סגור
ארקיע ישראייר שדה תעופה אילת  פברואר 2019
(צילום: שאטרסטוק)

בלעדי
ישראייר הגישה הצעה לרכישת חברת התעופה הצ'כית סמארטווינגס

בדיווח לבורסה עדכנה ישראייר כי היא בין המתמודדות האחרונות שהגישו הצעה סופית במכרז; סמארטיינגס הפרטית מתפעלת 40 מטוסים חכורים עם קווים בצ'כיה, סלובקיה, הונגריה ופולין; במקביל הודיעה ישראייר על מכירת מטוסי ה-ATR הישנים שלה ב-10 מיליון דולר

חברת ישראייר דיווחה הבוקר לבורסה כי הגישה הצעה לרכישת חברת תעופה אירופית - ל"כלכליסט" נודע כי החברה המדוברת היא סמארטווינגס הצ'כית (Smartwings), הפועלת גם בסלובקיה, הונגריה ופולין.
לפי ההודעה, ישראייר היא "מהמתמודדות האחרונות" שהגישו הצעה סופית לרכישת החברה - ישראייר מדגישה כי הצעתה אינה היחידה שהוגשה במכרז וש"אין בידי ישראייר את האפשרות להעריך בשלב זה את סיכויי הצלחתה בתהליך".
החברה הצ'כית היא פרטית, המחזיקה ב-4 חברות בנות והיא מתפעלת במישרין ובעקיפין כ-40 מטוסים חכורים.
במקביל הודיעה ישראייר בדיווח לבורסה על כוונתה למכור את המטוסי ה-ATR הישנים שלה. חודש יוני פורסם בכלכליסט כי ישראייר מעוניינת לקנות מטוס איירבוס שביעי ולמכור את שני מטוסי ה-ATR הישנים שלה שפועלים בציר נתב"ג-אילת.
כעת, החברה הודיעה כי חתמה עם "רוכש פוטנציאלי בינלאומי מתחום התעופה" על מזכר הבנות שעניינו מכירת מטוסי ה-ATR72-500 שבבעלותה, בסכום כולל של 10 מיליון דולר.
מועד מסירת המטוסים בפועל נקבע ל-20 בדצמבר השנה. לטובת העסקה תידרש ישראייר לפרוע הלוואה שנעשתה בעבר לטובת רכישת המטוסים ועומדת על סכום של 14.7 מיליון דולר.
לפי תחזית ישראייר, צי המטוסים שלה בתחילת 2023 יורכב מ-6 מטוסי A320 Airbus - החברה פועלת לקלוט מטוס שביעי עד הרבעון השני של 2023. אם החברה תידרש לעוד מטוסים לטובת תפעול השירות, היא תעשה זאת באמצעות חכירה שוטפת מחברות אחרות.
בחודש יוני אמר מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס ל"כלכליסט" בנוגע למכירת מטוסי ה-ATR, כי בעקבות שינויי תעריפי האגרות, "הכדאיות של ההפעלה של המטוסים הקטנים הללו מאוד מאוד נשחקה" וכי המודל שרשות שדות התעופה דוחפת אליו זה פחות טיסות עם יותר מושבים. "השוק אוהב את זה כי השוק רואה בצי מטוסים אחד יתרונות תפעוליים: פחות טייסים, פחות מנהלים, פחות מלאי – יש כאן הרבה כסף שנחסך".