סגור
רכב גרייט וול ORA FUNKY CAT
ORA FUNKY CAT (צילום: יצרן)

קניתם רכב סיני השנה? בדקו בכמה ירד ערכו בארבעת החודשים האחרונים

שוק הרכב הישראלי בכאוס: גל גיולים, מבצעי "יד ראשונה אפס קילומטר" ומלחמת היבואנים הסיניים יצרו מציאות בה מי שקנה רכב בתחילת השנה במחיר מלא מגלה שהוא נמכר כעת חדש בהנחות של עשרות אלפי שקלים. סקירת המחירונים חושפת: דגמים פופולריים של אורה, זיקר, BYD, ג'ילי וצ'רי איבדו בין 19% ל-23% מערכם תוך חודשים בודדים

סוף השנה עדיין לא הגיע, אבל על עובדה אחת אין עוררין: החודשים האחרונים בשוק הרכב הישראלי היו כאוטיים. למעשה, אפשר פחות או יותר לתחום את התקופה בה הכאוס התחולל: מאוגוסט 2025 ועד עכשיו.
הסיבה לכאוס מורכבת מכמה נדבכים: ראשית, מאוגוסט האחרון יבואני הרכב החלו לגייל מכוניות. כלומר, הם נתקעו עם מלאי של עשרות אלפי מכוניות בלתי מכורות שממועד הייצור שלהן חלפה שנה, מה שאילץ אותם לרשום אותן על שם סוחרים, לקוחות פרטיים פיקטיביים (עובדי יבואני הרכב) ועל שם חברות ליסינג. המכוניות האלה ממתינות במגרשי רכב גם כעת, חדשות מהניילון, ומוצעות בהנחות משמעותיות ביחס למחיריהן הרשמיים בסוכנויות.
לצד אלה, כמובן שיבואני הרכב גם הפעילו לחץ משמעותי בערוצי המכירה הרשמיים. כלומר, גם באולמות התצוגה של היבואנים יש מבצעי הנחות, מבצעי מימון, מבצעי ביטוח חינם, טרייד אין במחיר מחירון (אם כי התקנונים חושפים שמדובר לעתים בבלוף) ועוד.
בנוסף, שוק הרכב הישראלי חווה מלחמה בין דגמים שמתבטאת בעיקר ב"קרב" מותגים סיני שמתרחש בין כלמוביל יבואנית ג'אקו וקרסו יבואנית צ'רי. מדובר בקרב בו כל הזמן מוצגים דגמים חדשים במחירים מוזלים. לצד אלה בל נשכח שהשוק גם מראה חוסר יציבות בכל הקשור בהעדפה טכנולוגית, כלומר העובדה שפלוני רכש בתחילת השנה מכונית פלאג אין הייבריד שמסוגלת לנסוע 80 קילומטר בכוח חשמל אינה מבטיחה "חסינות" מפני הצגה של דגם חדש שמסוגל לנסוע 120 קילומטר בכוח חשמל. חשמליות שבתחילת השנה נחשבו שיא הטכנולוגיה, במיוחד של יצרני רכב סינים, נחשבות כעת מיושנות אחרי שהיצרן הציג פלטפורמה יותר חזקה - ובל נשכח גם שמכוניות ה"יד ראשונה אפס קילומטר" שזרמו לשוק בעיקר מאוגוסט הן מכוניות שיוצרו לפני שנה. כלומר הטכנולוגיה שלהן, לפחות במונחי סין, נחשבת פרה היסטורית.
נוכח כל המהלכים האלה נשאלת השאלה הכי חשובה: כיצד שוק המשומשות יושפע? בתחילת השנה, הישראלים עדיין הסתערו על מכוניות חשמליות – ואז הביקוש צנח. ומי שקנה בתחילת השנה חשמלית במחיר מלא נאלץ כעת לראות כיצד המכונית שעליו שילם 170-180 אלף שקל נמכרת חדשה מהניילון ב-160-150 אלף שקל. כל אלה כמובן משפיעים על מחירוני הרכב המשומש, אך לא נשכח עוד בעיה: מחירי המשומשות שמופיעים במחירון כיום אינם משקפים בהכרח את מלוא התופעה.
נתוני עסקאות שנחשפו בפני "כלכליסט" מהשבועות האחרונים על ידי גופים העוסקים בסחר ברכב מראים כי המחירים שמגרשי מכוניות משומשות מוכנים לשלם עבור לא מעט דגמים, במיוחד סינים, נמוכים בעשרות אחוזים מהמחיר הרשמי במחירון בטענה ש"לרכב אין שוק". תופעה זו, שמגובה ב"עסקאות הפרש" יוצרת מצב בו ערכן של המכוניות, במיוחד סיניות חשמליות, נשחק בצורה משמעותית, ובסופו של דבר גם מחברי המחירונים (לוי יצחק) מבחינים בבעיתיות.
תופעת שחיקת מחירי המשומשות, במיוחד החשמליות הסיניות, החלה השנה ואינה מפתיעה, אבל בפועל "מאיצי השחיקה" האמיתיים החלו השנה באוגוסט, עם התגברות גל ה"יד ראשונה אפס קילומטר" שהגיע לשוק. לכן, מעניין לראות כיצד ערכם של דגמים פופולאריים נשחק השנה וכמובן גם כיצד השחיקה של מכוניות ממודל 2025 "משכה למטה" (לפחות בחלק מהמקרים) את מחירי מכוניות מודל 2024. הסקירה עצמה מבוססת על מחירי המחירון הרשמיים של לוי יצחק ומתייחסת למחירים מתחילת אוגוסט 2025 ועד החודש הנוכחי, אבל גם משווה את הערך לינואר 2025.
ועוד נקודה חשובה: במקרים של שחיקת ערך משמעותית, ייתכן שמדובר גם בסוג של "סימן לבאות". כלומר, אם גם ללוי יצחק ברור שמכונית מדגם מסוים "מועמדת לקורס צניחה", ייתכן שבשנים הקרובות מצב זה לא ישתנה. בהערת אגב יש לציין: יש מקרים מסוימים בהם היבואן העלה במהלך השנה את מחיר הרכב, לפעמים בצורה אגרסיבית. העלאת המחיר לא נבעה ממנוע חדש, סוללה משודרגת או בטיחות משופרת, רק ממצב בו היבואן "ניפח" את המחיר בצורה מלאכותית כדי שהמחיר בלוי יצחק יישמר. מדובר בדרך כלל ביבואנים שעיקר המכירות שלהם הוא לעצמם. גם מכוניות שאינן משתתפות ב"חגיגת הגיול " הושפעו: מי שמחזיק במכונית שאינה נמכרת בהנחות עדיין יתקשה למכור אותה כשמכוניות אחרון כן מוצעות בהטבות משמעותיות.

אורה: 300 CAT PRO PLUS

מחיר ינואר 2025
מודל 2024: 128 אלף שקל
מודל 2025: 155,990 שקל
מה קרה מאז?
מינואר ועד אוגוסט התרחשו שינויים משמעותיים במחירה של האורה. לפי מחירון אוגוסט למודל 2024, טרם גלי הגיול אותה אורה היתה שווה 101 אלף שקל- ירידה של 21% בפחות משנה. כיום (נובמבר) אחרי הגיולים, מחיר האורה נשמר בדיוק באותה רמה. כלומר, האורה הגיעה לרף מחיר בו הפכה יותר אטרקטיבית. אבל בדיקת מחירי דגמי 2025 של אותה מכונית חושפת תמונה שונה: אותה אורה מודל 2025 היתה שווה בינואר מעל 155 אלף שקל. באוגוסט עם תחילת הגיולים היא כבר היתה שווה 132 אלף שקל - ירידת ערך של 15%. ומאז ערכה ירד משמעותית- כיום האורה מודל 2025 בשוק המשומשות שווה 120 אלף שקל. כלומר, ירידת ערך של 23% מתחילת השנה. בל נשכח שהיבואנית גם הציגה גרסה של האורה ממש לפני כמה שבועות שמחירה הוא כ-140 אלף שקל, חדשה בסוכנות, מה שצפוי אף לפגוע בערך יותר בשבועות הקרובים.
13 צפייה בגלריה
רכב גרייט וול ORA FUNKY CAT
רכב גרייט וול ORA FUNKY CAT
ORA FUNKY CAT
(צילום: יצרן)

EVEASY

מחיר ינואר 2025
מודל 2024: 134 אלף שקל
מודל 2025: 165 אלף שקל
מה קרה מאז?
ל-EVEASY יש רק דגם אחד בישראל והיבואנית לעתים מעלה את מחירו הרשמי. במקביל יש עליו גם מבצעי מכירות אגרסיביים. חלק ניכר מהרישומים מבוצע על ציים, אבל בגיולים קשה למצוא את ה-EVEASY בגלל שהיקפי היבוא היו כנראה מוגבלים. לפי מחירון אוגוסט האחרון הרכב מודל 2024 היה שווה 114 אלף שקל - ירידת ערך של 14%. כעת מדובר ברכב ששווה 108 אלף שקל- ירידת ערך של 19% מתחילת השנה. במקרה של מודל 2025, השווי בתחילת אוגוסט היה 140 אלף שקל למכונית משומשת, ירידת ערך של 15%. כיום הרכב שווה 128 אלף שקל- ירידת ערך של 22%.
13 צפייה בגלריה
EVEASY אין עוד מכונית חשמלית כזו
EVEASY אין עוד מכונית חשמלית כזו
EVEASY
(צילום: יצרן)

MG 4 לקשורי 435 קילומטר

מחיר ינואר 2025
מודל 2024: 127 אלף שקל
מודל 2025: 155 אלף שקל
מה קרה מאז?
MG נחשבת כיום למותג מבוסס למדי בישראל עם מספר נאה של דגמים חשמליים וגם דגמי פלאג אין הייבריד ורכבים היברידיים. במקרה של MG מכירות הדגמים שורפי הבנזין האפילו השנה על מכירות החשמליות שהגיעו בחלקן למבצעי "יד ראשונה אפס קילומטר". לפי מחירון לוי יצחק, מחירה של ה-4 החשמלית מודל 2024 באוגוסט היה 114 אלף שקל- ירידה מתונה של 10%. החודש הרכב שווה 108 אלף שקל - ירידת ערך שנתית של 14%.
13 צפייה בגלריה
מבחן רכב MG 4 X POWER
מבחן רכב MG 4 X POWER
MG 4 X POWER
(צילום: טל סער)

אקספנג 7 P לונג ריינג'

מחיר ינואר 2025
מודל 2024: 172 אלף שקל
מודל 2025: 210 אלף שקל
מה קרה מאז?
במקרה של אקספנג, מדובר במותג רב מכר ששם את טסלה על הכוונת. בחודשים האחרונים גם יבואנית אקספנג יצאה בשלל מבצעים על הדגמים השונים – כיצד אלה התבטאו במחירון? באוגוסט האחרון ה-7 P מודל 2024 היתה שווה 166 אלף שקל, ירידת ערך של 3.5% בלבד. החודש המחיר ירד ל-160 אלף שקל - ירידת הערך מתונה ונשמרה על 7% מתחילת השנה. במודל 2025 מדובר בתמונה שונה: מחיר הרכב באוגוסט היה 182 אלף שקל - ירידת ערך של 13%, אבל בהמשך ינואר היבואנית העלתה את מחיר הרכב ל-215 אלף שקל- משמע ירידת הערך היא 15%. כיום הרכב שווה 171 אלף שקל- כלומר ירידת הערך מתחילת השנה היא 18.5% אבל אם לוקחים בחשבון את העלאת המחיר של ינואר- ירידת הערך היא 20%.

אקספנג 6 G לונג ריינג' 286 כ"ס

מחיר ינואר 2025
מודל 2024: 192 אלף שקל
מודל 2025: 210 אלף שקל
מה קרה מאז?
רכב הכביש שטח של אקספנג זכה השנה להצלחה בישראל, אבל גם כאן יש מבצעים, הנחות, הטבות וגם כניסה של מתחרים מוזלים, שלא לדבר על רכבי פלאג אין הייבריד. לפי מחירון אוגוסט רכב הכביש שטח מודל 2024 ירד ל-169 אלף שקל- ירידה של 11% שמשקפת כנראה את כניסתם של מתחרים חדשים לשוק. בנובמבר המחיר נשמר. באשר למודל 2025 - כאן נרשם שינוי מעניין. בתחילת השנה מחיר הרכב עלה מ-210 אלף שקל ל-225 אלף שקל, מה שבמידה מסוימת סייע בשמירת הערך, אבל גם הדגיש דווקא את ירידת הערך ביחס למחיר הדגם כחדש. מחירו של 6 G מודל 2025 באוגוסט האחרון היה 194 אלף שקל, מחיר שמציג ירידת ערך של 7% בלבד, אבל בהשוואה למחיר הרכב החדש שטיפס, מדובר כבר בירידה משמעותית של 13.7%. בנובמבר, לנוכח גל ההנחות, ההטבות והמבצעים המחיר ירד עוד ל-182 אלף שקל למודל 2025. כלומר, ירידת ערך של 13%. אבל אם לוקחים בחשבון את המחיר החדש של הרכב שעלה - מדובר בירידת ערך של 19% מתחילת השנה.
13 צפייה בגלריה
אקספנג G6 החדשה
אקספנג G6 החדשה
אקספנג G6
(צילום: יצרן)

BYD אטו 3 "דיזיין"

מחיר ינואר 2025
מודל 2024: 144 אלף שקל
מודל 2025: 176 אלף שקל
מה קרה מאז?
אטו 3 של BYD החזיקה בעבר בתואר "המכונית החשמלית הנמכרת בישראל". מאז נכנסו מכוניות פלאג אין הייבריד, האטו 3 הוצעה בשלל מגרשי "יד ראשונה אפס קילומטר" וכיום השוק אינו מתייחס בסלחנות לחשמליות שהטווח הרשמי שלהן אינו מגיע ל-500 קילומטר. לפי מחירון אוגוסט האטו 3 מודל 2024 היתה שווה 139 אלף שקל למודל 2024 - ירידת ערך מתונה מאוד של 3.4% - אבל מאז נרשם שינוי: כיום אותה אטו 3 שווה 127 אלף שקל, כלומר ירידת הערך שלה בשלושה חודשים היתה יותר משמעותית מירידת הערך שלה מתחילת השנה ועד אוגוסט. משמע מתחילת השנה ועד סוף נובמבר האטו 3 מודל 2024 איבדה 11% מערכה. במקרה של מודל 2025, בתחילת אוגוסט היא היתה שווה 151 אלף שקל - נתון המשקף ירידת ערך של 14%. נכון לעכשיו היא שווה 138 אלף שקל - כלומר, למלכת המכירות החשמלית של ישראל יש ירידת ערך מכובדת של 21% מתחילת השנה.
13 צפייה בגלריה
רכב BYD אטו 3 רכב חשמלי
רכב BYD אטו 3 רכב חשמלי
BYD אטו 3
(צילום: דור מנואל)

ג'ילי ג'יאומטרי C 460 PRO

מחיר ינואר 2025
מודל 2024: 148 אלף שקל
מודל 2025: 171,990 שקל
מה קרה מאז?
ג'ילי ג'יאומטרי C היא דוגמה מצוינת לדגם שזכה להצלחה בישראל מהסיבות הנכונות: מדובר ב"סוס עבודה" שבגרסאות הבכירות מציג טווח נסיעה נאה ותא נוסעים חף מקשקושים. אבל ב-2025 הגיעה ג'ילי חדשה- 5 EX, מכירות ה-C הופסקו ובמקביל כמויות נאות של רכבים זרמו לסוחרים ו"יד ראשונה אפס קילומטר". לפי מחירון אוגוסט – C מודל 2024 היתה שווה 133 אלף שקל - כלומר ירידת הערך עד אוגוסט לרכב מודל 2024 היתה מתונה ועמדה על 10%. במקרה של מודל 2025 כבר קיים שינוי: המחיר באוגוסט לרכב מודל 2025, לפני ששלל מתחרים נכנסו לשוק במחירים נמוכים ב"יד ראשונה אפס קילומטר" ואחרי כניסת דגם חשמלי חדש של ג'ילי היה 147 אלף שקל - ירידה של 14.5%. ואילו החודש הג'ילי כבר שווה 135 אלף שקל למכונית מודל 2025. כלומר ירידת הערך מתחילת השנה היא 21%.
13 צפייה בגלריה
מבחן רכב ג'ילי ג'יאומטרי C
מבחן רכב ג'ילי ג'יאומטרי C
ג'ילי ג'יאומטרי C
(צילום: טל סער)

זיקר X LR

מחיר ינואר 2025
מודל 2024: 150 אלף שקל
מודל 2025: 185 אלף שקל
מה קרה מאז?
זיקר X הוא רכב כביש שטח שחולק מכלולים עם וולוו 30EX, גם עם סמארט 1 וגם עם לינק אנד קו 02. היבואנית הקפידה (יחסית) שלא יגיע למגרשי האפס קילומטר – אבל כמו כל רכב חשמלי סיני, התחרות היא עם מה שממתין ב"יד ראשונה אפס קילומטר". לפי מחירון לוי יצחק של חודש אוגוסט ערכו של רכב מודל 2024 הוא 138 אלף שקל- כלומר, ירידת ערך מתונה של 8%. החודש הזיקר מודל 2024 שווה 135 אלף שקל - כלומר איבוד הערך בחודשי ה"חיסול" היה יחסית מתון. ירידת הערך מתחילת השנה: 10%. במקרה של מודל 2025 – באוגוסט שווי ה-X היה 158 אלף שקל- ירידת ערך של 14%. כיום ה-X מודל 2025 שווה 146 אלף שקל - משמע, מבצעי אוגוסט-ספטמבר-אוקטובר השפיעו על הזיקר וירידת הערך שלה מתחילת השנה היא 21% מכובדים.
13 צפייה בגלריה
מבחן רכב זיקר איקס וידאו
מבחן רכב זיקר איקס וידאו
זיקר X
(צילום: טל סער)

לינק אנד קו 02 PRO

מחיר ינואר 2025
מודל 2024: לא שווק
מודל 2025: 170 אלף שקל
מה קרה מאז?
החשמלית שרותי ברודו קידמה בפרסומות שווקה על ידי היבואנית במבצעי "יד ראשונה אפס קילומטר" אגרסיביים - שגרמו לירידת ערך חזקה. באוגוסט, לפני גלי הגיול הגדולים ה-02 כבר היתה שווה 145 אלף שקל- ירידת ערך של כמעט 15% בשמונה חודשים. כיום הלינק אנד קו החשמלית מודל 2025 שווה במחירון 133 אלף שקל - ירידת ערך של 22% מתחילת השנה.
13 צפייה בגלריה
מבחון רכב לינק אנד קו HALO 02
מבחון רכב לינק אנד קו HALO 02
לינק אנד קו 02
(צילום: אוראל כהן)
צ'רי FX EV
מחיר ינואר 2025
מודל 2024: 135 אלף שקל
מודל 2025: 163 אלף שקל
מה קרה מאז?
הדגם החשמלי היחיד של צ'רי שוק על ידי היבואנית בצורה אגרסיבית מאוד במכירות "יד ראשונה אפס קילומטר". למעשה, מדובר בדגם שבחודשים האחרונים אלפי יחידות ממנו נמסרו במסגרת גיולים מדי חודש. התוצאות ניכרות בשטח: באוגוסט האחרון מחיר ה-FX החשמלי במחירון, למודל 2024, היה 115 אלף שקל - ירידת ערך של 14%. מאז ירידת הערך נעצרה, כנראה מכיוון שהרכב הגיע לנקודה שמחירו כחשמלי משומש הפך להיות אטרקטיבי, כלומר המחיר לא ירד עוד. ובאשר למודל 2025- באוגוסט מחירו היה 140 אלף שקל - 14% ירידת ערך. כעת הוא כבר שווה 128 אלף שקל - ירידת ערך של 21% מתחילת השנה. (אגב, גם כעת ניתן למצוא צ'רי FX יד ראשונה אפס קילומטר בכ-135 אלף שקל, מה שהופך את מחיר המחירון לתאורטי לחלוטין עבור מי שינסה למכור).
13 צפייה בגלריה
 רכב צ'רי FX EV 2024
 רכב צ'רי FX EV 2024
צ'רי FX EV 2024
(צילום: יצרן)

דונגפנג בוקס

מחיר ינואר 2025
מודל 2024: אינו מופיע
מודל 2025: 114 אלף שקל
מה קרה מאז?
הבוקס של דונגפנג הושקה בישראל בדצמבר 2024 אך אינה נכללת במחירוני הרכב של ינואר, ייתכן שמסיבה טכנית בלבד. לפי מחירון אוגוסט החשמלית הקטנה של דונגפנג מודל 2025 שווה 97 אלף שקל - ירידת ערך של 15%. בחודש הנוכחי, אחרי גיולים ומבצעי "אפס קילומטר" הבוקס מודל 2025 שווה 88 אלף שקל - ירידת ערך של 22%. המקרה של הבוקס מעניין מכיוון שמדובר במכונית שהיא כמעט שחקנית יחידה בקטגוריית החשמליות הקטנות והעממיות, אבל עובדה זו לא סייעה לשמירת ערך חריגה.
13 צפייה בגלריה
מבחן רכב דונגפנג בוקס
מבחן רכב דונגפנג בוקס
דונגפנג בוקס
(צילום: אוראל כהן)

ליפמוטור 10 C

מחיר ינואר 2025
מודל 2024: לא קיים
מודל 2025: 170 אלף שקל
מה קרה מאז?
רכב הכביש שטח החשמלי של ליפמוטור הגיע לישראל ב-2025 עם חיסרון משמעותי דאז: טעינה חד פאזית. כמו לא מעט סיניות אחרות, גם את ה-10 C ניתן למצוא במבצעי "יד ראשונה אפס קילומטר", חלקם אצל היבואן עצמו. מחירו של רכב מודל 2025 באוגוסט האחרון, לפני "חגיגת הגיולים" היה 147 אלף שקל - ירידת ערך של 13.5%. כיום מדובר ברכב ששווה 135 אלף שקל - ירידת ערך נאה של 20.5%. במקרה הספציפי של ה-10 C היבואנית הציגה באוגוסט האחרון גרסה בעלת מנגנון פלאג אין הייבריד, מה שהוריד מהאטרקטיביות של הדגם החשמלי.
13 צפייה בגלריה
רכב ליפמוטור c10
רכב ליפמוטור c10
ליפמוטור c10

ג'אקו 7 פרימיום פלאג אין הייבריד

מחיר ינואר 2025
מודל 2024: לא קיים
מודל 2025: 190 אלף שקל
מה קרה מאז?
ג'אקו 7 פלאג אין הייבריד הוא רכב שעשה מהפכה בשוק הישראלי - רכב כביש שטח סיני בעל מנגנון פלאג אין הייבריד יעיל. לא בכדי מדובר ברכב שמחזיק בתואר "הנמכר בישראל" – אם כי כפי שנחשף בתחקיר "כלכליסט"- חלק נאה מן המכירות הגיע לסוחרי רכב ועדיין עומד במגרשיהם. הג'אקו 7 באופן ספציפי מעניין במונחי ירידת ערך מכיוון שמדובר ברכב שמהווה "נקודת ייחוס" לחשמליות סיניות טהורות. כיצד הפופולאריות משפיעה על המחיר והאם ה"יד ראשונה אפס קילומטר" סודק את שמירת הערך? באוגוסט האחרון ה-7 פלאג אין הייבריד היה שווה 164 אלף שקל - ירידת ערך של 13.6%. כיום מדובר ברכב אשר שווה 153 אלף שקל - ירידת ערך מתחילת השנה של 19.4% - משמע פופולאריות וגם מערכת פלאג אין יעילה אינם ערובה לשמירת ערך לנוכח מבול המבצעים וההטבות.
13 צפייה בגלריה
מבחן רכב ג'אקו 7 JAECOO J7 ADVENTURE
מבחן רכב ג'אקו 7 JAECOO J7 ADVENTURE
ג'אקו 7
(צילום: טל סער)