סגור

בלעדי לכלכליסט
חלופת התמ"א 38 של איילת שקד תכלול לראשונה היטל השבחה

החוק של שרת הפנים שיובא ביום ראשון לוועדת השרים לחקיקה יאפשר לעיריות לבחור בין שלוש חלופות: קבלה של 15% מהשטח הבנוי לשימושים ציבוריים, היטל השבחה של 25% או היטל השבחה מופחת של 12.5%

החוק של שרת הפנים איילת שקד שיחליף את תמ"א 38 הושלם וככל הנראה יופץ לוועדת השרים לחקיקה במהלך היום כדי שיעלה לדיון ולאישור הוועדה ביום ראשון.
החלק שהיה חסר עד עתה בפאזל הוא סוגיית היטל ההשבחה שגובשה סופית בימים האחרונים. לכלכליסט נודע כי הפתרון של שקד יאפשר לעיריות לבחור בין שלוש חלופות: קבלה של 15% מהשטח הבנוי לצורך שימושים ציבוריים; היטל השבחה בשיעור של 25% או היטל השבחה מופחת בשיעור של 12.5%. כלומר אם העירייה תבחר לקבל שטח במסגרת התוכנית שישמש לצורכי ציבור (למשל, גן ילדים או מרכז חוגים) היא לא תוכל לגבות היטל השבחה.
1 צפייה בגלריה
איילת שקד חברת כנסת מ מפלגת ימינה
איילת שקד חברת כנסת מ מפלגת ימינה
איילת שקד
(צילום: יואב דודקביץ)
היטל השבחה הוא מס עירוני שעירייה גובה בעקבות תוכנית בניין עיר שהיא אישרה ומשביחה את שווי הנכס, בדרך כלל שיעורו 50% מעליית הערך של הנכס בזכות התוכנית החדשה. תמ"א 38, התוכנית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, ביקשה לעודד את חיזוק וחידוש הבניינים באמצעות תמריצים כלכליים לכן איפשרה הוספת קומות בבניין שעובר חיזוק או נהרס ונבנה מחדש, אך חרף עליית שווי המגרש בעקבות תוספת הדירות, תמ"א 38 אילצה את העיריות לתת פטור מהיטל השבחה כדי להעצים את התמריץ הכלכלי ליזמים. זו אחת הסיבה המרכזיות שבעקבותיה עיריות התנגדו לתמ"א 38.
על פי חוק הכסף שהן גובות בהיטל השבחה משמש לרכישת קרקע לצורכי ציבור והשקעה במוסדות חינוך ותשתיות. העיריות טענו כי התוכנית מאלצת אותם לקלוט תושבים חדשים שמעמיסים על מוסדות ציבור ותשתיות קיימות, אך לא מייצרת להן עוד הכנסות שיאפשרו להיערך לזינוק באוכלוסייה. החלופה של שקד נועדה ליצור איזון בין התמריץ הכלכלי ליזמים והצרכים של העיריות. מצד אחד שיעור היטל ההשבחה נמוך משיעורו בתוכניות רגילות, כך שנותר תמריץ כלכלי. מצד שני העירייה תוכל לבחור בין חלופות שמתאימות לה בהתאם לשיקולים תכנוניים וכלכליים. למשל, הורדת היטל השבחה למדרגה התחתונה של 12.5% טובה במקרים שבהם הרווחיות של הפרויקט נמוכה.
לוח הזמנים לאישור החקיקה החדשה צפוף. מנהל התכנון מבקש לבטל את תמ"א 38 כבר באוקטובר 2022. הדיון ביום ראשון הוא ההזדמנות האחרונה לקדם את החוק לפני שהכנסת יוצאת לפגרת הקיץ ממנה תשוב רק בספטמבר, חודש עמוס בחגים.