סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אלון מאסק אילון מאסק
אלון מאסק (צילום: AFP)

ציפור בכלוב: המאבק המשפטי שמחכה למאסק כדי להשתחרר בשלום מעסקת טוויטר

המיליארדר הודיע אמש על ביטול העסקה לרכישת הרשת החברתית תמורת 44 מיליארד דולר; ואולם לפי הערכות, יהיה לו קשה מאוד להוכיח שטוויטר לא עמדה בהתחייבויותיה; מאבק משפטי צפוי לפגוע גם בחברה, שמנייתה צנחה בעשרות אחוזים מאז הוכרזה העסקה

אלון מאסק הודיע אמש על רצונו לבטל את ההסכם שחתם לרכישת טוויטר עבור כ-44 מיליארד דולר. בתגובה, החברה הודיעה כי תצא למאבק משפטי.
המהלך היה צפוי למדי שכן בשבועות מאז הוכרז ההסכם, המיליארדר ניסה בכל הכוח להערים קשיים על מימוש הרכישה. הוא טען כי טוויטר סילפה את מספרי חשבונות הספאם והבוטים - ודרש (ולפי הרשת החברתית גם קיבל) גישה לכל הנתונים שלה בנושא. מאסק הודיע כי אם מספר חשבונות הספאם גבוה מ-5%, העסקה לא תתבצע או שהצדדים יצטרכו להיכנס למו''מ מחודש. עוד טענה שלו היתה שעובדים מנוסים רבים עזבו את טוויטר.
בעל השליטה והמנכ"ל של יצרנית המכוניות החשמליות טסלה עומד מול בעיה קשה. הוא התחייב בהסכם כתוב על רכישת הרשת החברתית. את העסקה הוא רצה לממן באמצעות מינוף מניותיו בטסלה. ואולם מניות יצרנית הרכב התרסקו בחודשיים האחרונים ב-24% - מכ-998 דולר בסוף אפריל אז הוכרז הסכם הרכישה לכ-752 דולר כעת. זאת לעומת ירידות של 9.2% במדד S&P 500 ושל 7.9% במדד דאו ג'ונס.
מבחינת מאסק, המשמעות היא גם שהונו הצטמצם. על פי נתוני בלומברג, בנובמבר שעבר הוא היה שווה כ-340 מיליארד דולר, אבל בחודש שעבר שוויו עמד על 197 מיליארד דולר - צניחה של 42%. כל אלה הם מספקים סיבות טובות עבור מאסק לנסות ולבטל את הסכם הרכישה; מאסק רצה לנצל את מניות טסלה שברשותו למימון העסקה, אך הירידות בהונו ובערכה של החברה מקשות מאוד על הבנקים להעמיד את ההלוואה לה ייחל בתנאים המקוריים.
טוויטר אינה חברה רווחית ומעולם לא היתה כזו. ג'ק דורסי, מייסד הרשת החברתית, צהל כשמאסק הודיע על כוונתו לרכוש את הפלטפורמה ואף אמר כי "אלון הוא פתרון סינגולרי ואני בוטח בו. אני מאמין במשימה שלו להרחיב את אור התודעה". כעת יכול מאוד להיות שהוא מצטער על הכרזתו, שכן מאסק כנראה לא מתכנן להרחיב את אור התודעה של אף אחד.
קשה לדעת אם העסקה תצא לפועל כמו שהיא או שמאסק וטוויטר ינהלו מאבק משפטי ארוך שעשוי לפגוע עוד יותר בערכה המידלדל של מניית הרשת החברתית. זו היתה שווה כ-51 דולר ביום סגירת העסקה, וצנחה ל-37 דולר. שווי השוק של טוויטר עומד על כ-28 מיליארד דולר בלבד.
מכיוון שטוויטר רשומה במדינת דלאוור, הדיונים המשפטיים צפויים להיערך שם. על פי הערכות של בכירים בעולם המשפט האמריקאי, למאסק יהיה קשה מאוד להראות שהרשת החברתית לא עמדה בהתחייבויותיה. "כמעט שאין סיכוי שעסקאות כאלה יבוטלו - למעט אם יש התערבות ממשלתית, מישהו שמציע יותר כסף או אירוע מכוח עליון", אמר פרופ' בריאן קווין מהפקולטה למשפטים של קולג' בוסטון. הוא הוסיף כי הטענה ל"שינוי מהותי לרעה" (Material adverse change) שמשמשת את מאסק כדי להביא לביטול העסקה דורשת רף הוכחה גבוה מאוד לפי התקדימים של בתי המשפט בדלאוור.
כאמור, מאסק טען שהיקף חשבונות הספאם והמשתמשים המזויפים גבוה בהרבה מהצהרות החברה בעבר. בתגובה לטענה, טוויטר הצהירה שלשום שהיא מסירה כמיליון חשבונות בוטים וספאם מדי יום מתוך כ-240 מיליון משתמשים. זה אכן פחות מהטענה של מאסק ל-5%. בנוסף, כאמור, מאסק יצא נגד פיטורי עובדים שטוויטר ביצעה מעט אחרי החתימה וההחלטה להקפיא גיוסי עובדים חדשים כמו גם לבטל הליכי גיוס קיימים. גם עזיבתם של שלושה מבכירי החברה נעשתה לטענת המיליארדר "ללא התייעצות עימו". אלה הטענות העיקריות שלו נגד טוויטר ולדידו הן מהוות את השינוי המהותי שהביא אותו לביטול ההסכם.
יצוין כי מאסק עצמו הודיע לעובדי טוויטר בפגישה הראשונה עימם מאז חתימת ההסכם שהם צריכים לצפות ל"הליכי פיטורים" מהרגע שהוא יתפוס את הפיקוד. בעקבות כך ולאור חתימת ההסכם, לא מעט עובדים בחרו לעזוב.
אם מאסק ינהל משפט מול טוויטר והדירקטוריון, הסיכויים שלו לנצח לא גבוהים במיוחד. מנגד, אם יבצע את הרכישה, יכול מאוד להיות שטוויטר תהפוך לרשת חברתית מינורית שכן רבים ממשתמשיה נמנים עם הצד הליברלי של המפה הפוליטית - צד שמאסק לא מזוהה עימו. כנראה שהפתרון הטוב ביותר יהיה אם מישהו ייקח את מושכות העסקה מידי המיליארדר וימשיך את המהלך. אם לא, מאסק עשוי להידרש לתשלום קנס של כמיליארד דולר על ביטול ההסכם באופן חד-צדדי.