סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אלון מאסק טוויטר
מאסק, טוויטר (צילום: רויטרס)

פרשנות
טעות חייו: מאסק יוצא רע מסאגת טוויטר - והוא יודע את זה

התמכרותו הקשה של האיש העשיר בעולם לתשומת לב סחררה אותו אל הרפתקה חסרת הגיון עסקי שמציבה סימן שאלה גדול סביב שיקול דעתו. עכשיו, כתוצאה מנסיגתו הדרמטית מרכישת טוויטר, הוא הולך לשלם על זה ביוקר, כלכלית וציבורית

הסיבה העיקרית לכך שאלון מאסק החליט לסגת מעסקת טוויטר היא תשומת לב. האיש מכור לה קשות, כפי שיודע כל מי שביקר אי פעם בטוויטר מאז ה-4 ביוני 2010, כשהוא העלה לשם את ציוצו הראשון. במקרה, או שממש לא במקרה, הציוץ הזה החל במשפט "אנא התעלמו מהציוצים הקודמים". אחרי הכל, מאסק לא רק רוצה תשומת לב - הוא רוצה את כל תשומת הלב.
הוא הספיק לפרסם מאז יותר מ-18,600 ציוצים, בקצב אש שלא מבייש מקלע M134 מיניגאן. ב-7.7.2022, לדוגמה - כיממה לפני שהודיע על פיצוץ עסקת 44 המיליארדים - הוא העלה 11 ציוצים: ארבעה ציוצים שיגור הלוויין פלקון 5 של סטארלינק, שניים על טסלה, שניים (פלוס ציוץ נעוץ) על מגמת הירידה בילודה, אחד על הצורך באיוש מאדים, אחד שממליץ על פודקאסט שעוסק במהפיכות ואחד כללי, משיחי משהו, בו הוא מפציר בעוקביו "זיכרו את המילים שלי. למרבה הצער הן נכונות".
כן, יש שם שיגעון גדלות, אגוטריפ מנופח, תחושת שליחות ועוד כמה שדברים שנגזרים מהצורך הבלתי נגמר שלו בתשומת לב, שנותר ברמה קיצונית גם לאחר שהביא לעולם תאומים עם עובדת בכירה באחת החברות שלו והיה אמור, כביכול, להיות עסוק ביצורים חיים אחרים, שהם לא הוא. אבל דבר אחד אין שם, בסדרת הציוצים ההיא: התייחסות לטוויטר. למעשה, מאסק לא צייץ בנושא מאז ה-18 ביוני, אז שאל את עצמו "למה טוויטר?" וענה לעצמו "שם נמצאים הכותבים של העבר, ההווה והעתיד".
אין ספק שהיה מרכיב גדול של תשומת לב גם בעסקת טוויטר - בכל זאת, מאסק ידע היטב שברגע שהוא יציע לרכוש את הרשת החברתית החביבה עליו, כל התקשורת העולמית תהיה על זה - אבל כעת, עם החלטתו לבטל את העסקה, הוא שומר על שקט. נחבא אל הכלים אפילו. ייתכן שמדובר בשקט של איש עסקים השומר על קלפיו לקראת התגלגות הפרשה לבית המשפט, אבל בהחלט יכול להיות שמדובר גם בשקט של מבוכה, מעין הודאה אילמת בטעות.
התקשורת העולמית כבר עמוסה בפרשנויות למהלך הזה ותוקפת אותו מכיוונים שונים ומשונים, אבל דבר אחד משתקף מכולן: מאסק לא יוצא טוב מהסיפור הזה. מנעד התיאורים שלהם הוא זוכה נע בין תחמן לקפריזי, כשהשורה התחתונה היא שהחתימה על ההסכם עם טוויטר הייתה צעד שגוי במקרה הטוב ובזוי במקרה הפחות טוב.
על פי המגזין Fortune, לדוגמה, ייתכן שהסיבה לכך שהאיש העשיר בעולם נטש את העסקה לא קשורה בכלל לכמות הבוטים בטוויטר אלא לרצון של מאסק לממש אופציות בטסלה שתוקפן עומד לפוג. כך לפחות טוענים כמה משפיענים ברשת הציוצים. "מדובר בתחבולה שהמטרה שלה הייתה למכור מניות טסלה בשווי 8.5 מיליארד דולר", צייץ, למשל, מייסד קרן ההשקעות LUX ג'וש וולפי. "בכנות, אתם חושבים שהוא יודע לשגר טילים אבל לא יודע לתקן בוטים?".
צייצן פופולרי אחר, מייסד ומנכ"ל המגזין Insider הנרי בלוג'ט, ענה לו: "עסקת טוויטר אפשרה למאסק לעשות את זה (כלומר, למכור את המניות, רב"פ) מבלי להידרש לשאלה 'למה אתה עושה את זה?'. והוא מכר אותן במחיר מצוין!".
הפרשנות של ג'יימס קלייטון מה-BBC, מאידך, מצביעה על השינוי החד שחל בתעשיית הטק בחודשים האחרונים כגורם העיקרי לפרישת מאסק מהעסקה. כלומר, שוב, הבוטים הם לא הבעיה. "הם רק שימשו כמדרגה עבורו ליציאה מהחוזה", הוא כתב. "בסוף מרץ, מניית טסלה, שמהווה את הבסיס לרוב הונו של מאסק, הייתה שווה יותר מ-1,000 דולר, אבל מאז אפריל טסלה איבדה כשליש מערכה, בדומה לחברות טק רבות אחרות - מה שהפך גם את סכום הרכישה של טוויטר לגבוה מדי בעיני רבים. במקביל, בעלי מניות בטסלה החלו לדאוג מכך שהזמן של מאסק, שגם ככה מחולק בין כמה חברות, יהיה מצוצמצם אפילו יותר בעקבות הרכישה, על חשבון טסלה".
מאסק, על פי קלייטון, גם לא ממש ידע כיצד הוא מתכוון לממש ביעילות את חזון "חופש הביטוי המלא" שאותו ייעד לטוויטר - מה שגרם לו לחשוב שנית על כדאיות העסקה מבחינתו. לכך, כמובן, אפשר להוסיף גם את העובדה שעובדי טוויטר הנוכחיים לא בהכרח מסכימים עם החזון הזה ובאופן כללי לא ממש מחבבים אותו. כלומר, מאסק היה עשוי להכניס את עצמו לקן צרעות ולא בטוח שהוא באמת היה מעוניין בכך.
סיבה מרכזית נוספת לביטול העסקה היא הערך הנוכחי של טוויטר. בשישי האחרון המנייה של הרשת החברתית עמדה על 36.81 דולר, לעומת 51.7 דולר - מחירה ב-25 באפריל, היום שבו טוויטר קיבלה את הצעת הרכישה של מאסק. מדובר בצניחה של כמעט 29%. אם מאסק היה משלים את העסקה, הוא היה מקבל מוצר ששוויו נמוך משמעותית מ-44 מיליארד דולר, כך שברור מאליו שהוא יעשה הכל כדי שזה לא ייקרה.
על פי פרשנויות אחרות, מאסק פשוט לא יכול היה לממן את הרכישה הזאת. הוא אמנם האיש העשיר בעולם, אבל הונו לא נזיל, כך שבפועל אין ברשותו מספיק כסף כדי לעמוד מאחורי הצעת המכירה שלו. לכן, הוא פנה לכל מיני גורמים, ביניהם הנסיך הסעודי אל ווליד בן טלאל ומנכ"ל טוויטר לשעבר ג'ק דורסי בניסיון לקמבן איכשהו את המימון, אבל מכאן ועד למימון מלא של העסקה הדרך עוד ארוכה.
בכל מקרה, די ברור שהאישו כאן הוא לא הבוטים ועוד יותר ברור שמאסק יוצא רע מהסיפור הזה, מכל זווית אפשרית. שמו הטוב נפגע. הוא נתפש כמהמר פחדן שקיבל רגליים קרות ברגע האמת, כאיש עסקים קפריזי שלא קרא נכון את תנודות השוק שאליו התכוון להיכנס, או כנודניק נכלולי שהטריל את העולם כדי להסיח את הדעת ממטרתו האמיתית (מכירת מניות טסלה). כל האפשרויות לא טובות מבחינתו. לכן הוא שותק.
עכשיו, ספציפית, הדבר האחרון שהוא צריך זה תשומת לב. כולם עדיין זוכרים את התלהבותו היתרה מההחלטה לקנות את טוויטר. הציוץ המתלהב שלו בעניין עדיין באוויר. וכולם קצת פחות מאמינים לו עכשיו, או קצת פחות מחזיקים ממנו. לכולם ברור כעת שההתמכרות של מאסק לתשומת לב חזקה משיקול דעתו. המחיר שהוא משלם על זה יהיה הפעם, כפי הנראה, גבוה מאוד - הן פיננסית והן ציבורית. והנזק לתדמיתו בהחלט עשוי להיות בלתי הפיך.