סגור
דלק רכב קניון רננים רעננה
קניון רננים ברעננה (צילום: תומר הדר)
בלעדי

במקום בנמל: מאות מכוניות חדשות מאוחסנות בקניון רננים ברעננה

המהלך הלא שגרתי של דלק מוטורס אינו חריג: יבואני הרכב במירוץ אחר קרקעות פנויות להשכרה כדי לאחסן רכבים בעלויות נמוכות יותר מעלויות האחסון בנמלי ישראל

דלק מוטורס מצאה מקום לא שגרתי לאחסן מאות מכוניות חדשות ובלתי מכורות - הקומות העליונות בחניון של קניון רננים ברעננה, כך נודע ל"כלכליסט". במסגרת זו נחסמו הקומות העליונות של חניוני הקניון ומאות מכוניות דונגפנג בוקס, עדיין ללא רישוי, ממתינות ליום בו ירכשו.
המהלך של דלק מוטורס, אחסון של מכוניות חדשות ובלתי מכורות בשטחי קניון, אומנם אינו שגרתי, אבל גם אינו חריג: בימים אלה נמצאים יבואני הרכב במירוץ אחר קרקעות פנויות להשכרה כדי לאחסן רכבים בעלויות נמוכות יותר מעלויות האחסון בנמלי ישראל. כך, כיום מאוחסנות אלפי מכוניות חדשות ובלתי מכורות סמוך למושב אליפז בערבה, סמוך למפעלי נשר הישנים שליד חיפה, ליד קיבוץ גת שמחוץ לקריית גת ובעוד מיקומים רבים נוספים.

1 צפייה בגלריה
דלק רכב קניון רננים רעננה
דלק רכב קניון רננים רעננה
קניון רננים ברעננה
(צילום: תומר הדר)

המצב החריג בו יבואנית רכב נאלצת לאחסן מכוניות בשטחי קניון מאפיין את התקופה. בימים אלה, רוב יבואני הרכב שהכריזו במהלך השנה האחרונה על קבלת זיכיונות יבוא חדשים מחזיקים במלאים של מאות ואלפי מכוניות חדשות ובלתי מכורות. בשנה שעברה הודיעו מספר יבואני רכב על קבלת זיכיונות יבוא חדשים של יצרני רכב סינים. כאשר יצרן רכב סיני מעניק זיכיון ליבואן ישראלי, הוא דורש מהיבואן הישראלי להתחייב מראש לרכישת אלפי מכוניות לצורך חדירה לשוק הרכב הישראלי. מנתונים שהגיעו לידי כלכליסט, עולה כי במקרה של רוב המותגים החדשים שעליהם הוכרז אשתקד, מדובר בהיקף אשר נע בין 1,800 ל 3,000 מכוניות. ואולם, בתחילת השנה הנוכחית עלה מס הקניה על מכוניות חשמליות מ-35% ל-45%, מה שגרם ליבואני הרכב להכניס את המכוניות לישראל בדצמבר כדי לשחרר אותן ממכס לפי המס הישן-ואז להתחיל במכירתן בינואר במחיר יותר גבוה.
הלקוחות כבר לא מתנפלים על מכוניות חשמליות משלל סיבות: החל בהצפה של השוק במותגים סינים וכלה בעליית מחירי הרישוי – ויבואני הרכב מוצאים עצמם תקועים עם אלפי מכוניות חשמליות שהיבואנים מוכרים לעצמם, מציעים במבצעי מכירות ו"דוחפים" לסוחרים ומגרשי "יד ראשונה אפס קילומטר". לכך יש להוסיף עוד בעיה: בדרך כלל, כאשר יבואן רכב מזמין מכוניות מהמזרח הרחוק, המסע לישראל אורך כחודש. אבל בגלל האיום החותי' כיום השיט מבוצע מסביב לאפריקה ודורש עצירה באירופה. מכיוון שהמסע אורך כחודשיים, כדי לשחרר מכוניות ממכס בדצמבר, יבואני הרכב חייבים להזמין אותן מהיצרן לייצור בספטמבר אוקטובר. החוק הישראלי קובע שליבואן רכב אסור למכור מכוניות ללקוח יד ראשונה אם חלפה מעל שנה ממועד הייצור שלהן, כלומר יבואני הרכב תקועים עם מלאי ענק שבעוד כארבעה חודשים יצטרכו למכור כיד שניה.
במקרה של דלק רכב, היבואנית הודיעה בנובמבר האחרון על רכישת זיכיון היבוא של דונגפנג מידי מטרו ב-110 מיליון שקל. ואולם, העסקה עצמה לא כללה את שווי המלאי של מטרו (275 מיליון שקל) שמורכב מאלפי מכוניות דונגפנג, בעיקר הבוקס העירונית החשמלית, שכעת מאות יחידות ממה חונות בקניון ברעננה. ל"כלכליסט" נודע כי למעשה, אחסון המכוניות בקניון ברעננה נסגר על ידי הנהלת מטרו- ובדלק רכב הוחלט על המשך האחסון.