעה במטרות המנהל וביכולתו להשיג את היעדים הלאומיים.
"יתר על כן, המהלך הינו חוליה נוספת בשרשרת של פעילויות של איגוד מהנדסי הערים ושל התאחדות האדריכלים, שכל מטרתם להביא לצמצום העוסקים בתחום ולהשארתו בידי משרדי ההנדסה ואדריכלות, דבר שהשלכותיו נרחבות וכוללות פגיעה באיכות התכנון הלאומי. לו איכות התכנון בישראל היתה בראש מעיניו של איגוד מהנדסי הערים, היה תומך בכך שבראש מנהל התכנון יעמדו איש או אישה העוסקים בתכנון ערים".