סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
עובדי הייטק מפגינים בת"א נגד ההפיכה המשטרית מחאת ההייטק פברואר 2023
עובדי הייטק מפגינים בת"א (יובל חן)

דילמת ההייטקיסטים וההפיכה המשטרית: "כמעט בלתי אחראי לפתוח חברה בישראל"

בכתבה שפרסם "ניו יורק טיימס" מדברים כמה בכירים בהייטק הישראלי על האפשרות של עזיבת המדינה; נדב ויצמן: "דיברנו על חזרה מארה"ב ב-2024, ועכשיו זה יותר, 'בואו לא נדבר על זה'"

בכירים בענף ההייטק - לצד כלכלנים, משפטנים, שופטים בדימוס ועוד - הזהירו בשבועות האחרונים כי ההפיכה המשטרית שמקדמת ממשלת נתניהו עלולה לפגוע קשות בדמוקרטיה הישראלית ובכלכלתה. באמצע פברואר פרסם כלכליסט כי חברות הייטק הוציאו מישראל יותר מ-1.5 מיליארד דולר. הראשונה לעשות זאת היתה פאפיה, שהודיעה על כך בסוף ינואר. הדברים מקבלים כעת גם הד בחו"ל, עם כתבה שמפרסם "ניו יורק טיימס" תחת הכותרת "ראשי הייטק תוהים האם הגיע הזמן לעזוב".
כך למשל לפי הכתבה, היזם הוותיק ינקי מרגלית, שעובד בימים אלה על מיזם הממוקד במאבק בשינוי האקלים, הגיע למסקנה שישראל היא המקום הלא נכון לעשות זאת. "בהינתן האווירה כרגע, זה כמעט בלתי אחראי לפתוח כאן חברה", אמר מרגלית בן ה-60 ל"ניו יורק טיימס". "וזה שובר את הלב".
"מדובר בניהול סיכונים, והסיכון הוא למותג שהיא ישראל", אמר ל"ניו יורק טיימס" אסף רפפורט, המנכ"ל והמייסד השותף של Wiz, חברת אבטחת ענן ששוויה מוערך ב-6 מיליארד דולר. "לקח הרבה זמן לבנות את המותג הזה, והיום כל חברה בעולם יכולה לסמוך על ישראל כשותפה לאבטחת הסייבר שלה. הרפורמות האלה ישימו על כל זה סימן שאלה".
ב"ניו יורק טיימס" מציינים כי עזיבה של מנהלי חברות יחד עם חברותיהם עשויה להוות מכה קשה עבור ישראל, אשר 81% מהכנסותיה ממסים מגיעות מ-20% בלבד מהאוכלוסייה. חברות רבות בראשן עומדים ישראלים, כולל Wiz, כבר פועלות מארה"ב ומחזיקות שלוחה בישראל, מאחר שזה מקל עליהן למשוך משקיעים ועובדים.
חלק מהמנהלים הישראלים שחיים בארה"ב נוהגים לחזור לארץ כאשר ילדיהם מגיעים לגיל בית הספר. "דיברנו על חזרה ב-2024, ועכשיו זה יותר, 'בואו לא נדבר על זה', וזה עניין גדול עבורנו", צוטט בכתבה נדב ויצמן, יזם שמשיק בימים אלה באוסטין, טקסס, את חברתו השלישית - קרדינל, שמיועדת לשימוש מנהלי מוצר. "עבור מייסד סטארט-אפ, הרבה יותר קשה עכשיו לחשוב על חזרה לישראל, כי אתה לא יודע איך היא עומדת להיראות".
מרגלית אמר ל"ניו יורק טיימס" כי הוא בוחן את היתרונות והחסרונות של ערים כגון לונדון, פריז וניו יורק: "אם החקיקה תעבור - מה האופציות שלי"?
בתחילת השבוע הודיעה קרן בסמר האמריקאית, אחת המשקיעות הגדולות בהייטק הישראלי, למנהלי החברות שבהן השקיעה כי עליהם לשקול העברת מזומן לחו"ל.
אדם פישר, המנהל את פעילות הקרן בישראל, אמר ל"ניו יורק טיימס" כי "אם הממשלה תמשיך עם תוכניותיה בתחום המשפטי, תהיה עלייה במספר בכירי ההייטק שיעזבו את ישראל. לדבריו, "כאשר אני משקיע בישראל, אני לא באמת משקיע בכלכלה הישראלית. אני לא בוחן את השקל, את תשתית הרכבות או את התוצר. אני משקיע במיזמים, ואם אותם מיזמים רוצים לעבור למקום אחר - זה בסדר מבחינתי".
"אני מקבל מהלקוחות שלי הוראות להוציא את הכסף מישראל לשוויץ או לונדון", צוטט בכתבה ערן גורן, מייסד פידליס פאמילי אופיס, המנהל כספי עשירים בישראל. "אנו עובדים בצמוד למחלקות בנקאות פרטית בבנקים גדולים, וכולם אומרים אותו דבר, 'אנשים מוציאים כסף החוצה".