סגור
מטוס אל על בואינג 777
מטוס בואינג 777 של אל על (צילום: Rebius / Shutterstock)

חברות התעופה הישראליות מבקשות סיוע נוכח המשבר בענף התעופה

ממכתב ששלח מנכ"ל ישראייר עולה כי חברות התעופה הישראליות מבקשות סיוע תזרימי ממשרד האוצר. מעבר לאוקטובר בו נרשמה ירידה משמעותית בהיקף הנוסעים, החברות לא יוכלו להסתמך על ישראלים חוזרים מחו"ל ולכן פונות למתן פתרון

חברות התעופה הישראליות מבקשות סיוע תזרימי קצר טווח ממשרד האוצר ותעדוף לטווח ארוך ממדינת ישראל, כך עולה בין היתר ממכתב ששלח מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס לעובדי החברה.
לפי מידע שהגיע לידי "כלכליסט" נכון לחודש אוקטובר שהסתיים אתמול עברו בנתב"ג 1,174,470 נוסעים (כולל את השבוע שלפני המלחמה) זאת ביחס לאוקטובר אשתקד, אז עברו בשדה 1,992,920 נוסעים. אולם מעבר לחודש אוקטובר בו נרשמה ירידה משמעותית בהיקף הנוסעים, הבעיה טמונה בחודשים עד סוף השנה - אז חברות התעופה הישראליות כבר לא יוכלו להסתמך על ישראלים חוזרים מחו"ל.
על פי עיקרי הדברים שמציין סירקיס במכתבו – ישראייר נמצאת בעיצומו של תהליך מול משרד האוצר והתאגידים הבנקאיים כדי לאפשר את פעילותה בטווח הקצר בשלב ראשון – וגם בחודשים הקרובים. הסיוע לטווח הקצר מיועד לטיפול ב"בעיה הבוערת" של חברות התעופה כרגע: נוסעים שטיסותיהם בוטלו בגלל "חוק טיבי" או חוק שירותי תעופה, חוק הקובע השבת תמורה או כרטיס טיסה חלופי לפי בחירת הנוסע בסכום המגיע עד כ-3,200 שקל בהתאם למרחק הטיסה. אולם לפי חוק טיבי, חברת התעופה אינה חייבת לפצות את הנוסע בגין מה שמוגדר כ"נסיבות מיוחדות שאינן בשליטת חברת התעופה", אבל הן עדיין נדרשות לפצות נוסעים שהחליטו לבטל את הטיסה על דעת עצמם.
לצד המגעים מול משרד האוצר, ביום ראשון האחרון נפגשו נציגי חברות התעופה הישראליות ונציגי חברת המטענים קאל עם שרת התחבורה מירי רגב , מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן, יוסי שלי מנכ"ל משרד ראש הממשלה וגורמים נוספים במשרד התחבורה בבקשה לקדם את הסיוע התזרימי לחברות על מנת לשלם שכר לעובדים. (אגב, סירקיס ציין באיגרת לעובדים לפני כשבוע כי ישראייר לא תוציא עובדים לחל"ת).
בתגובה ציינה שרת התחבורה כי תפעל לשימור צי מטוסים פעיל הדורש שימור של עובדי חברות התעופה וזאת לנוכח הקושי בהכשרת עובדים חדשים. לפי שרת התחבורה, המודל שיקודם על ידי משרד התחבורה ישלב מימון של המדינה ביחד עם השתתפות מצד המעסיק והעובד, כלומר מדינת ישראל תשתתף במימון שכר העובדים. במשרד התחבורה גם תומכים בהחזר של התמורה הכספית ללקוחות כדי לסייע לאזרחי ישראל מבחינה כלכלית. לפי המשרד, חברות התעופה יידרשו להעביר דו"ח כספי אודות היקף הנזקים לצורך קיום ישיבת עבודה עם החשכ"ל.