סגור

בלעדי
ארקיע וישראייר מציגות: כל טיסה שנייה לאילת - מאחרת

נתונים של רשות שדות התעופה חושפים תמונה עגומה של מפעילות קווי התעופה, שלא מצליחות לצאת או לנחות בזמן. החברות מאשימות את המחסור בכוח אדם, אך להתנהלות החברות עצמן יש השפעה קריטית

רפורמת השמיים הפתוחים שהושקה לפני כעשור עוררה את התחרות בשוק התעופה, אבל נראה שישנו מקום אחד שבו התחרות לא גדלה ואפילו הצטמצמה בעשור האחרון - הטיסות בין נתב"ג לאילת. היעדר התחרות הוביל לפגיעה כפולה בטסים, כאשר גם רמת המחירים בטיסות אלו גבוהה וגם השירות שניתן לטסים לוקה בחסר.


נתונים שהגיעו ל"כלכליסט" משקפים עד כמה השירות בטיסות לאילת גרוע: לפי נתוני רשות שדות התעופה, במרץ האחרון רק 46% מ־203 הטיסות של ארקיע שיצאו מנתב"ג לאילת הגיעו בזמן ורק 56% מ־195 הטיסות שיצאו מאילת לנתב"ג יצאו בזמן.

2 צפייה בגלריה
שרת התחבורה מרב מיכאלי במסיבת עיתונאים בירושלים מכריזה על רפורמת "דרך שווה"
שרת התחבורה מרב מיכאלי במסיבת עיתונאים בירושלים מכריזה על רפורמת "דרך שווה"
שרת התחבורה מרב מיכאלי. רשות התעופה תבדוק את הטענות
(צילום: עמית שאבי)

באפריל, שבו חלה חופשת הפסח, הנתונים של ארקיע השתפרו במעט: 53% מ־198 הטיסות שיצאו מנתב"ג לאילת הגיעו בזמן ו־57% מ־192 הטיסות שיצאו מאילת לנתב"ג יצאו בזמן. בישראייר המצב יותר טוב בכל הנוגע לטיסות היוצאות מנתב"ג לאילת אך גרוע יותר בכיוון ההפוך. במרץ האחרון 93% מ־207 הטיסות של ישראייר מנתב"ג לאילת הגיעו בזמן, אך רק 67% מ־195 הטיסות שהמריאו מאילת לנתב"ג יצאו בזמן. באפריל המצב היה יותר גרוע, כאשר 82% מ־170 הטיסות מנתב"ג לאילת יצאו בזמן, אך רק 50% מ־159 הטיסות שיצאו מאילת לנתב"ג הגיעו בזמן.
בישראייר ובארקיע טוענים כי הסיבה לעיכובים בטיסות הוא שבמרץ ובאפריל היה ביקוש גבוה, שלווה במחסור בכוח אדם והוביל ל"צוואר בקבוק". עם זאת, קיים גם הסבר אחר ־ שתי החברות משתמשות במטוסים בודדים על הקו, שעושים סבבים של "הלוך־חזור" בלוח זמנים צפוף. במצב כזה כל איחור בטיסה אחת מוביל לשרשרת של איחורים בטיסות העוקבות.
מלבד האיחורים, שבחלק מהמקרים נמשכים שעות ארוכות, היו גם לא מעט ביטולים. ארקיע ביטלה ארבע טיסות בקו אילת־נתב"ג בשבוע האחרון של מרץ. באפריל, שמספר הטיסות בו היה מועט בגלל חג הפסח, מספר הביטולים היה גבוה יותר: ארקיע ביטלה עשר טיסות, שש מתוכן באותו יום. ישראייר ביטלה שמונה טיסות, כאשר אלו מוזגו ושולבו למספר נמוך יותר של טיסות במטוס גדול יותר. אחת הסיבות לביטולים הללו היא הסטה של מטוסים מקו נתב"ג־אילת לקווים בינלאומיים, שהם רווחיים יותר.
הטענות על השירות הלקוי בקו לאילת מוכרות לכל הגופים הרלבנטיים בשוק התעופה. ההסבר המרכזי לכך שהשירות שניתן לטסים גרוע במיוחד הוא שבעשור האחרון, מאז שאל על עזבה את הקו, מדובר בדואופול של ארקיע וישראייר. בעבר התעניינה חברת ריאנאייר בהפעלת טיסות פנימיות בישראל לאילת, אך בחינה זו לא הבשילה לשום דבר קונקרטי. לפני חודש וחצי ביקש ראש עיריית אילת אלי לנקרי משרת התחבורה מרב מיכאלי לפתוח את קו טיסות הפנים לאילת לחברות זרות בעקבות "הרעה בשירותי חברות התעופה הפנים־ארציות, ביטול טיסות הבוקר המוקדמות, העלאת מחירים, שיבושים קשים בלוח הטיסות, ביטולי טיסות וביטול שירות הלקוחות".

2 צפייה בגלריה
מטוסי ארקיע ו ישראייר
מטוסי ארקיע ו ישראייר
מטוסי ארקיע וישראייר. המטוסים נוסעים הלוך־חזור והעיכובים מצטברים
(צילומים: ערן גרנות, דני שדה)

בנוסף, אם מיזוג ארקיע־אל על ייצא לדרך, אז התחרות עלולה להיפגע עוד יותר אם החברה הממוזגת תפסיק להפעיל טיסות בשבת לאילת, שכרגע מסופקות רק על ידי חברת ארקיע.
במשרד התחבורה אמרו בתגובה שרשות התעופה האזרחית (רת״א) במשרד החלה בבדיקת העניין מול רשות שדות התעופה וחברות התעופה.
ישראייר מסרה: "שיעור הדיוק של המראות החברה לאילת בחודשי מרץ־אפריל היה נמוך יותר מבשאר חודשי השנה בגלל עומס של תקופת החגים ומחסור בכוח אדם של ספקים חיצוניים האמונים על השינוע והדלפקים בשדה״.
מארקיע נמסר כי עם החזרה המסיבית לפעילות, "נוצר מחסור חמור בכוח אדם בבידוק הביטחוני בשדה התעופה בכל הטיסות שיצר צוואר בקבוק, אשר גרם לאיחורים לא צפויים גם בטיסות הבינלאומיות וגם בטיסות הפנים־ארציות. מהנתונים שיש בידינו, טיסות ארקיע בחודשים אלו היו בדיוק מבצעי של מעל 70% וכבר מחודש מאי אנו רואים שיפור משמעותי והדיוק המבצעי של החברה עומד כיום על מעל 85%".