סגור

פרשנות
גורל ההימור הענק של פרנקל על גב־ים יוכרע בשדרה ה־5 בניו יורק

אהרון פרנקל רכש עוד מניות גב־ים וההשקעה הכוללת שלו בחברת הנדל"ן עומדת על 2 מיליארד שקל. כדי לקנות אותו החוצה, צחי נחמיאס ומשפחת זלקינד יצטרכו להכניס את היד עמוק לכיס. על מנת לרשום את הצ'ק, הם יידרשו למכור את בניין HSBC בניו יורק

בימים אלה מנהל אהרון פרנקל את אחד מקרבות הצ'יקן הגדולים בהיסטוריה של שוק ההון המקומי, במסגרת מאבק השליטה על חברת הנדל"ן המניב גב־ים. את הקרב הוא מנהל נגד קבוצת דסק"ש, שבה מחזיקים מגה אור שבשליטת צחי נחמיאס, אלקו שבשליטת משפחת זלקינד ורמי לוי. ייתכן אף שמדובר בהימור הגדול מכולם.
כפי שנחשף ב"כלכליסט", פרנקל רכש אתמול בבורסה ומגזית גלוב, שבשליטת חיים כצמן, 3% נוספים ממניות גב־ים בתמורה ל־200 מיליון שקל, ועלה לאחזקה של 32.7% בחברה.
אין זו הפעם הראשונה שפרנקל מגדיל את אחזקתו בגב־ים באמצעות עסקה עם כצמן. בנובמבר 2020 רכש פרנקל מגזית גלוב 4.6% מהחברה תמורת 270 מיליון שקל — עסקה שבעקבותיה עלה לאחזקה של 25.4%.


האחזקה של פרנקל הופכת אותו לבעל המניות השני בגודלו בחברה, אחרי נכסים ובניין שבשליטת דסק"ש. נכסים ובניין מחזיקה ב־44.5% מהמניות, זאת לאחר שבחודש אפריל האחרון רכשה 14.5% ממניות גב־ים משלושה גופים מוסדיים, כלל ביטוח, מנורה ומיטב דש, בתמורה לכ־830 מיליון שקל. הודות לרכישה זו עקפה נכסים ובניין את פרנקל — שעד אותו רגע היה בעל המניות הגדול בחברה, בשל אופציה שיש לו לעלות ל־37.5% — ונהפכה לבעלת המניות הגדולה בגב־ים.
עד היום השקיע פרנקל כ־2 מיליארד שקל ברכישת מניות ואופציות של גב־ים, וכיום מסתמן כי בסופו של דבר יישאר רק בעל בית אחד בחברה — הוא או נחמיאס, זלקינד ולוי. ככל הנראה, האפשרות שהצדדים ישתפו פעולה לא עומדת על הפרק, והחודש המאבק אף הגיע לדירקטוריון.


כפי שנחשף ב"כלכליסט", שני הצדדים התקוטטו סביב המינויים לדירקטוריון. דסק"ש ביקשה למנות את המנכ"ל דורון כהן, אולם היו"ר אלדד פרשר — המנכ"ל לשעבר של בנק מזרחי־טפחות, המזוהה עם פרנקל — בלם בתחילה את ההצבעה על המינוי. בהמשך ביקש פרנקל להציע מועמדים מטעמו לתפקיד של דירקטור בלתי תלוי. נכסים ובניין התנגדה ודרשה שהדירקטוריון הוא שיעלה את שמות המועמדים.
בסביבת פרנקל טוענים שהוא חותר לשליטה בגב־ים, או לכל הפחות לשליטה משותפת עם נכסים ובניין בתנאים הוגנים, שכרגע, לטענתם, לא מתאפשרים בשל התנהלותה של נכסים ובניין. אולם ההערכות בשוק הן שבסופו של דבר פרנקל ימכור את המניות שלו לנכסים ובניין. ופרנקל לא השקיע 2 מיליארד שקל כדי לראות תשואה נמוכה. אם דסק"ש רוצה להוציא אותו מגב־ים, היא תצטרך לפתוח את הכיס ולשלם לו הרבה יותר.
סביר להניח שפרנקל רואה לנגד עיניו את הסיבוב שעשה על מניות יצרנית המל"טים אירונאוטיקס. מסוף 2018 ועד מרץ 2019 רכש פרנקל מניות של החברה בהשקעה של 170 מיליון שקל, והגיע לאחזקה של קרוב ל־32% בחברה. כשרפאל ואביחי סטולרו רכשו את מלוא מניות אירונאוטיקס ומחקו אותה מהבורסה, קיבל פרנקל לידיו כ־260 מיליון שקל. כלומר, הוא הרוויח 90 מיליון שקל בפרק זמן של פחות משנה — סכום המשקף תשואה של יותר מ־50%.
המקרה של גב־ים, שהיא חברה שנסחרת בשווי שוק של 7 מיליארד שקל, הוא מסדר גודל אחר. שווי המניות של פרנקל בגב־ים כיום עומד על כ־2.2 מיליארד שקל, כך שלא יהיה מופרך לדבר גם על סכומים שנעים סביב 2.5 מיליארד שקל — תשואה "צנועה" יותר של עד 25%.
מבחינת פרנקל מדובר בהימור מחושב ומושכל, אך לא כזה שחף מסיכונים. ראשית, הוא בונה על כך שדסק"ש לא תוותר על גב־ים, שהיא הפנינה של הקבוצה כולה. שנית, נכסים ובניין היא חברה בעלת קופת מזומנים דשנה. לא לחינם ביקש בעל השליטה הקודם, אדוארדו אלשטיין, לרקוח שלל עסקאות בעלי עניין, שהמקור שלהן נשען על החברה.
נכון לסוף הרבעון השני של השנה, מסתכמים האמצעים הנזילים של נכסים ובניין בכ־1.75 מיליארד שקל. אמנם לא מדובר במלוא הסכום הדרוש כדי לקנות את האחזקות של פרנקל, אבל מדובר בנתוני פתיחה חזקים, שככל הנראה יאפשרו לחברה להשיג את הסכומים הדרושים על מנת להפוך לבעלת הבית היחידה בחברה.


2 צפייה בגלריה
אהרון פרנקל 1
אהרון פרנקל 1
אהרון פרנקל
(צילום: ויקיפדיה)
שני מכשולים מרכזיים עומדים בדרכם של פרנקל ושל נחמיאס, זלקינד ולוי. הראשון, אם נכסים ובניין תרכוש את המניות של פרנקל בגב־ים, היא תעלה לאחזקה של יותר מ־45%, דבר שיחייב אותה לבצע הצעת רכש. במקרה כזה, ואם תהיה היענות מספקת, היא תצטרך להכניס את היד עמוק הרבה יותר לכיס. עם זאת, ניתן להניח שעוד לפני כן נכסים ובניין תגיש הצעת רכש לבעלי המניות, מתוך השערה שפרנקל לא ייענה לה, וזאת במטרה להתחמש ביתרת המניות שלא מוחזקות בידי פרנקל.
המכשול השני הוא שב־2022 יעמוד עומס הפירעונות של נכסים ובניין על 1.75 מיליארד שקל — סכום השווה לאמצעים הנזילים שברשותה. עיקר הסכום, 1.23 מיליארד שקל, הוא פירעון קרן של הלוואה שנלקחה לרכישת בניין HSBC בשדרה החמישית בניו יורק. בכוונת נכסים ובניין, תחת הבעלות החדשה, למכור את הבניין, שהערכת שווי שבוצעה לו בחודש מאי האחרון נקבה בתג של 865 מיליון דולר (2.8 מיליארד שקל). מכירת הבניין, שנקנה בתקופה שבה נוחי דנקנר שלט בקבוצה, אינה עסקה קטנה, ויידרש זמן להוציא אותה לפועל. אם נחמיאס, זלקינד ולוי יצליחו למכור את בניין HSBC, יהיה להם כל הסכום הדרוש על מנת להוציא את העצם שנקראת פרנקל התקועה להם בגרון.
פרנקל, מצידו, לא ממהר ויכול להמשיך לחכות. הוא רואה לנגד עיניו מצב של Win-Win. או שייצא מגב־ים עם צ'ק גדול שישיא לו רווחי עתק, או שעוד ימצא את עצמו שולט באחת מחברות הנדל"ן המניב המוצלחות בישראל.