סגור
הוועידה הלאומית הכלכלית ציון חגי

הוועידה הכלכלית
יו"ר ההסתדרות הרפואית נגד הורוביץ: "מתווה קיצור התורנויות - פופוליסטי"

בוועידה הכלכלית הלאומית של כלכליסט ולאומי הביע פרופ' ציון חגי את התנגדותו למתווה של משרד הבריאות: "יפגע באיכות חיי המתמחים, בהכשרתם ובהשתכרותם". לדבריו, "העלייה מבריה"מ לשעבר הביאה אלפי רופאים. בגל הנוכחי בעקבות המלחמה באוקראינה זה לא קרה"

"ההסתדרות הרפואית תומכת בקיצור משך ההתמחות של המתמחים והמתמחות ושעות העבודה בתורנויות כדי לשפר את איכות חיי המתמחה", אמר פרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל, בוועידה הכלכלית הלאומית של כלכליסט ולאומי. "כדי שמתווה כזה יעבוד, חייבים להתקיים כמה עקרונות: אסור שהטיפול הרפואי ייפגע, אסור שהכשרת הרופא תיפגע ואסור שאיכות חייו של המתמחה ואיכותה ייפגעו. אנו דורשים שזה יהיה קודם כל פריפריה".
בדבריו, ביקר פרופ' חגי את משרד הבריאות: "לצערי משרד הבריאות בחר במתווה לא ישים לטווח ארוך, שכן יש מחסור ברופאים בישראל. מטעמים פופוליסטיים משרד הבריאות אימץ דעת מיעוט של ועדת היישום ודחה את דעת הרוב. מתווה משרד הבריאות יפגע באיכות חיי המתמחה, בהכשרתו ובהשתכרותו".
לצערי, אנו נמצאים בסיטואציה הזויה שמשרד הבריאות והשר העומד בראשו אינם מתייחסים לעמדת המומחים", המשיך. "כל מנהלי בתי החולים ומנהלי המחלקות הפנימיות ופורום המומחים של ההסתדרות הרפואית אומרים שהמתווה לא ישים, שהמתווה ששר הבריאות בחר או אולץ לבחור יפגע במתמחים ובמטופלים. אדוני שר הבריאות, אל לך להתעסק בפופוליזם ולהפוך את מערכת הבריאות לזירת קרב. עליך להקשיב בקשב רב למומחים שעוסקים בתחום יום-יום ושעה-שעה".
עוד התייחס פרופ' חגי לסוגיית האלימות כלפי צוותים רפואיים והדרכים לבלום אותה: "אתמול בערב פורסם כי במרכז לבריאות נפש רופא הותקף באגרופים על ידי מטופל שפצע אותו קל. זה היה ציוץ, לא תפס כותרת ראשית, והפך לאירוע בשגרה. לצערי, מרחב העבודה של צוותי הרפואה בישראל הפך להיות שדה קרב. צוותי רפואה מאוימים ומותקפים יום יום בקהילה ובבתי החולים. ההסתדרות הרפואית לא תקבל מצב לפיו זה כמו גזירת גורל. אנו נמשיך להיאבק שמרחב העבודה של צוותי הרפואה יהיה מוגן ובטוח".
לדבריו, "נקטנו בכמה צעדים ארגוניים. בשלב הראשון, אחרי אירוע חמור ביותר של אלימות בבית חולים הדסה הר הצופים, הכרזנו על 24 שעות של שביתה כללית בכל בתי החולים ובכל מרפאות הקהילה. בהמשך, אחרי אירוע חמור ביותר בו הותקפה רופאת משפחה במרפאה בבאר יעקב כשהגיע אליה מטופל והלם בראשה עם פטיש מתכת. זה היה לא פחות מניסיון רצח".
פרופ' חגי ציין כי המאבק שהובילו הניב תוצאות: "ממשלת ישראל אישרה ותקצבה הקמת 28 יחידות שיטור בבתי החולים. שר האוצר ליברמן ביחד עם השר לביטחון פנים עמר בר-לב פועלים לקצר תהליכים וליישם את המתווה כבר בזמן הקרוב, לפי התוכנית המקורית עד סוף 2023, אך אנו מקווים שכבר השנה נקבל נקודות שיטור בכל בתי החולים. בנוסף, שר המשפטים סער פרסם תזכיר חוק להחמרת ענישה נגד תוקפי רופאים וצוותי רפואה.
עם זאת, הוא ציין כי עדיין דרושים צעדים נוספים: "הגדלת מספר המאבטחים בבתי החולים, הקמת מרפאות ייעודיות למטופלים אלימים, השתת קנסות מנהליים כלפי כל מי שנוקט באלימות פיזית ומילולית, הגבלת מספר המלווים במיונים ובמחלקות למלווה אחד בלבד ועוד".
פרופ' חגי התייחס בדברים גם למחסור ברופאים: "לצערנו, מדינת ישראל לא השכילה לבצע תכנון לטווח ארוך של כוח אדם רפואי. מה שהציל את ישראל בשנות ה-90 זו העלייה מבריה"מ לשעבר שהביאה אלפי רופאים. לצערי, הנס הזה לא קרה במלחמת אוקראינה-רוסיה הנוכחית, הרבה רופאים מאוקריאנה הגיעו לגרמניה ועוד ארצות באירופה, ואלינו הגיעו מעט מאוד רופאים. לכן, הסוגייה הזו לפתחנו ואנו צריכים לטפל בה".
"אנו כבר יודעים שבשנת 2026 תהיה ירידה במספר הרופאים בפריפריה - בצפון ב-40% ובדרום ב-28%", הוסיף. "זו פגיעה משמעותית בפריפריה. ניתן לטפל בסוגיה הזו על ידי הגדלת הסטודנטים לרפואה בבתי ספר לרפואה, קבלת סטודנטים לרפואה הלומדים בחו"ל החל מהשנה הרביעית וקיצור הלימודים מ-7 ל-6 שנים כמו שנעשה בגרמניה ובארה"ב, ואין שום סיבה שזה לא יהיה בישראל".
פרופ' חגי סיכם: "ההסתדרות הרפואית היא ארגון של 28 אלף רופאות ורופאים הנאבק על מעמדם, אך גם לא פחות חשוב לנו לחזק את מערכת הבריאות הציבורית. בשנתיים האחרונות במהלך מגפת הקורונה ראינו את צוותי הרפואה בשיא תפארתם למרות מחסור בכח אדם, במיטות ותשתיות ישנות. ראינו צוותי רפואה שעבדו לילות כימים ונתנו את הטיפול האיכותי והמתקדם ביותר. מדינות רבות בעולם המערבי למדו ממערכת הבריאות הישראלית ואימצו גישות טיפוליות שלנו, וזה אות כבוד למדינת ישראל ומערכת הבריאות".