כנס AI
מה בין AI למים? גם בחברת מקורות משקיעים ביכולות ענן ובינה מלאכותית
ערן רביד מנהל מערכות מידע (CIO) במקורות, השתתף בכנס AI של כלכליסט בשיתוף Vultr; לדבריו, "מים אינם פשוטים ויש לנהל אותם. יש לנו מעל ל-3,000 מתקנים, מהם נאסף מידע, וסביב זה יש הרבה בינה מלאכותית בתהליכי קבלת ההחלטות"
מה בין בינה מלאכותית למים? כיצד שימוש בכלי AI מאפשר לחזות אירועים ולשמור על יעילות? על שאלות אלה ענה ערן רביד מנהל מערכות מידע (CIO) במקורות, בכנס AI של כלכליסט בשיתוף Vultr.
לדברי רביד, "אני נמצא שנתיים במקורות, ובזמן הזה עברנו מהפכה טכנולוגית שכללה הרבה שדרוגים, והרבה שינויים. אנו מחליפים ומכניסים מוצרים בתחומי ניהול לקוחות, בטיחות, ביטחון מים, והפיכה של החברה לטכנולוגית.
"מקורות היא חברה מסוג אחר, חברת תשתיות עם אתגרים משלה. אנו משקיעים הרבה ביכולות ענן ובינה מלאכותית ואנו עוברים לעולם חדש.
"מקורות פרוסה בכל הארץ, עם עשרות ואפילו אלפי מתקנים, יחידות קידוח, חיפוש מים, והרבה פעילות של אנשי שטח שצריכים שירותים טכנולוגיים, ואנו לוקחים אותם לשם. ובינה מלאכותית יכולה לעזור לנו.
"יחידת אספקת מים מורכבת מחלקים רבים: קידוח, זרימה, צנרת, ויש כלים טכנולוגיים רבים באמצע. יש אנשים רבים, בקרים אשר יושבים על הקידוחים, מנתחים אותם ומייצרים אוטומציה. ויש להעביר את המידע לאנשים שנמצאים בשטח. אנו נוגעים במודלים תפעוליים, ואלה שמשפיעים על אספקת המים. ואנו מבוססים על ניסיון של שנים.
"יש לנו סטארט-אפים שמסייעים לנו לזהות אנומליות, ומאפשרים לבקרים הפיזיים לפעול לבד. למשל בזמן מצבי קיצון של בעיות תפעול, וגם בעיתות מלחמה כפי שחווינו, כדי לאפשר אספקת מים סדירה".
מים דורשים בינה מלאכותית
לפי רביד, "מים אינם פשוטים, יש לנהל אותם. יש לנו מעל לשלושת אלפים מתקנים, מהם נאסף מידע, וסביב זה יש הרבה בינה מלאכותית בתהליכי קבלת ההחלטות.
היתרונות הם הרבה תפעול, הרבה אוטומציה, יכולת להעביר את המידע לבקרים כדי להחליט מה לעשות, מה לפתוח ומה לסגור. אנו רוצים לחזות איומים, כאלה שהם תפעוליים וביטחוניים. ואנו נעזרים בכלים אלה כדי לחזות פגיעות שוטפות.
"היתרונות ברורים מאוד. יש מודלים שאספו מידע במשך שנים. מדובר במידע שנובע מזיהוי של אנומליות, ואנו מטמיעים מערכת של חברת אגרו שמזהה על בסיס וידאו נקודות כשל ובעיות בטיחות. היא מבצעת ניטור נתונים ומייצרת תגובה ברמת השטח. זה החל עוד לפני שצ'אט GPT רץ אצלנו, וזה דורש שינוי של שיטות עבודה.
למערכת הזאת יש גם צ'אט שניתן לשאול אותו שאלות על בסיס הוידאו לטובת הגדלת הביטחון והבטיחות. אנו מייצרים אופטימיזציה, וחשוב להבין שמקורות היא חברה שמוציאה הרבה אנרגיה - דחיפת מים לדוגמה. אנו מייצרים מודלים מתקדמים לשיפור של התחום הזה.
"בנוסף, אציין שאנו מנהלים כ-2,000 איש הפזורים ברחבי הארץ ומקבלים מאיתנו שירות. אנו עמלים גם על שיפור שירות לקוחות באמצעות בינה מלאכותית. מקורות היא חברה ותיקה – אך כזו שמחפשת טכנולוגיה כדי לעבוד יותר טוב".
























