סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
עינת גז מנכ"לית פאפאיה גלובל פאפיה גלובל בהפגנה ברחוב קפלן נגד ההפיכה המשפטית ב21 בינואר
עינת גז, מנכ"לית פאפאיה גלובל, בהפגנה במוצ"ש נגד המהפכה המשפטית (צילום: שאול גולן)

מנכ"לית היוניקורן פאפאיה גלובל: "נוציא כספי החברה מישראל - בגלל תוכנית נתניהו"

עינת גז צייצה בחשבון הטוויטר שלה: "ברפורמה המתגבשת, אין שום ודאות כי אנו יכולים לנהל פעילות כלכלית בינלאומית מישראל. זהו צעד עסקי כואב אך מתבקש". בראיון שהתפרסם הבוקר במוסף כלכליסט אמרה גז כי ההחלטה התקבלה ברקע פניות של חברי הדירקטוריון בנושא. לדבריה, "זו זכותי ואפילו חובתי להעביר את הכסף לבנקים במדינות דמוקרטיות"; דובי פרנסיס, אחד המשקיעים בפאפאיה: "לא תומך במהלך, רק מוביל להמשך הפילוג בעם"

מנכ"לית היוניקורן פאפאיה גלובל, עינת גז, הודיעה כי החברה תוציא את כספיה מישראל בעקבות המהפכה המשפטית המתגבשת.
בציוץ שפרמה בחשבון הטוויטר שלה, כתבה: "בעקבות ההצהרות של ראש הממשלה נתניהו כי הוא נחוש להעביר רפורמות שיפגעו בדמורקטיה ובכלכלה, קיבלנו החלטה עסקית בחברת פאפאיה גלובל להוציא את כל כספי החברה מישראל. ברפורמה המתגבשת, אין שום ודאות כי אנו יכולים לנהל פעילות כלכלית בינלאומית מישראל. זהו צעד עסקי כואב אך מתבקש".
פאפאיה היא אחת מחברות ההייטק המצליחות בישראל, שגייסה עד היום קרוב לחצי מיליארד דולר ממשקיעים זרים ברובם, ביניהם גם קרן אינסייט האמריקאית, שפירסמה מוקדם יותר השבוע איום מרומז כלפי ההתנהלות של ישראל. בגיוס האחרון של החברה בספטמבר 2021 גייסה החברה 250 מיליון דולר לפי שווי של 3.7 מיליארד דולר.
חברת פאפאיה הוקמה ב-2016 על ידי עינת גז, ראובן דרונג ועופר הרמן. היא מפתחת מערכת לניהול גלובלי של עובדים, שכר והטבות - בין אם הם עובדים ישירים, עובדים במיקור חוץ, קבלני משנה או עובדים גלובליים שמועסקים על ידי חברות העסקה מטעם חברות האם. המערכת של החברה מטפלת בעובדים ביותר מ-140 מדינות ברחבי העולם. פאפאיה מעסיקה כ-600 עובדים ברחבי העולם.
בראיון שמתפרסם הבוקר במוסף כלכליסט, אמרה גז: "אני נלחמת עבור הילדים שלי, אבל גם עבור מגזר ההייטק שבלעדיו אין הצדקת קיום כלכלית לישראל. אם כולנו, ראשי חברות הייטק, נוציא ביום אחד אפילו רק 20% מהכסף שאנחנו מחזיקים פה בבנקים, הם יתמוטטו, דירוג האשראי שלהם יירד". כאשר נשאלה אם תוציא את כספי החברה מישראל, השיבה גז: "זו זכותי ואפילו חובתי להעביר את הכסף לבנקים במדינות דמוקרטיות".
חברות הייטק מגייסות את הכסף שמממן את פעילותן בדולרים וממירות אותו לשקלים לצרכי תשלומי שכר בישראל ותשלום עבור המשרדים. בשלוש השנים האחרונות גייסו רק החברות הפרטיות, כלומר הסטארט-אפים הישראלים, יותר מ-50 מיליארד דולר ממשקיעים בחו"ל, עשרות מיליארדי דולרים זרמו לחברות שהונפקו בוול סטריט ובמקביל יש זרימה קבועה לישראל של דולרים למימון פעילות החברות הבינלאומיות שפועלות כאן.
החלטה של חברות הייטק להוציא את יתרות המזומנים שלהן מבנקים בישראל עשויה להשפיע גם על השקל וגם על הבנקים הישראלים, אם תהיה מסה מצטברת של פעולות כאלה בזמן קצר. חברה כמו פאפאיה אמנם מפזרת את יתרות המזומנים שלה במדינות שבהן היא מחזיקה משרדים, אך מרביתם יושבים בישראל.
בתוך כך, דובי פרנסיס, אחד המשקיעים בפאפאיה, יצא נגד ההחלטה של גז. לדבריו, "פאפאיה גלובל היא השקעה טקטית שלנו. השקעתי בחברה 5 מיליון דולר במהלך הקורונה דרך עסקת סקונדרי בה קניתי משקיעים קיימים החוצה. זו הייתה עסקה פיננסית מעולה עד כה על הנייר. הצטרפתי לחברה כמשקיע ולבורד כמשקיף.
"אני אישית מלא הערכה מקצועית לעינת ומלא הערכה אישית לרצונה להביע את עמדתה הפוליטית. אבל אני ממש לא תומך במהלך הזה, זו בעיני לא הדרך להביע עמדה פוליטית אישית, זה בעיני רק מוביל להמשך הפילוג בעם. תפקידה של תעשיית ההייטק (שלרוב מנותקת) זה לגשר בין כולם ולתת הזדמנות אדירה לרווחה כלכלית לכל מי שחפץ בכך. זו לא הצהרה פוליטית זו הצהרה עסקית שמייצגת את האינטרסים של כלל המשקיעים שלי - אני לגמרי אופטימי לגבי ישראל, עוד יותר אופטימי לגבי תעשיית ההייטק בישראל ואעשה ככל שאוכל להביא ע ו ד כסף לישראל מארה"ב. מעבר ל610 מיליון הדולרים שכבר השקעתי בישראל עד כה בשנים האחרונות".