סגור
אלן דרשוביץ
אלן דרשוביץ (עמית שעל)

משפטנים בארה"ב נגד הרפורמה: "מקווים למען ישראל שתבחר בדרך חכמה יותר"

כ-50 פרופסורים למשפטים מאוניברסיטאות יוקרתיות בארה"ב חתמו על מכתב שבו הם מתנגדים בתוקף לתוכנית נתניהו-לוין. "חוששים שהמהירות וההיקף של הרפורמות יחלישו קשות את שלטון החוק - זו סכנה חמורה", כתבו. בין החותמים פרופ' אלן דרשוביץ, מקורב לרה"מ שבעבר הביע התנגדות לפסקת ההתגברות

כ-50 פרופסורים למשפטים מאוניברסיטאות בארצות הברית חתמו היום (ראשון) על מכתב שבו הם הביעו את התנגדותם לתוכנית נתניהו-לוין לשינויים במערכת המשפט. אחד מהם הוא פרופסור אלן דרשוביץ, שנחשב למקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.
לקריאת העצומה ולרשימת השמות לחצו כאן
"אנו, פרופסורים למשפטים בארה"ב שאכפת להם מאוד מישראל, מתנגדים בתוקף לניסיונות של ממשלת ישראל הנוכחית לשנות באופן קיצוני את מערכת המשפט במדינה", כתבו הפרופסורים במכתב. "ניסיונות אלה כולל הצעות לרפורמות שיעניקו לקואליציה השלטת סמכות אבסולוטית למנות שופטים ושופטים, שימנעו מבית המשפט העליון כמעט כל אפשרות לפסול חוקים, שיגבילו מאוד את הביקורת השיפוטית על החלטות הרשות המבצעת ויצמצמו את עצמאותו של היועץ המשפטי לממשלה ושל יועצים משפטיים במשרדי ממשלה שונים".
"חלקנו מאמינים שבית המשפט העליון הישראלי מחזיק בכוח רב מדי בהיבטים מסוימים והם יתמכו בהפחתת כוחו באשר לבחינת חקיקה והחלטות ביצועיות, ואחרים סבורים שאין צורך לשנות את הסטטוס קוו המשפטי", המשיכו הפרופסורים. "ללא קשר לחוסר ההסכמה בינינו, כולנו חוששים מאוד שהמהירות וההיקף של הרפורמות יחלישו קשות את עצמאות הרשות השופטת, הפרדת הרשויות ושלטון החוק".
עוד נכתב: "אמצעי הגנה אלו תרמו לשגשוגה של ישראל ב-75 השנים האחרונות וסייעו לה להתמודד עם אתגרים ביטחוניים, פוליטיים וחברתיים חמורים. החלשת עצמאות הרשות השופטת, הפרדת הרשויות ושלטון החוק תהווה סיכון חמור לחופש הביטוי, לזכויות האדם והאזרח ולמאמצים לצמצם את השחיתות, מה שיקשה על ישראל לשרוד אתגרים כאלה בעתיד. אנו מקווים למען ישראל שהיא תבחר בדרך חכמה יותר".
אחד החתומים על המכתב כאמור הוא המשפטן האמריקני הבכיר, פרופסור אלן דרשוביץ מאוניברסיטת הרווארד, מי שראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו כינה "מבכירי המשפטנים בעולם". לפני כחודשיים הוא פרסם סרטון שבו יצא נגד פסקת ההתגברות שמתכוונת הקואליציה העתידית לחוקק.
"זו תהיה טעות איומה ונוראה", אמר דרשוביץ בסרטון. "אני תלמיד של בית המשפט העליון הישראלי כבר חצי מאה. בית המשפט העליון בישראל הוא פנינה, היהלום של בתי המשפט ברחבי העולם. תהיה זו טעות איומה להחליש את עצמאותו. אפשר לבקר החלטות מסוימות של כל בית משפט, אבל עצמאותו של בית המשפט העליון הישראלי חיוני לא רק לשמירה על הדמוקרטיה הישראלית - אלא גם לניסיון של ישראל להציג את עצמה בצורה כנה וחיובית לעולם".
דרשוביץ הוסיף: "בית המשפט העליון הישראלי היה הטיעון המרכזי שהצליח להרחיק את מדינת ישראל מסוגיות בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. זו תהיה טעות איומה ונוראה אם תותר פסקת התגברות על-ידי הכנסת בישראל. זו תהיה טעות איומה אם פוליטיקאים יוכלו להכתיב מי יישב בבית המשפט העליון, או כיצד בית המשפט העליון יכריע בתיקים. 'אם זה לא שבור, אל תתקן את זה'. זה פנינה ותכשיט, מרכז הדמוקרטיה הישראלית והחוזק הישראלי".
על המכתב שפורסם היום חתומים כאמור כ-50 פרופסורים שמגיעים מאוניברסיטאות יוקרתיות בארה"ב - ומלבד פרופ' דרשוביץ עוד 11 מהם מגיעים מאוניברסיטת הרווארד.