סגור

חמישה חודשים לאחר ההנפקה: דידי הסינית עוזבת את וול סטריט

מכבש הלחצים הסיני עבד: לפי דיווח ברויטרס, ענקית שיתופי הנסיעות תעזוב את ניו יורק ותירשם למסחר בבורסת הונג קונג. ברקע, לחץ כבד וסנקציות מצד הרגולטור הסיני שדרש ממנה לדחות את ההנפקה בשל חשש לפגיעה בביטחון הלאומי

ענקית שיתופי הנסיעות הסינית דידי גלובל מסירה עצמה מבורסת ניו יורק חמישה חודשים בלבד לאחר ההנפקה ובכוונתה להירשם למסחר בבורסת הונג קונג, כך לפי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס. המהלך מגיע לאחר שהחברה עוררה את זעם הרגולטורים הסינים כשלא נענתה לבקשתם לדחות את ההנפקה בארה"ב.


דידי ביצעה את ההנפקה הציבורית הראשונה (IPO) בשווי 4.4 מיליארד דולר בארה"ב בסוף יוני על אף שהתבקשה על ידי הרגולטורים לא להוציא זאת לפועל עד לסיום בדיקה על ההתנהלות שלה. בעקבות זאת, הורו הרגולטורים לחנויות האפליקציות במדינה להסיר 25 אפליקציות של דידי ועל החברה נאסר לרשום משתמשים חדשים. הטענה הייתה חשש לפגיעה בביטחון הלאומי ובאינטרס הציבורי. דידי עדיין תחת חקירה בסין.

2 צפייה בגלריה
מונית דידי Didi סין
מונית דידי Didi סין
מונית של דידי בסין
(צילום: גטי)

"בעקבות מחקר זהיר, החברה תתחיל באופן מיידי בהסרתה מבורסת ניו יורק ותתחיל להתכונן להנפקה בהונג קונג", נמסר מדידי דרך חשבון הוויבו שלה – הטוויטר הסיני. החברה הוסיפה כי תוודא שהמניות שלה בניו יורק יומרו ל"מניות נסחרות בחופשיות" בבורסות מוכרות אחרות.
עם זאת, החברה לא פירטה לגבי הסיבות מאחורי ההחלטה. בהודעה נפרדת מסרה כי תארגן הצבעה של בעלי המניות בנושא בזמן המתאים. התהליך עצמו של הסרת המניות צפוי להיות מורכב ומסובך ומצביע על ההשפעה הגדולה של הרגולטורים הסינים על החברות במדינה. כך למשל, מייסד עליבאבא ג'ק מא הסתבך בשנה שעברה עם הרשויות ובעקבות זאת נאלץ לבטל ברגע האחרון הנפקה מתוכננת של חברת הפינטק שלו אנט גרופ.

2 צפייה בגלריה
משרדי דידי גלובל Didi האנגז'ו סין
משרדי דידי גלובל Didi האנגז'ו סין
משרדי דידי גלובל בעיר האנגז'ו בסין
(צילום: בלומברג)

המהלך גם קרוב לוודאי שיבריח חברות סיניות נוספות מהנפקה בארה"ב ויגרום לאחרות לשקול מחדש את מעמדן כחברות ציבוריות בארה"ב. "עבור רוב החברות הניסיון לרצות את הרשויות האמריקאיות והסיניות מזכיר הליכה על ביצים, כך שהסרת החברה מהמסחר תקל על הדברים", הגיב וונג קי, מנכ"ל קרן ההשקעת מגה טראסט מהונג קונג.
ברויטרס ציינו כי לפי אנשים המעורים בנושא, הרגולטורים הסינים הם שהפעילו לחץ על דידי להגות תוכנית להסרת החברה מהמסחר בניו יורק בשל החשש לגבי אבטחת המידע. לפי המקורבים, בדידי מתכוונים להוציא לפועל את ההנפקה בהונג קונג עוד לפני ההסרה מניו יורק ובתוך שלושה חודשים, כשההסרה תתרחש עד יוני 2022. עוד מסרו המקורבים כי בחברה מתכוונים להשיק מחדש את האפליקציות בסין עד סוף השנה, זאת מתוך הנחה שהחקירה הסינית תסתיים עד אז.
מדידי לא נמסרה תגובה לדיווח.