סגור
איציק אברכהן
איציק אברכהן יו"ר שופרסל (אלעד גרשגורן)

רגע לפני התחרות מחו"ל: שופרסל יורדת במכירות, בסניפים הזהים ובכל מדדי הרווח

בתום מחצית סוערת שהחלה במינוי הנהגה חדשה והסתיימה בהחלפתה: רשת הקמעונאות הגדולה בישראל סיימה את התקופה עם ירידה של 2% בהכנסות, שחיקה של 3.4% במכירות חנויות זהות ושל 5.7% במכירות למ"ר. הרווחיות התפעולית של הסופרים במחצית צנח ל-1.5% בלבד מהמכירות. הרווח הנקי צלל ב-55% לעומת המחצית המקבילה ועמד על 95 מיליון שקל

תחת סערת חזרתו של איציק אברכהן לתפקיד היו"ר ורגע לפני כניסת הרשתות הזרות לפעילות בישראל: שופרסל דיווחה היום (ד') על נסיקה בהכנסות בסיכום המחצית הראשונה, לצד ירידה במכירות בחנויות הזהות, במכירות למ"ר וכן ברווחיות. מנגד, נתח המכירות של המותג הפרטי ממשיך להתחזק.
רשת הקמעונאות הגדולה בישראל סיימה את המחצית הראשונה עם מכירות של 7.2 מיליארד שקל, ירידה של 2% לעומת המחצית המקבילה. המכירות בחנויות הזהות בסופרים של שופרסל ירדו ב-3.4% והמכירות למ"ר הצטמקו ב-5.7%. שופרסל מסבירה את הירידה במכירות ביציאה ממשבר הקורונה, ש"תמך" במכירות רשתות המזון- זאת כאשר הציבור נשאר בבית, והוציא כספים רבים יותר על הסופרים ופחות על מקומות בילוי ומסעדות.
המיקוד בתוצאות המחצית ולא ברבעון מנטרלת את השפעת חג הפסח. בשנת 2022 עיקר מבצעי חג הפסח השפיעו על הרבעון השני - ערב החג היה ב-15 באפריל - ואילו בשנת 2021 הם השפיעו בעיקר על הרבעון הראשון - ערב החג היה ב-27 במארס.
שופרסל עברה טלטלה חזקה במחצית הראשונה, במהלכה מונה לה מנכ"ל חדש שפוטר בהמשך ביוזמת היו"ר שפרש בתחילת התקופה וחזר אליה כיו"ר לאחר כחצי שנה, לאחר הדחת היו"ר הקודם. איציק אברכהן פרש בינואר מתפקיד המנכ"ל, בתום כהונה של 10 שנים, על רקע חילוקי דעות עם היו"ר יקי ודמני - כהונתו של ודמני לא הוארכה על ידי המוסדיים שלא אהבו את התנהלותו מול אברכהן, ובמקומו נכנס לתפקיד באופן זמני רן גוטפריד. ממש לקראת תום המחצית חזר אברכהן לחברה, הפעם בתפקיד היו"ר. בתפקיד החדש הביא היו"ר לפרישתו של המנכ"ל עופר בלוך, שנכנס לתפקיד חודשים ספורים לפני כן, בחודש פברואר.
נקודת אור קטנה עבור שופרסל בדוח הנוכחי היא השיפור הקל במכירות המותג הפרטי, שעמדו במחצית הראשונה על 27% ממכירות הרשת, לעומת 26.8% במחצית המקבילה. מנגד, מכירות האונליין של שופרסל נחלשו ועמדו על 20.1% מהמכירות לעומת 21% מהמכירות במחצית המקבילה.
נתון המכירות בחנויות הזהות בודק את מכירות הרשת בחנויות שהיו פתוחות באופן מלא במחצית הראשונה וכן במחצית המקבילה. נתון זה מנטל בעצם השפעה של חנויות חדשות על המכירות. נתון המכירות למ"ר מצביע על מידת היעילות שבה מנצלת הרשת את שטחי המסחר שהיא מפעילה (ועולים לה בהוצאות רבות). כאשר החנויות של שופרסל מוכרות פחות על כל מ"ר שהן מפעילות, ועלויות התפעול של הסניפים ממשיכות להתעצם - אין מנוס משחיקה ברווחיות של הרשת.
הרווחיות הגולמית של שופרסל נשחקה במחצית הראשונה ל-26.3%, לעומת 27.5% במחצית הראשונה של 2021. הרווחיות התפעולית של שופרסל הצטמקה במחצית ל-2.9% בלבד, לעומת רווחיות תפעולית של 5.2% במחצית המקבילה. כאשר בוחנים את נתון הרווחיות התפעולית של מגזר הסופרים בלבד, מגלים תמונה עגומה יותר - שחיקה ברווחיות התפעולית לרמה של 1.5% לעומת 4.1% במחצית המקבילה.
הרווח התפעולי של הקבוצה עמד בתקופה האמורה על 243 מיליון שקל, ירידה של 36.4% לעומת המחצית המקבילה ב-2021. בשורה התחתונה רשמה שופרסל רווח של 95 מיליון שקל, צניחה של 55% לעומת המחצית המקבילה.