סגור
ארקיע ישראייר שדה תעופה אילת  פברואר 2019
ארקיע ישראייר שדה תעופה אילת פברואר 2019 (צילום: שאטרסטוק)

פרסום ראשון
מגעים בין רמי לוי לאחים נקש למיזוג ישראייר וארקיע

המשא ומתן בין הצדדים נמצא עדיין בשלבים ראשוניים אך במקביל מתנהל שיח בין הנציגים של לוי לבין אנשי רשות התחרות וזאת כדי למנוע מצב בו המיזוג ייפסל מטעמים של ריכוזיות

מפץ עסקי בתעופה הישראלית? רמי לוי, בעל השליטה בחברת ישראייר, מנהל מגעים עם בעלי ארקיע האחים נקש במטרה למזג את שתי החברות תחת ישראייר.
המשא ומתן בין הצדדים נמצא עדיין בשלבים ראשוניים אך במקביל מתנהל שיח בין הנציגים של לוי לבין אנשי רשות התחרות וזאת כדי למנוע מצב בו המיזוג ייפסל מטעמים של ריכוזיות.
בשתי החברות סבורים כי העיתוי הנוכחי, בו חברות התעופה סובלות מירידה בביקושים בזמן המלחמה זה זמן "אידיאלי" למיזוג.
ישראייר וארקיע הן מתחרות ישירות ומהוות את השחקניות הישראליות המרכזיות בשוק הלואו קוסט המקומי, ויחד עם אל על הן מהוות את שלושת חברות התעופה הפועלות בישראל. ישראייר וארקיע הן החברות היחידות שמפעילות טיסות בקו נתב"ג-אילת, והדבר צפוי להערים קשיים בכל הקשור למיזוג.
כמו כן, ישראייר בדומה לאל על אינה פועלת בשבת ואם יופסקו הטיסות בשבת בקו אילת-נתב"ג אז הדבר ייפגע משמעותית בחופש התנועה של תושבי אילת ובפוטנציאל התיירותי של העיר.
בשנה שעברה התנהלו מגעים למיזוג בין אל על לבין ארקיע מתוך כוונה להפוך את ארקיע לזרוע הלואו קוסט של אל על, אך הניסיון בסופו של דבר לא המריא.
ארקיע ביקשה גם להתמזג עם השלד הבורסאי טכנופלס ונצ'רס וגם עסקה זו לא יצאה בסופו של דבר לפועל. בשנה שעברה מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס אמר בראיון כי "מיזוג עם ארקיע הוא הכרחי".
ארקיע נשלטת על ידי האחים נקש (70%) ועל ידי עובדי החברה המאוגדים תחת חברת תו"ת - תעופה ותיירות שלאחרונה הציבה את אבי אדרי, לשעבר יו"ר איגוד התחבורה בהסתדרות, כיו"ר הדירקטוריון שלה. עובדי החברה הציבו בעבר קשיים על מיזוג החברה לאל על.
במקביל לבחינת המיזוג עם ארקיע, ישראייר מנהל כבר שנה מגעים לרכישת חברת התעופה הצ'כית סמארטווינגס – מגעים שגם הם נחשפו ב"כלכליסט". החברה הצ'כית היא פרטית, המחזיקה ב-4 חברות בנות והיא מתפעלת במישרין ובעקיפין כ-40 מטוסים חכורים, ואם ישראייר תרכוש אותה אז היא תהפוך לחברת התעופה הגדולה בישראל – יותר מאל על.
ישראייר שבשליטת רמי לוי דיווחה השבוע כי במהלך חודש אוקטובר חלה ירידה של 5% בלבד בכמות הנוסעים לעומת אוקטובר בשנה שעברה, על אף הירידה בביקוש לטיסות מאז תחילת המלחמה. חברת התעופה פירסמה את דוחות הרבעון השלישי - החודשים שקדמו למלחמה.
הכנסות ישראייר טיפסו ברבעון השלישי של 2023 ב-15% והסתכמו ב-143 מיליון דולר. הצמיחה בהכנסות נבעה בין היתר מהירידה בביקוש לטיסות ברבעון השלישי של שנה שעברה עקב זן האומיקרון של נגיף הקורונה, ופתיחת יעדים חדשים. כמות הטיסות של החברה עלתה ל-1,444 טיסות ברבעון השלישי של 2023, לעומת 1,061 ברבעון המקביל בשנה שעברה.
ישראייר היא חברה-בת של ישראייר גרופ, הנשלטת על ידי חברת שי אודם של רמי לוי ושלום חיים (36.7%) ורמי לוי עצמו (20.8%).