ניתוח
המלחמה עם איראן מחריפה את המשבר של יבואני הרכב
אלפי מכוניות סיניות תקועות במחסנים ויבואני הרכב מירוץ נגד הזמן למכירתן לפני שהן יוגדרו כ"יד שנייה". המדינה תפצה על נזק מטילים, אבל לא על התיישנות
בעקבות המלחמה מול איראן, גם ענף הרכב הישראלי התעורר הבוקר (ראשון) למציאות חדשה, בה יפעלו הסניפים במתכונת מצומצמת.
מדובר בעיתוי גרוע ליבואני הרכב, שנמצאים כיום במצב בעייתי. את עסקי הליבה שלהם ניתן לחלק לשתי "זרועות" עיקריות: ניהול של מלאי ומכירה של מכוניות. מבחינת המכירות ללקוחות, יבואני הרכב מציגים מדי חודש עלייה בהיקף המכירות ביחס לאשתקד, רק שיש בעיה אחת: עלייה אמיתית אין. יבואני הרכב מוכרים אלפי מכוניות לגופי סחר, או רושמים אותם על שם היבואן עצמו, בין אם באמצעות חברת הליסינג של היבואן ובין באמצעות רישום על שם היבואן או על שם עובדיו.
על היקפו של ה"ברוך" בו מצויים יבואני הרכב יעידו עשרות מבצעים, הטבות והנחות שעליהם הכריזו יבואני הרכב בימים האחרונים: קיה, אקספנג, BYD ואחרים הכריזו בשבוע שעבר על מבצעי מכירות. זאת מאחר שליבואנים היה ברור, נכון לשבוע שעבר, שהמכירות ללקוחות "אמיתיים" במגמת ירידה ומחודש יולי המכירות יירדו משמעותית בגלל שבאוגוסט הישראלים נופשים, בספטמבר-אוקטובר הישראלים לא קונים מכוניות בגלל החגים ובנובמבר הם מחכים לשנת הדגם החדשה. כעת כבר ברור ששלל המבצעים שעליהם הכריזו היבואנים לא יביאו את הלקוחות בהיקפים הרצויים. סביר להניח שבימים הקרובים יבואני הרכב יתעשתו ויציעו הטבות ללקוחות אונליין, כלומר "הזמן עכשיו, קבל כשנצא מהמקלט". אך ספק אם מדובר במבצעים שיהיו אפקטיביים.
בעיה נוספת עמה מתמודדים רוב יבואני הרכב בישראל נוגעת ל"זרוע" השנייה - ניהול המלאי. בימים אלה נמצאים חלק גדול מהיבואנים בבעיה לוגיסטית: היבואנים, במיוחד אלה של החשמליות הסיניות מחזיקים במלאים בהיקף של אלפי מכוניות ליבואן. המכוניות האלה ממתינות בחניוני ענק בקניונים בשטחים בסמוך לנשר ובקיריית גת, ובעוד אתרים בדרום הארץ. חלק גדול מהרכבים האלה הם רכבים חשמליים סינים, במיוחד של מותגים שעל הגעתם הכריזו היבואנים במחצית השנייה של 2024. הסיבה למלאים הגדולים היא העובדה שמדובר במותגים חדשים: כאשר יבואן רכב מקבל זיכיון, הוא צריך להזמין מהיצרן שלו מכוניות עבור השוק הישראלי. במקרה של מותגי הרכב הסינים החדשים בישראל, ניתן להניח שהיקף ההזמנות הוא 1,500 עד 3,000 הזמנות ליבואן.
נתוני איגוד יבואני הרכב מוכיחים שבפועל רוב המותגים החדשים הצליחו להעלות מאות ספורות של מכוניות על הכביש. משמע כעת היבואנים תקועים עם מאות מכוניות. האחסנה אינה הבעיה. מדובר בשכירות ארוכת טווח על שטחי חניה. גם הסיכוי שטיל יפול אינה בעיה. המדינה תפצה את היבואנים. הבעיה היא ההתיישנות. לפי חוקי מדינת ישראל, אם רכב לא נמכר במשך שנה ממועד ייצורו, הוא חייב להימכר כרכב יד שנייה. עיקר המכוניות שיבואני הרכב מאחסנים כעת יוצרו בספטמבר-אוקטובר אשתקד. והעובדה שביוני, החודש האחרון בו היבואנים עוד יכולים למכור מכוניות, יש מלחמה, אינה מבשרת טובות למלאים של היבואנים, שיאבדו ערך. הפתרון הוא לפנות למשרד התחבורה ולדרוש הקלה של כללי הגיול, כלומר לקבל הארכה של המועד שבו ניתן לרשום את המכונית כיד שניה.
זה קרה בעבר לנוכח מלחמות וסביר להניח שזה יקרה גם השנה: לפני כחודש פנו יבואני הרכב אל משרד התחבורה וביקשו הארכה של שלושה חודשים למכירת המכוניות, כלומר שהן יימכרו כחדשות "יד ראשונה" אחרי שנה ושלושה חודשים ממועד הגעתן לישראל. משרד התחבורה סירב בתואנה שהמלחמה מתנהלת ללא כל שינוי משמעותי. כעת חל השינוי המשמעותי. למהלך כזה יש כמובן השלכות אחרות: הלקוחות שיקנו מכוניות מראש השנה ואילך יקבלו מכוניות שהן בפועל ישנות, לא רק מבחינת חיי הצמיגים, אלא מבחינת רמת החדשנות שלהן. מעבר לכך, כעת לא ברור הסטטוס של היקפי המסירות לציי רכב. כאשר יבואני הרכב חווים ירידה בהיקף המכירות ללקוחות הפרטיים - הם מוכרים לליסינג ולסוחרים. אבל כעת הליסינג והסוחרים תקועים בעצמם עם אלפי מכוניות שקיבלו מהיבואנים בחודשים האחרונים, כלומר או שהיבואנים ימכרו בהנחות מאוד משמעותיות, או שישארו עם הסחורה ביד.