סגור

ניתוח
כמה רחוק תלך דידי כדי לפייס את השלטונות בבייג׳ינג

כחודש בלבד לאחר שהונפקה בנאסד"ק, נחשף כי חברת הנסיעות השיתופיות הסינית בוחנת אפשרות להימחק מהמסחר, לאחר שסנקציות של הממשל בבייג'ינג הפילו את מנייתה. ברקע, עומד הרצון של סין לרסן את פעילות חברות הטכנולוגיה המקומיות

הטרגדיה של דידי ממשיכה. חברת שיתוף הנסיעות הסינית, שהונפקה רק ביוני האחרון, בוחנת למחוק את מניותיה ממסחר ולהיות פרטית בשנית. לפי דיווחים בוול סטריט ג'ורנל, דידי, שגייסה לא פחות מ־4.4 מיליארד דולר לפי שווי של 68 מיליארד דולר כשהונפקה בבורסת ניו יורק ב־30 ביוני, מנהלת מגעים עם בנקאים, רגולטורים ומשקיעים מהותיים כדי להשלים מהלך זה. מטרתה של דידי היא להרגיע את הביקורת העזה מהממשל בבייג'ינג.


הודעתה של דידי מגיעה על רקע תהליך מתמשך מצד הממשל הסיני בשנה האחרונה לווסת את פעילותן של החברות הסיניות הציבוריות. צעדים שונים בהם נקט הממשל בבייג'ינג, הביאו למחיקות עמוקות של המניות הסיניות שנסחרות בארה"ב. כך, לפי חברת המחקר FactSet מחקו מניות אלו כ־407 מיליארד דולר מערכן במהלך חודש יולי, כמעט פי שתיים מאשר נמחקו במרץ 2020, בשיא הנפילות עם פרוץ מגיפת הקורונה. בסוף השבוע האחרון סבלו המניות הסיניות הנסחרות בארה"ב מהנפילות העמוקות ביותר מאז המשבר הפיננסי העולמי ב־2008. מדד nasdaq golden dragon, שעוקב אחרי 98 החברות הסיניות הגדולות שרשומות בארה"ב, נפל ב־22% בחודש האחרון וב־44% מאז פברואר, לשפל של השנה האחרונה.

3 צפייה בגלריה
מימין נשיא סין שי ג'ינפינג ומנכ"ל דידי ויי צ'נג
מימין נשיא סין שי ג'ינפינג ומנכ"ל דידי ויי צ'נג
מימין: נשיא סין שי ג'ינפינג ומנכ"ל דידי ויי צ'נג
(צילום: EPA, בלומברג)

ההנפקה של דידי היתה הגדולה ביותר של חברה סינית מאז שהונפקה ענקית הקמעונאות המקוונת עליבאבא ב־2014. ההתלהבות היתה בשיאה, ההנפקה היתה מוצלחת והמניה זינקה בתום יום המסחר הראשון למחיר של 19 דולר למניה, שגזר לה שווי שוק של 77 מיליארד דולר. אך החגיגה היתה קצרה. יומיים לאחר מכן הודיעה ממשלת סין כי פתחה בבדיקה על אבטחת הנתונים של החברה והטילה עליה איסור להוסיף משתמשים חדשים לפלטפורמה עד להודעה חדשה. יומיים אחר כך, ב־4 ביולי, החריפה סין את צעדיה והורתה לפלטפורמות כגון עליבאבא, WeChat ואנט לא לתמוך באפליקציה בשל "סיכוני אבטחה". בעיתון "גלובל טיימס", שנתמך על ידי הממשלה הקומוניסטית, צוין כי דידי ביצעה הפרות חמורות באיסוף ושימוש במידע האישי. שתי הוראות אלו היו הרסניות לדידי ממוקדת הצמיחה ובהתאם, ב־6 ביולי, השלימה מניית החברה נפילה של 37%, ונסחרה מתחת למחיר ההנפקה (14 דולר). יום לאחר מכן הודיע המנהל הסיני להסדרת שוק (SAMR) כי קנס את דידי על "חריגות" בהשקעותיהן וברכישותיהן הקודמות. לאחר שירדה לשפל של 8 דולר למנייה, היא זינקה על רקע הפרסום שהיא שוקלת להפוך לפרטית. הלחצים הסיניים, כך מתברר, לא נרגעו ודידי כעת בוחנת לפייס את הממשל בצעד חריג של מחיקה ממסחר ‑ אירוע שיכול לשנות את השתתפות חברות סיניות במסחר בבורסות האמריקאית.


הממשל ניסח כללי משחק חדשים לחברות הסיניות
המקרה של דידי אינו הפעם הראשונה שהממשל בבייג'ינג מורה על בדיקת עסקיהן של חברות טכנולוגיות. למעשה, בשנה האחרונה הממשל כולו נרתם לניסוח כללי משחק חדשים לחברות פרטיות וציבוריות סיניות. מדובר על שינוי מגמה מהותי, אחרי שנים שבהן היה פיקוח רופף על חברות הטכנולוגיה מצד הממשל, שרצה לראות אותן צומחות ומהוות תחרות למתחרות מהמערב. בין הפעולות מהותיות שהתרחשו לאחרונה יש, בין היתר, ניסוח כללי הגבלים עסקיים, העמדת מגבלות כבדות על שיתוף מידע ועיבוד נתוני משתמשים כמו גם יצירת מסגרת רגולטורית חדשה לריסון פעילות ענקיות במסחר המקוון ולעידוד התחרות. אלו אינם רק צעדים סימבוליים או רעיוניים. בפועל, הממשל הסיני הביא לביטול הנפקת הטכנולוגיה הצפויה ביותר של השנים האחרונות - זו של הזרוע הפיננסית של עליבאבא אנט, שהיתה אמורה לצאת לדרך לפי שווי של 225 מיליארד דולר, ואף להטלת קנס עתק בגובה 2.8 מיליארד דולר על עליבאבא, לאחר שבדיקת הגבלים עסקיים מצאה שהיא ניצלה לרעה את הדומיננטיות שלה בשוק.
בשבועות האחרונים החלו בסין להרחיב את מאמצי הריסון לתעשיות הפיננסים, החינוך והרפואה, במטרה לשלוט באופן שבו חברות פרטיות צומחות ומייצאות את עצמן, את הטכנולוגיה, המידע והמניות שלהן מעבר לים. בין היתר, הוחלט לרסן את החינוך הפרטי ונאסר על חברות פרטיות בתחום להרוויח. עוד נחשף כי הממשל מתכנן להחמיר את הרישומים בחו"ל של חברות סיניות, לרבות שימוש ב־ VIE, אמצעי נפוץ שמאפשר למשקיעים זרים לעקוף את תקנות סין ולרכוש מניות סיניות.
דידי עצמה התכוננה להנפקתה כשהיא יודעת על מאמצי הממשל הסיני להשתלט על מפלצת הענק שצמחה לו מתחת לעיניים. דידי יצאה להנפיק במהירות שיא, תחת תנאים מורכבים אלו, שאף פגעו מעט בהערכות השווי שלה. אך כשגילה המשקיע האמריקאי שהאזהרות שפרסמה דידי בתשקיף שלה על אי הבהירות הרגולטורית והחקירות שעומדות נגדה מתממשות הוא לא הראה סלחנות. זמן קצר אחרי שהוסרה האפליקציה של דידי מהפלטפורמות הרלבנטיות, הוגשו שתי תביעות שונות על ידי בעלי מניות החברה בארה"ב שבהן נטען כי דידי כשלה כשלא חשפה את השיחות המתמשכות שקיימה עם הרשויות הסיניות בנוגע לעמידתה בחוקים ובתקנות אבטחת הסייבר. דיווחים מאותה העת בבלומברג העלו כי הרשויות בסין ביקשו מדידי לדחות את הנפקת בשל חששות הנוגעות לאבטחת סייבר עוד באפריל, אך זו לא רצתה לעשות זאת, בשל העלויות היקרות הכרוכות בכך.


3 צפייה בגלריה
מונית דידי Didi סין
מונית דידי Didi סין
נהג של דידי
(צילום: גטי)

הקונפליקט העולמי על השליטה בנתונים
דידי, שנוסדה ב־2012, מחזיקה כמעט במונופול בשוק שיתוף הנסיעות בסין. לחברה למעלה מ־377 מיליון משתמשים פעילים בשנה ו־41 מיליון עסקאות יומיות ממוצעות. שימוש מאסיבי זה מייצר לחברה מגוון נתוני מיקום והעדפות מהמשתמשים והנהגים, שלדברי דידי מסייע לה לפתח את הטכנולוגיות שלה.
בעלות ושליטה על נתונים, נמצאות היום בליבו של קונפליקט גלובלי. בישראל למשל, דואגים לוודא היכן חברות זרות שמעניקות שירותים לסוכנויות ישראליות מחזיקות שרתים ולאילו חוקים הן כפופות. דאגה דומה מפגינה רוסיה, שמחייבת חברות טכנולוגיה שפועלות בתחומה לאחסן את הנתונים (כלומר השרתים) בשטחה. בין סין וארה"ב המצב מתוח עוד יותר, שכן היחסים ביניהן הדרדרו בשנים האחרונות והן הפכו ליריבות על יתרונות טכנולוגיים ואחרים. בתוך כך, כל אחת מנסה להבטיח כי ידע ונתונים שלה לא יזלגו לידיה של האחרת, גם כשהן עושות עסקים.
מצב זה שם את דידי בפרדוקס. מחד, היא חייבת בשקיפות כלפי המשקיעים והרשויות האמריקאיות או שתעמוד בפני סכנת מחיקה מהמסחר. מאידך, היא עלולה להפר חוקים מקומיים בסין אם תגלה את ספקי הטכנולוגיה שלה למשקיעים בארה"ב. המהלכים האחרונים של סין מאותתים על מאמץ מצידה להבהיר לדידי ולחברות טכנולוגיה שיבואו אחריה כי הם אינם חשים בנוח עם רישום של חברות טכנולוגיות מעבר לים, לפחות כל עוד מעורבים נושאים של ביג דאטה ודרישות לשקיפות.
את המסר הזה המשקיעים האמריקאים לא מפספסים. היטיב לתאר את זאת איש קרנות הגידור אנטוני סקרמוצ'י שאמר ל־CNBC כי "אם להנהגה הסינית היו יועצים עסקיים אמריקאים חכמים, הם היו אומרים, 'זו תקיפה ישירה על הקפיטליזם העולמי; זה סוג של טרור פוליטי, אתם פוגעים במדינה שלכם'''. סקרמוצ'י הסביר כי לטעמו הדבר לא יפגע בזמן הקרוב ברצונן של חברות סיניות להנפיק בארה"ב, אך אם ימשכו הצרות הרגולטוריות ומה שנראה למשקיעים אמריקאים כמו עוינות רגולטורית, הדבר יהפוך את המניות הסיניות הרשומות בארה"ב להרבה פחות מושכות, וישחק את הערכות השווי שלהן. הדינמיקה הזו עשויה להגשים יעד אחר של הממשל בסין: להחזיר את ההנפקות האלו לבורסות בבייג'ינג, שנחאי והונג קונג. אך יותר מכל המהלכים הללו מדגישים כי לא משנה כמה השוק האמריקאי נוצץ, בכל הנוגע לשליטה על החברות הסיניות, ידה של סין היא על העליונה.