סגור

חשיפה
המינוי של בלוך למנכ"ל יהפוך את היו"ר לאיש החזק בשופרסל

דירקטוריון ענקית הקמעונאות בחר בעופר בלוך, מנכ"ל חברת החשמל, כמחליפו של איציק אברכהן בכס המנכ"ל של שופרסל. עם היוודע הבחירה, המניה נפלה. הרזומה של בלוך כמנהל אינו כולל ניסיון קמעונאי, והוא מותיר את הבמה ליו"ר יקי ודמני

דירקטוריון ענקית הקמעונאות שופרסל בחר אתמול יותר ממנכ"ל אחד. למעשה, הוא בחר שני מנכ"לים — מנהל כללי חדש בדמות עופר בלוך, מנכ"ל חברת החשמל מאז 2015 שיחליף את איציק אברכהן, ומנכ"ל־על בדמות היו"ר יקי ודמני, שיוכל להפוך לדומיננטי במיוחד בעקבות המינוי של בלוך.


הבחירה של דירקטוריון שופרסל — שהתבצעה אתמול אחר הצהריים לאחר ישיבה ממושכת, ונחשפה לראשונה ב"כלכליסט" — התקבלה בהפתעה, הן בשוק הקמעונאות והן בשוק ההון. "כלכליסט" דיווח לראשונה, דקות ספורות לפני 13:30, כי בלוך הוא המועמד המוביל. ב־17:00 "כלכליסט" דיווח שבלוך נבחר. בשני המקרים הידיעה הובילה לירידה תלולה בגרף המניה של שופרסל, שהתחילה את היום בעליות וסיימה את יום המסחר בירידה של 2.1%.

3 צפייה בגלריה
עופר בלוך על רקע שופרסל
עופר בלוך על רקע שופרסל
עופר בלוך על רקע שופרסל
(צילומים: אוראל כהן, אביהו שפירא)

ללא חותם משמעותי

לירידות האלו יש לא מעט סיבות. בלוך (62) נחשב למנהל שלא הותיר חותם משמעותי בחברות שאותן ניהל בעבר. בשנים שבהן ניהל את נייר חדרה (2010־2014), החברה הגיעה למשבר פיננסי, והוא עזב אותה על רקע קיצוצי שכר שנדרשו בשל המשבר. קודם לכן כיהן בלוך כמנכ"ל נטפים, וגם במקרה הזה החברה ידעה תקופה קשה תחת שרביטו. בניגוד לכך, את חברת הלוויין yes הוא דווקא הצליח לייצב.
בלוך מונה לתפקיד מנכ"ל חברת החשמל ב־2015 תחת היו"ר יפתח רון־טל, שהיה יו"ר דומיננטי, ובעצמו ניסה להתמנות ליו"ר שופרסל, אך הפסיד במירוץ לוודמני. בלוך הגיע לחברת החשמל ללא ניסיון בתחום האנרגיה, כפי שלא היה לו ניסיון בתחום הנייר כשהגיע לנייר חדרה, או בתחום הטפטפות כשהגיע לנטפים.
לשופרסל, חברת הקמעונאות הגדולה בישראל, שנסחרת ללא גרעין שליטה זה שלוש שנים, בלוך מגיע ללא ניסיון ממשי בקמעונאות, מה שמותיר את הבמה לוודמני, שניהל בעבר את אלקטרה צריכה, ובעקביות מבסס ומבצר את מעמדו בדירקטוריון שופרסל.
מאז שנבחר ודמני לתפקיד באוקטובר 2020, הוא הגיע למספר עימותים עם המנכ"ל הדומיננטי אברכהן, שמצדו הרגיש איך מעמדו מתערער אט־אט, עד שהודיע לאחרונה שיעזוב את הכיסא בסוף החודש הבא. העזיבה של אברכהן היא רעידת אדמה של ממש. בחברה העריכו שוודמני הצליח לדחוק לכך את אברכהן בין היתר בזכות חקירה של רשות התחרות נגד החברה, וכן על רקע נטישה של בכירים בשופרסל לטובת תפקידים שונים ביינות ביתן ובעזריאלי. אך לא ניתן לקחת מאברכהן את הקרדיט על ההישגים האדירים שאליהם הגיעה שופרסל תחת כהונתו, שנמשכה עשר שנים. במהלך הזמן הזה מניית שופרסל זינקה ב־265%, בעוד מדד ת"א 35 עלה ב־195%. זאת על רקע עלייה של 31% במכירות, שהגיעו ל־15.2 מיליארד שקל ב־2020.

בשר מבשרה של שופרסל

דירקטוריון שופרסל, שלווה על ידי היועצת החיצונית ענת שלף, בחר להתעלם ממועמד שהוא בשר מבשרה של שופרסל — אורי קילשטיין. קילשטיין עזב את שופרסל לפני שנה, כשאברכהן הבהיר שהוא כאן להישאר, ועבר לנהל את קניוני עזריאלי. כשאברכהן הודיע על עזיבה, קילשטיין הפך למועמד טבעי. אולם בעלת השליטה בעזריאלי, דנה עזריאלי, הציבה לו אולטימטום — או שיודיע שאינו מתמודד על שופרסל או שיעזוב את עזריאלי. קילשטיין בחר באפשרות השנייה.
3 צפייה בגלריה
אורי קילשטיין והיו"ר יקי ודמני
אורי קילשטיין והיו"ר יקי ודמני
אורי קילשטיין והיו"ר יקי ודמני
(צילום: אוראל כהן)

אבל לא רק הוא נותר בחוץ. גם אורי וטרמן, מנכ"ל רשת הפארם BE, שבשליטת שופרסל, לא נבחר; וכך גם דוד לרון, המשנה למנכ"ל שופרסל. למעשה ברשימת המועמדים הראשונית היו 32 שמות, שמתוכם הגיעו עשרה לשלב השני, ושלושה לקו הגמר. בעשירייה ניתן היה למצוא גם שמות כמו מנכ"לית קופת חולים מאוחדת סיגל רוזנברג, מנכ"ל יינות ביתן עד למכירתה לאלקטרה צריכה מיכאל מלובושיץ', ושי בן־גרא, מנכ"ל לוריאל.
ודמני, שמכיר את בלוך מחברת חשמל, שם הוא מכהן כדירקטור, יצר מצב שבו הוא הדמות בעלת ההבנה הקמעונאית הגדולה בחברה. בקרב חברי דירקטוריון שופרסל אין דמויות שמתמחות בתחום, ובלוך מגיע ממונופול ממשלתי שאין לו קשר לנושא. הבחירה הזו, מתרחשת בעת שיש גורמים שונים שלוטשים עיניים לשליטה בשופרסל, ואף אוספים מניות בבורסה, אך טרם הגיעו לאחזקה בהיקף שתיאלץ אותם להיחשף. הבחירה גם מעוררת סימני שאלה בנוגע לסדרי העדיפויות של הדירקטוריון, ואם לא מדובר בדירקטוריון שהופך לחותמת גומי של היו"ר, שמגלה עוד ועוד סימנים לדומיננטיות, דוגמת הובלת העסקה שבה שופרסל רוכשת את השליטה בא.ל.מ (60%) תמורת 560 מיליון שקל.
אבל המקרה של שופרסל מציף גם שאלה כללית הנוגעת לחברות ללא גרעין שליטה: האם לא נוצר בחלקן מצב של שלטון מנהלים שמוביל להחלטות שלא היו מתקבלות בחברות עם גרעין שליטה, ואשר לא עושות חסד עם כלל בעלי המניות?