סגור

ההסתדרות הרפואית נגד המתווה לקיצור תורנויות המתמחים: "יגרום לקריסת מחלקות בפריפריה"

רגע לפני כניסתו לתוקף של המתווה שאמור לקצר את תורנויות המתמחים בפריפריה ל-18 שעות, מביעה ההסתדרות הרפואית התנגדות קשה אליו: "לא ישים ויפגע במתמחים"

ההסתדרות הרפואית (הר"י) מתנגדת בתוקף למתווה לקיצור תורנויות המתמחים, שאמור להיכנס לתוקף בעוד כשבועיים. במכתב חריף ששיגרה היום (ד') ההסתדרות למשרד הבריאות היא מביעה את התנגדותה למתווה וטוענת כי הוא עלול לגרום בין היתר לקריסת מחלקות בפריפריה.
"התאכזבנו מאוד מקריאת טיוטת דו"ח מסקנות הביניים (ביחס למתווה - א"פ)", כתב יו"ר איגוד רופאי המדינה בהר"י פרופ' זאב פלדמן למשנה למנכ"ל משרד הבריאות ד''ר ספי מנדלוביץ, המשמש גם כיו"ר ועדת היישום של המתווה.
כבר לפני שבועות ארוכים היה ברור כי יישום המתווה שאושר בחודש אוקטובר האחרון יעורר עימותים קשים במערכת הבריאות. לפי המתווה, תורנויות המתמחים יקוצרו מ-26 שעות ל-18 שעות בעשרה בתי חולים בפריפריה (למעט כמה חריגים). לנוכח המחלוקות הקשות ביחס למתווה, הורה בעבר שר הבריאות ניצן הורוביץ על הקמת ועדה ליישומו.
1 צפייה בגלריה
ד"ר זאב פלדמן יו"ר ארגון רופאי המדינה כנס תחזיות
ד"ר זאב פלדמן יו"ר ארגון רופאי המדינה כנס תחזיות
ד"ר זאב פלדמן יו"ר ארגון רופאי המדינה. "קביעת סד זמנים ומועדים שאינם ריאליים"
(צילום: יאיר שגיא)
" מטיוטת הדו"ח עולה בבירור כי המתווה המפורט איננו ישים וכל מהלך שהותווה בו בניסיון ליישם את קיצור יום העבודה של הרופאים משמעו פגיעה ניכרת ברופאים שיום עבודתם יקוצר, כמו גם סכנה משמעותית ואמיתית לקריסת מחלקות בעיקר בפריפריה", כותב פלדמן.
לטענת פלדמן, ההערות המהותיות שניתנו על ידי הר"י לא הוטמעו בדו"ח, ובכלל זה "העובדה שהשתכרות הרופאים (המתמחים שייכנסו למתווה - א"פ) תיפגע באופן דרמטית עקב קיצור יום עבודתם; האפשרות שמספר התורנויות החודשיות של הרופאים יהיה גבוה מ-6 תורנויות לחודש עקב אי איוש התקנים שיוקצו לקיצור; והאפשרות לפגיעה בהכשרה המקצועית של הרופאים".
לדברי פלדמן, "אין זה סביר כי רופא שימשיך ויעבוד על פי המתווה הקיים ביום עבודה של 24 - 26 שעות (הכוונה לרופאים המומחים - א"פ), ישתכר באותו שיעור שכר כמו רופא שיום עבודתו יקוצר ושעות עבודתו יופחתו. אין ולא יכולה להיות מחלוקת כי יש לעשות דיפרנציאציה בין השניים"
כפי שהסבירו והתריעו אנשי האוצר, כותבים בהר"י כי על בסיס נתוני משרד הבריאות "אין בנמצא מספיק רופאים לביצוע המהלך. הרחבת המהלך לכל בתי החולים בארץ, אך תחמיר את המצב ותוביל לכישלון המתווה, שכן ב-2025 צפויה להיות ירידה חדה במספר הרופאים במדינה. בהעדר רופאים לאיוש תקנים, יישום המתווה בפריפריה יביא לפגיעה משמעותית בתנאי עבודת הרופאים אשר ייאלצו לעבוד בלמעלה משש תורנויות לחודש, כמו גם בכשלוש תורנויות בסוף השבוע במקום תורנות סופ"ש אחת".
בהר"י גם קוראים לדחיית הישום: "קביעת סד זמנים ומועדים שאינם ריאליים לתחולת המתווה לקיצור יום העבודה, אף היא אינה סבירה ואף בה יש כדי לדון את המהלך לכישלון, עוד בטרם החל".
אם היה ספק בכך, מדגיש פלדמן כי הר"י לא מקבלת את המתווה לפי הנוסח הנוכחי: "סיכומם של דברים, לצערנו אין באפשרותנו לאשר את הדו"ח בנוסח שנשלח מבלי שיינתן מענה לכל הסוגיות שפורטו".