סגור
 רכב צ'רי FX EV 2024
צ'רי FX EV 2024 (צילום: יצרן)

אלה הדגמים שיגיעו בקרוב למגרשי "יד ראשונה אפס קילומטר"

מצ'רי FX ועד מאזדה 5 CX: היבואנים רשמו בשבוע האחרון של אוגוסט אלפי רכבים שלא הצליחו למכור בשנה האחרונה; לפי הערכות, מדובר רק בתחילתו של גל גיול שצפוי לחשוף את ערוותם של לא מעט יבואני רכב

מאזדה, צ'רי ומקסוס - הרכבים האלה יגיעו בקרוב למגרשי "יד ראשונה אפס קילומטר" לאחר שיבואני הרכב לא הצליחו למכור אותם במשך שנה שלמה מהיום בו יוצרו. כך עולה מנתונים של משרד התחבורה שהגיעו לידי "כלכליסט".
ענף הרכב הישראלי מוצא עצמו בבעיה: כפי שפורסם אתמול ב"כלכליסט", השבוע האחרון של אוגוסט היה שבוע מצוין ליבואני הרכב, עם מעל 8,000 מכוניות שנמסרו במהלך השבוע לבדו. באופן כללי, אוגוסט נחשב לחודש חלש עבור יבואני הרכב בגלל החופשות וההכנות לחגים בספטמבר; ואכן, השבועות הראשונים של אוגוסט היו כאלה. ואולם כאמור - השבוע האחרון בחודש שחלף היה מצוין בכל הנוגע למסירות רכב, אבל לא בגלל התנפלות של לקוחות, אלא בשל גיולים - מצב בו היבואנים לא הצליחו למכור את המכוניות אף ששנה שלמה חלפה מאז מועד ייצורן.
הגיולים מעידים לא רק על המצוקה הקיימת בשוק ברקע אי הוודאות של הצרכנים והמצב הכלכלי - אלא גם על חוסר התכנון הנכון של יבואני הרכב שהזמינו מלאים מוגזמים או הצמידו למכוניות מחירים גבוהים מדי.
1 צפייה בגלריה
מפעל ה רכב מאזדה CX-5
מפעל ה רכב מאזדה CX-5
מפעל רכב מאזדה CX-5
בימים הקרובים יתפרסמו נתוני איגוד יבואני הרכב, אך נתונים אלה אינם משקפים את המצב האמיתי בשוק, מאחר שאינם מאפשרים פילוח של הדגמים שנמכרו כ"יד ראשונה אפס קילומטר". מדוע לצרכנים חשוב לדעת אילו דגמים הם "יד ראשונה אפס קילומטר"? ראשית, אף אחד לא אוהב מפסידנים. דגמים שלא נמכרו היטב הם דגמים שמחירם בשוק המשומשות יישחק. שנית, אלה דגמים שמי שרוצה למכור כעת בשוק המשומשות - ימצא עצמו מתחרה מול מכונות השיווק של יבואני הרכב, דבר שהופך את הניסיון למכור מכוניות כאלה אחרי שנה או שנתיים לבלתי אפשרי.
בניגוד לנתונים של איגוד יבואני הרכב, שאינם מפרטים את מה שליבואני הרכב לא נוח לפרסם, הנתונים של משרד התחבורה שנמסרו ל"כלכליסט" מפרטים אילו מכוניות עברו גיול, כלומר היכן מסתתרים הכשלונות של היבואנים. הרשימה מעניינת מכיוון שהיא כוללת לא מעט דגמים שניתן היה לצפות אולי שיצליחו יותר בשוק הישראלי. לא כל הדגמים הם סיניים, לא כולם חשמליים - אבל כולם הם כאלה שחלפה שנה ממועד ייצורם, ובקרוב הם יתפרסמו על ידי סוחרים.
הרישומים שנמסרו ל"כלכליסט" הם של רכבים מגוילים, אבל אינם מדויקים במאת האחוזים, מכיוון שגם ליבואני הרכב יש דרכים להתל ברישום, וכך במידה מסוימת גם להתל ברוכשים: היבואן רושם את המכוניות על שם עובדיו ימים ספורים לפני המועד שבו הוא נדרש לגייל אותן, ולכן נתוני משרד התחבורה הם בגדר הערכה ולא נתונים אבסולוטיים.
כך, מהרשימה עולה כי צ'רי FX הסינית היא ככל הנראה המכונית המגוילת ביותר בחודש שעבר - עם מעל 2,000 רישומים שבוצעו בטווח קצר מאוד במשרד התחבורה. כלומר, או שכ-2,000 לקוחות הגיעו ולקחו צ'רי FX - מה שאינו סביר - או שהיבואן ביצע גיול. גם מאזדה 5 CX עברה גל גיול משמעותי עם מעל 1,100 מכוניות שנרשמו בפרק זמן קצר מאוד. אחרי המאזדה נמצאת מקסוס מיפה, המיניוואן החשמלי. המיפה מיובאת על ידי שני יבואנים והגיול המאסיבי היה של UMI; זו האחרונה גיילה גם מעל 500 מכוניות פורת'ינג סיניות שככל הנראה לא מצאו בית חם אצל לקוחות פרטיים. המקסוס והפורת'ינג כבר מוצעות על ידי UMI למכירה.
כמו כן ניתן להבחין ברשימה בכ-400 רישומי רנו בפרק זמן קצר מאוד, כ-350 גיולי סוזוקי, כ-300 מכוניות BYD, כ-200 רישומי מכוניות SERES וכ-180 רישומי ב.מ.וו.
מדובר רק בתחילתו של "גל גיול" שצפוי, לפי הערכות בענף הרכב, לחשוף בחודשים הקרובים את ערוותם של לא מעט יבואני רכב שהזמינו יותר מדי, ולא הבינו שהלקוחות פשוט לא מוכנים לשלם מחיר גבוה כל כך. לפי ההערכות, גם מותגים סיניים כמו דיפאל וליפמוטור יידרשו בקרוב לגיולים נרחבים; הדבר משתקף בימים אלה בלא מעט מבצעי מימון והטבות שהיבואנים מציעים לפני שהלקוחות יבינו שהמכוניות שלהם יחגגו בקרוב שנה תחת השמש הישראלית.