סגור
גג עמוד techtalk דסק
מיה אייזן צפריר מנכ"לית לאומי טק
מיה אייזן צפריר, מנכ"לית לאומי טק (צילום: אורן דאי)

דעה
תעשיית ההיי-טק הישראלית תצלח את אתגרי המלחמה ותשוב לפרוץ קדימה

ייחוד ההייטק הישראלי והתמודדותו עם משברים בשנים האחרונות הם המפתח להצלחתו בתקופה מורכבת כל-כך. עוצמות אלו, המצטרפות לרצון העז של תעשיית ההייטק להמשיך ולהוביל את המשק יחזירו אותו למקום הראוי לו בחזית הטכנולוגיה העולמית וכקטר של כלכלת ישראל

אל המשבר המאקרו-כלכלי העולמי בעקבות המלחמה באוקראינה, העלאות הריבית בעולם ובישראל והמשבר החברתי שטלטל את המשק הישראלי, הוסיפה מלחמת חרבות ברזל השפעות משלה.
הגיוס הנרחב למילואים של רבבות אנשי הייטק, ההאטה במשק והתמודדות עם סנטימנט שלילי כלפי ישראל הם רק חלק מהאתגרים שהשפיעו על תעשיית ההייטק. אם נסתכל על תעשיית ההייטק בארה"ב, נראה שניצני התאוששות כבר עשויים להיראות באופק. לפי איתותי בכירי הבנק הפדרלי להורדות ריבית ב-2024 שעתידות לחזק את תעשיית הטק שם. בעתות שגרה היינו מצפים לראות את אותם ניצנים גם בישראל, אך כרגע תמונת המצב מורכבת יותר.
אנחנו מסכמים שנה שבה היקף הגיוסים הוא הנמוך ביותר מאז 2018 ומסתכם בפחות מ-7 מיליארד דולר. חרף זאת, ברור לכולנו כי לא ירחק היום שבו אפקט ההתאוששות יפגוש גם את תעשיית ההייטק המקומית, שתהיה ערוכה ומוכנה טוב יותר לקראתו.
יכולת הגמישות הגבוהה של ההייטק ביחס לענפי משק אחרים מאפשרת לבצע שינויים גדולים במהירות ולממש הזדמנויות חדשות. אם נבחן את התהליכים אותם עברה תעשיית ההייטק בשנתיים האחרונות, נבחין בחזקות שבאמצעותן יוכל ההייטק הישראלי להדביק את הפער ולצלוח גם את המשבר הגדול הנוכחי:
• ביצוע תהליכי יעילות נכונה: לבנייה מחדש של חברה רזה ובריאה יותר לצורך צמצום משמעותי של הוצאות.
• התחדדות ומיקוד סביב מוצרים: דיוק המוצר שהחברה מציעה תדייק גם את קהלי היעד את המהלכים הנגזרים כמו שיווק ומכירות ותאפשר ריכוז מאמצים לצורך הגדלת ההכנסות.
• ביסוס שווקים או הרחבתם: התחדדות עסקית סביב שווקים מניבים יכולים להוביל להעמקה והרחבה של המוצר, לחילופין יתכן כי שינוי כלשהו במוצר יוכל לפתוח חברה שווקים נוספים שלא היו במיקוד עד כה.
• ניהול ההון: בעידן של ריביות גבוהות בארץ ובעולם, חברות שהחלו לנהל את ההון שלהן ולהניב ממנו תשואה, למעשה מצליחות להאריך סבב גיוס שלהן.
• מינוף החוסן האישי והלאומי להצלחה עסקית: זהו למעשה האקס-פקטור של היזמים הישראלים לעומת מתחריהם בעולם. המלחמה היא תזכורת לעוצמות שטמונות בנו כישראלים, ביכולת המהירה להתאפס, להתאושש, לפתח וליישם פתרונות יצירתיים. ״הישראלי הקשוח״, למוד האתגרים ועתיר הניסיון, קיבל שוב הזדמנות להוכיח שאין משבר שהוא אינו מסוגל לצאת ממנו, אפילו מחוזק.
כל אלו מהווים רכיב מרכזי באיתנותה של התעשייה המקומית אל מול האתגרים הגלובליים. דווקא השוני והייחוד של ההייטק שלנו - הן בהשוואה למשק הישראלי כולו והן ביחס לחברות טכנולוגיה בעולם - הם המפתח להצלחתו בתקופה מורכבת כל-כך. אין ספק כי עוצמות אלו, המצטרפות לרצון העז של תעשיית ההיי טק להמשיך ולהוביל את המשק, יחזירו אותו למקום הראוי לו בחזית הטכנולוגיה העולמית וכקטר המוביל את כלכלת ישראל.
מיה אייזן צפריר היא מנכ"לית לאומי טק